دیدنی‌های تاریخی اردبیل پر شمار و جذاب هستند از این رو با ما همراه باشید و جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تاریخ اردبیل با تاریخ صفویه گره خورده است. شیخ صفی‌الدین اردبیلی مکتبی را راه‌اندازی کرد که به صفویه مشهور شد و فرزندانش وقتی به قدرت رسیدند این مکتب نزدیک به اسلام شیعی را در سراسر ایران گسترش دادند. حالا در شهر اردبیل به هر بنای تاریخی سر بزنید حتما نشانه‌هایی از آن دوران می‌بینید.

اردبیل دیدنی و جاذبه‌های تاریخی آن

بازار سرپوشیده اردبیل

بازارهای سرپوشیده تنها تصویر شکل گرفته در ذهن جهانگردانی است که در دوران قدیم به ایران و خاورمیانه سفر می‌کردند. بازار یک مفهوم مشخص بود، یک مسیر سرپوشیده پر از فروشندگان و کارگاه‌ها که مسجد جامع شهر هم در کنار آن قرار داشت.

خوشبختانه تعداد زیادی از این بازارها در ایران به همان شکل فعال هستند. بازار اردبیل یکی از نمونه‌های عالی است که تغییرات آن زیاد نبوده و هنوز هم رونق دارد.

بازار اردبیل در دوران صفویه بازسازی اساسی شده و طبق تاریخ بخشی از موقوفات بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود. در این بازار می‌توانید از صنایع دستی تا خشکبار، پنیر محلی، لباس، پارچه و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به راحتی پیدا کنید.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید!

آدرس: بین خیابان امام خمینی و طالقانی

پیاده راه شیخ صفی الدین اردبیلی

در چند سال گذشته با توجه به رونق گرفتن گردشگری در اردبیل، مسئولین شهری تصمیم گرفتند یکی از خیابان‌های پربازدید واقع شده در کنار مجموعه شیخ صفی را به پیاده‌راه تبدیل کنند. این پیاده‌راه از جلوی مسجد عالی‌قاپو شروع می‌شود و تا ورودی خیابان بیضایی ادامه دارد. خیابان سنگ‌فرش شده و چند حوض در کنار گل‌کاری‌ها نصب شده است. قدم زدن در این پیاده‌راه یک توفیق اجباری برای آنهایی است که می‌خواهند از بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی بازدید کنند.

آدرس: بلوار سعدی، جنب مسجد عالی قاپو.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

در سال‌هایی که تصوف و عرفان در ایران رواج داشت، در هر منطقه افرادی با لقب عارف، صوفی یا زاهد در مکان‌هایی به نام خانقاه مشغول عبادت، تدریس دین و عزلت‌نشینی بودند.

یکی از این زاهدها معروف به شیخ زاهد گیلانی در گیلان شاگردانی را تربیت کرد که یکی از آنها به نام صفی‌الدین اردبیلی بنیان‌گذار دودمان صفویه شد. شاه اسماعیل یکم از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. محلی که حالا آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است زمانی خانقاه او بود. در همین مجموعه شاه اسماعیل اول، مادر شاه اسماعیل، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و برخی از مشایخ دوران صفویه دفن شده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید!

خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مثل یک پناهگاه برای افرادی بود که به هر دلیلی شامل مجازات می‌شدند. چون شاهان صفویه ارادت خاصی به جد خود داشتند، اگر کسی که مستحق مجازات بود به خانقاه شیخ صفی پناه می‌برد او را نمی‌کشتند. ساختمان چینی خانه، کتابخانه، قندیل خانه، مسجد جنت‌سرا و محراب از بخش‌های دیدنی مجموعه است.

چند جاذبه تاریخی در اردبیل

مقبره تاریخی شیخ حیدر

مقبره ی پادشاه اسماعیل اول، اولین پادشاه دوره صفویه در دل باغی سرسبز و با صفا قرار گرفته است.بنایی با ارتفاع حدودا 18 متر که از خارج با کاشیهای فیروزه ای رنگ معقلی به آیات قرآن در اشکال مختلف و با خطوط کوفی بنائی مزین شده است. در مورد قدمت بنا و تاریخ احداث آن اظهارات گوناگونی ابراز شده است. اما در سالهای اخیر توسط آقای قوچانی کارشناس سازمان میراث فرهنگی کشور ، کتیبه موجود بر سر در ورودی این برج بازخوانی شده و قدمت آن به سال 731 هجری قمری یعنی دوره حکومت ابو سعید بهادرخان آخرین حکمران سلسله مغول در ایران نسبت داده شده است.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید!

شهر یری

شهر یری با ۴۰۰ هکتار وسعت محوطه‌ای باستانی در نزدیکی مشگین شهر است که از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. بیش از ۳۰۰ سنگ‌افراشت با ارتفاع‌های مختلف در این شهر وجود دارد که به شکل‌های انسانی بدون دهان ساخته شده‌اند. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی این منطقه برای اولین بار قدمت سکونت بشر در اردبیل به دوره مس سنگ رسید. این محوطه باستانی به ثبت ملی رسیده است.

گرمابه‌های تاریخی اردبیل

در اردبیل گرمابه‌های تاریخی بسیاری همچون گرمابه قرادگنک، حاج محسن، پیر، سرچشمه، یعقوبیه و حمام تاریخی اوچ دکان دیده می‌شود. این گرمابه‌ها عموما در بافت قدیمی شهر و در کنار مسجدی بنا شده‌اند.

آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل

در روستای کلخوران در فاصله ی ۳ کیلومتری از شهرستان اردبیل آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل قرار دارد که یکی از آثار جاذبه های گردشگری اردبیل است.

جاذبه‌های تاریخی اردبیل را از دست ندهید!

قدمت بنای تاریخی آرامگاه شیخ امین الدین جبرئیل در اردبیل به قرن دهم هجری قمری برمی گردد و از ارزشمندترین جاذبه های تاریخی اردبیل به شمار می رود و کارشناسان تاریخی این مقبره را از شاهکارهای دوره صفویه برشمرده اند. شیخ امین‌الدین، پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و از اجداد سلاطین صفوی است که مقبره‌ی وی در بین مردم اهالی روستا به «کلخوران شیخ»، شناخته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید