اردبیل دیاری است مملو از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری، از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل بدانید.

جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازدید از جاهای دیدنی اردبیل و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر در برنامه بسیاری از گردشگران قرار دارد. اردبیل سر حلقه سلسله صفویه بوده است و چند تن از پادشاهان ایران در این شهر سکونت کرده‌اند. بر اساس نظر برخی باستان‌شناسان تمدن و سکونت در این شهر به ۶ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. محوطه‌های باستان‌شناسی و آثار کشف شده در این شهر گواهی بر قدمت دیرینه این منطقه در طول تاریخ است. در همین راستا در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های جالب اردبیل می‌پردازیم.

چند جاذبه جالب در اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد. گذر جاده ابریشم از استان اردبیل منجر به احداث کاروانسراهایی با معماری بی‌نظیر از لحاظ نوع معماری و هنر ظریف ایرانی شده و وجود کاروان‌سراهای متعدد بیانگر رونق اقتصادی این منطقه در گذشته‌ است. کاروانسرای سنگی صائین از مهم‌ترین کاروان‌سراهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.

جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل

شهر یری

شهر یری با ۴۰۰ هکتار وسعت محوطه‌ای باستانی در نزدیکی مشگین شهر است که از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به هفت هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. بیش از ۳۰۰ سنگ‌افراشت با ارتفاع‌های مختلف در این شهر وجود دارد که به‌شکل‌های انسانی بدون دهان ساخته شده‌اند. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی این منطقه برای اولین بار قدمت سکونت بشر در اردبیل به دوره مس سنگ رسید. این محوطه باستانی به ثبت ملی رسیده است.

تپه نادری

تپه نادری آخرین اثر ثبت شده در دوره پهلوی است که گفته می‌شود نادرشاه افشار به سربازان دستور داد تا با مشت‌های خود تپه‌ای بسازند تا بتواند بر بلندای آن برای سربازان سخنرانی کند. بیشتر سفال‌های کشف شده از تپه نادری بدون لعاب، ساده و متعلق به دوره اسلامی است. این تپه تاریخی در سه کیلومتری جاده اردبیل به تبریز قرار دارد.

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از نظر معماری اسلامی دارای اهمیت بسیاری است.

جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل

شاه اسماعیل یکم و چندی از سران صفویه در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند. معماری این بنا همانند معماری عصر رنسانس است و هنر خالص شرقی را با کاشی‌کاری، طرح‌ها، قاب، پنجره‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و آجرکاری‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد. این مجموعه تاریخی از شاهکارهای دوره اسلامی است که روی بنایی از عصر مغول احداث شده است.

سه موزه تخصصی باستان‌شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی و موزه چینی‌ها یا چینی‌خانه در این مجموعه تاریخی قرار دارد. موزه چینی‌خانه، با حدود چهار قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ شیخ صفی‌الدیل اردبیلی، قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی از مشاهیر و دانشمندان دوره حکومت صفویان است.

جاذبه‌های حیرت‌انگیز و دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل

یکی از معروف ترین جاذبه گردشگری اردبیل که هر مسافری در سفر به سمت این شهر باید از آن دیدن کند، دریاچه شورابیل است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی متنوعی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، مجموعه شهر بازی برای بچه ها، رستوران در وسط دریاچه است. برای دسترسی به این دریاچه باید به ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل بروید.

جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل

پیشنهاد می کنیم که قبل از اینکه به سمت دریاچه شورابیل در اردبیل بروید، مطلبی که به طور اختصاصی درباره آن نوشته ایم را مطالعه کنید.

آدرس: شهر اردبیل، بزرگراه میلاد

پل معلق مشگین شهر

یکی از بزرگترین پل های معلق در جهان، پل معلق مشگین شهر است که در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی بر روی یک پارک جنگلی مشگین شهر نیز واقع شده است. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده است و دانش ساخت آن کاملا بومی بوده است. این پل یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی اردبیل است، اگر ترس از ارتفاع ندارید رفتن به سمت آن به شدت پیشنهاد می شود.

آدرس: اردبیل، مشگین شهر، منطقه نمونه گردشگری نور سبلان

قلعه قهقهه

بین روستای گنچویه و قره آغاج یکی از جذاب ترین مکان های تاریخی اردبیل به نام قلعه قهقهه نیز قرار دارد. این قلعه از آثاره دوره حکومت صفویه محسوب می شود و به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهم در آن زمان نظیر شاهزادگان صفوی بوده در طول تاریخ از شهرت بالایی برخوردار است.

آدرس: اردبیل، مشگین شهر، ۸۵ کیلومتری شمال شرقی مشکین شهر

جاذبه‌های جالب و حیرت‌انگیز اردبیل

جنگل فندقلو

در سمت شمال غربی اردبیل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی این شهر به نام جنگل فندقلو نیز قرار دارد. این جنگل در سمت شمال غربی کشور قرار دارد و جز بهترین گزینه های موجود برای گذراندن تعطیلات تابستان محسوب می شود. برای رسیدن به این جنگل باید به ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید