اردبیل یکی از جذاب‌ترین مقاصد ایران برای گشت‌و گرد محسوب می‌شود به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل بدانید.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مکان های دیدنی اردبیل بازدید می کنند. استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد که طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. در همین راستا در ادامه به تعدادی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل می‌‎پردازیم.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بهتر در اردبیل

جنگل فندقلو مشرف به گردنه حیران

جنگل فندقلو به واسطه قرار گرفتن آن در شمال غربی کشور یکی از جنگل های مناسب برای گذران تعطیلات تابستانی است. این جنگل در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است و به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و نزدیکی آن به گردنه حیران پیشنهاد مناسبی برای طبیعت دوستان به شمار می رود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

غار یخگان

غار یخگان در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. مساحت این غار ۱۱۰۰ هکتار می‌باشد و دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی این غار در حدود نیم متر است که به وسیله راهرویی تنگ و باریک به طول ۱۰ متر، به تالار وسیعی منتهی می‌شود. حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در کف غار تشکیل شده است.

دشت مغان

دَشت مُغان نام جلگه‌ای است در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران را تشکیل داده‌است.

آبشار کرکری

آبشار کرکری یکی از آبشارهای بلند و پرآب مشگین شهر می باشد که می توان آن را یکی از زیباترین و در عین حال بی نظیرترین آبشارهای منطقه نامید. این آبشار در مسیر رودخانه کرکری و در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین شهر واقع شده است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۲۵ متر می رسد.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

منطقه حفاظت شده مغان

منطقه دشت مغان در جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد و غرب بخش قشلاق دشت از توابع شهرستان بیله سوار، در شمال استان اردبیل واقع گردیده است.

آبشار هشتجین

آبشار هشتجین دراستان اردبیل قرار دارد. شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل در شمال غرب ایران است. بخش خورش رستم از شمال با خلخال و کوثر از جنوب با استان زنجان از شرق با بخش شاهرود و از غرب با شهرستان میانه همسایه‌است.

بازدید از بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اردبیل

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

در سال‌هایی که تصوف و عرفان در ایران رواج داشت، در هر منطقه افرادی با لقب عارف، صوفی یا زاهد در مکان‌هایی به نام خانقاه مشغول عبادت، تدریس دین و عزلت‌نشینی بودند.

یکی از این زاهدها معروف به شیخ زاهد گیلانی در گیلان شاگردانی را تربیت کرد که یکی از آنها به نام صفی‌الدین اردبیلی بنیان‌گذار دودمان صفویه شد. شاه اسماعیل یکم از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. محلی که حالا آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است زمانی خانقاه او بود. در همین مجموعه شاه اسماعیل اول، مادر شاه اسماعیل، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و برخی از مشایخ دوران صفویه دفن شده‌اند.

بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مثل یک پناهگاه برای افرادی بود که به هر دلیلی شامل مجازات می‌شدند. چون شاهان صفویه ارادت خاصی به جد خود داشتند، اگر کسی که مستحق مجازات بود به خانقاه شیخ صفی پناه می‌برد او را نمی‌کشتند. ساختمان چینی خانه، کتابخانه، قندیل خانه، مسجد جنت‌سرا و محراب از بخش‌های دیدنی مجموعه است.

موزه مردم‌شناسی اردبیل

حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) بعد از سال‌ها متروکه ماندن تبدیل به موزه شد و حالا به نام موزه مردم‌شناسی اردبیل شناخته می‌شود

این موزه در دو طبقه دارای آثار تاریخی مثلا شمشیر، لباس‌های جنگ، لوازم کشاورزی و بافندگی، چراغ‌های نفتی، تفنگ، فرش، اسناد و کتاب‌های خطی است.

در بخش‌هایی از موزه مجسمه‌هایی با لباس محلی اردبیل نصب شده که آنها را در حین انجام کارهایی مثل فرش‌بافی، حمام، غذا پختن نشان می‌دهد.

علاوه بر آثار موزه، معماری حمام برای علاقه‌مندان جالب است.

آدرس: روبروی مسجد عالی قاپو

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی شامل نمایشگاهی از ده‌ها گونه حیوان، حشرات، پرنده‌ها و ماهیان است. این مجموعه در کل دارای بیش از ۱۲۰ گونه از حیوانات تاکسیدرمی شده که بومی استان هستند می‌باشد.

آدرس: خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام‌نور

بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

موزه صنایع دستی اردبیل

در کوچه شهیدگاه در کنار مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی حمامی به نام حمام شیخ وجود دارد که حالا تبدیل به موزه صنایع دستی اردبیل شده است. حمام‌های عمومی در دوران صفوی تا قاجار رونق داشتند و به همین دلیل در هر شهر چند حمام سنتی وجود دارد. حمام شیخ اردبیل هم در دوران صفوی ساخته شد و ساختار آن شبیه حمام‌های ترکی است.

حوض آب کوچکی در میان آن قرار دارد و تزئینات آن را تغییر داده‌اند. با توجه به فعال نبودن حمام، تعدادی از صنایع دستی و لوازم ساخت آنها را در این بنا جمع‌آوری کرده‌اند. با بازدید از این مجموعه می‌توانید با کار هنرمندان صنایع دستی که برخی همانجا مشغول کار هستند آشنا شوید. صنایع دستی مثل معرق، فرش، گلیم، تراشکاری سنگ، زیورآلات و … از جمله آثاری است که به چشم می‌خورد.

آدرس: میدان عالی قاپو، کوچه شهیدگاه، حمام شیخ سابق

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    آرامگاه شیخ جبراییل در شیخ کلخوران جد سلاطین صفویه با باغی منحصر به فرد از قلم افتاده من خودم چند بار از این مکان دیدن کردهام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید