اردبیل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد، با ما همراه باشید و حتما از این خانه‌های اردبیل بازدید کنید.

خانه سید هاشم ابراهیمی

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان اردبیل یکی از مناطق گردشگری و تاریخی است که در منطقه آذربایجان و شمال‌غربی ایران واقع شده است. شهر اردبیل، مرکز این استان با قدمتی ۳۰۰۰ ساله در حاشیه جاده ابریشم قرار دارد. در ادامه به تعدادی از خانه‌های تاریخی اردبیل می‌پردازیم.

خانه‌های اردبیل، تاریخی و دیدنی

خانه نوری زینال

خانه نوری زینال که با نام خانه خوئی نیز شناخته می‌شود، از خانه‌های تاریخی و مکان های دیدنی اردبیل است. قدمت این بنا به دوره قاجار بازمی‌گردد و در میدان سرچشمه اردبیل واقع شده است. در حیاط مستطیل شکل مجموعه، درختانی قدیمی و یک حوض به چشم می‌خورد و بنای خانه نوری زینال در سمت غرب آن قرار دارد. نمای ساختمان آجری و ساده است و اورسی هفت‌دری مزین به طرح‌های اسلیمی و شیشه‌های رنگی به آن زیبایی بخشیده‌اند. از دیگر جاذبه‌های خانه خوئی می‌توان به ارسی مشبک‌کاری با شیشه‌های رنگی، طاقچه‌های شاه‌نشین با قاب‌بندی گچی و تزیینات زیبای گچبری در تالار اشاره کرد. در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶، این بنای تاریخی با شماره ۲۰۱۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه معصوم شاه

حتما از این خانه‌های اردبیل بازدید کنید!

خانه خلیل‌زاده

خانه خلیل‌زاده که با نام خانه مروج نیز شناخته می‌شود، از خانه‌های تاریخی و دیدنی های اردبیل است و در خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان قرار دارد. با قدمتی که به دوره‌های قاجار و پهلوی بازمی‌گردد، این خانه از نظر معماری از بناهای دورنگرا به‌ شمار می‌رود که بخش اندرونی آن تفکیک شده و از بین رفته است. خانه پلانی نعلی شکل دارد و در مرکز، یک تالار با ارسی هفت‌در قرار گرفته است. در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲، خانه خلیل‌زاده با شماره‌ ۸۸۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از سال ‍۱۳۸۰، این بنا به محل فعالیت مرکز پژوهشی آیت الله مروج تبدیل شده است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان

خانه خلیل‌زاده

خانه خلیل‌زاده که با نام خانه مروج نیز شناخته می‌شود، از خانه‌های تاریخی و دیدنی های اردبیل است و در خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان قرار دارد. با قدمتی که به دوره‌های قاجار و پهلوی بازمی‌گردد، این خانه از نظر معماری از بناهای دورنگرا به‌ شمار می‌رود که بخش اندرونی آن تفکیک شده و از بین رفته است.

حتما از این خانه‌های اردبیل بازدید کنید!

خانه پلانی نعلی شکل دارد و در مرکز، یک تالار با ارسی هفت‌در قرار گرفته است. در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲، خانه خلیل‌زاده با شماره‌ ۸۸۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از سال ‍۱۳۸۰، این بنا به محل فعالیت مرکز پژوهشی آیت الله مروج تبدیل شده است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان

بازدید از خانه‌های اردبیل

خانه خادم‌باشی

خانه خادم‌باشی با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در نزدیکی تعدادی از جاهای دیدنی اردبیل، در محله اوچدکان واقع است. این بنا به خادم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تعلق داشته است و به‌ همین دلیل با نام «خادم‌باشی» خوانده می‌شود. دیوارهای بیرونی خانه را با استفاده از کاهگل ساخته‌اند و تنها در قسمت سردر و دیوارهای درونی طاق‌نماها آجر اجرا شده است. قسمت اندرونی بنا فاقد تزیینات است و در قسمت بیرونی (حسینیه) تزیینات نقاشی و ارسی به چشم می‌خورد که به دلیل آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند. همچنین در قسمت‌های خارجی (حیاط)، طاق‌نماها و تزیینات آجری خفته و راسته کار شده است. امروزه بخشی از خانه مخروب و متروک شده است و بخشی از بنا نیز با کاربری مسکونی به حیات خود ادامه می‌دهد.

حتما از این خانه‌های اردبیل بازدید کنید!

در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳، خانه خادم‌باشی با شماره ۱۱۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله اوچدکان، کوچه سرتیپ آباد

خانه سید هاشم ابراهیمی

خانه سید هاشم ابراهیمی با قدمتی که به دوره زند بازمی‌گردد، از دیدنی های اردبیل است و در نزدیکی میدان سرچشمه قرار دارد. این خانه پیشتر به مرحوم سید هاشم ابراهیمی تعلق داشت و امروزه تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل است. مهم‌ترین بخش این بنای دو طبقه تالار آن است که از تزیینات آن می‌توان به مقرنس‌ها، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها اشاره کرد. همچنین تزیینات سقف اتاق شاه‌نشین از جذابیت‌های معماری خانه هستند. در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، خانه سید هاشم ابراهیمی با شماره ۳۰۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از سال ۱۳۸۷، به عنوان واحد یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه شهیدگاه

عمارت آقازاده

عمارت آقازاده معماری زیبایی از تلفیق هنر معماری ایرانی و غربی دارد. این مجموعه از بخش‌های مختلفی مانند عمارت اصلی، زیرزمین، بادگیرها، حیاط و باغچه‌ها تشکیل می‌شود.

حتما از این خانه‌های اردبیل بازدید کنید!

عمارت اصلی شکلی متقارن دارد و شامل دهلیز ورودی، تالار اصلی، صندوق‌خانه، مطبخ، حمام و نشیمن است. بخش اعیانی این خانه به اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود.

در قسمت بیرونی عمارت آقازاده تالار شاه نشین اصلی با اتاق‌های تودرتو به چشم می‌خورد. این تالار بین راهروهای ورودی قرار دارد و به حیاط بیرون عمارت مشرف است. زیباترین تزیینات معماری این خانه تاریخی در این تالار دیده می‌شوند و این سالن از دیگر بخش‌های این خانه ارتفاع بیشتری دارد. حاج اسماعیل آقایف برای ساخت تزیینات در و پنجره‌های تالار شاه نشین این عمارت ۱۵ نفر از هنرمندان روسی را به ایران آورد. این معماران به‌مدت سه سال مشغول به ساخت ارسی‌ها و درهای چوبی این عمارت و سایر تزیینات ساختمان بودند.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، خیابان منصوریه، نیش کوچه اعتماد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید