اردبیل جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری دارد و خانه‌ها و حمام‌هایی دیدنی، با ما همراه باشید و درباره چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت، بدانید.

چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل شهری است که ساخته شده از بناهای زیبا، تاریخی و باستانی است و هوای زیبا و عالی در این استان برقرار است. در فصل‌های بهار و تابستان و آب‌گرم‌های متعدد آن، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که موجب جذب گردشگران به این منطقه می‌شود. اردبیل آمیزه و گنجینه ای از جلوه ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی است و این ویژگی باعث شده سفر به این استان برای هر گردشگری دلپذیر شده و کمتر کسی است که پس از دیدار از این استان خاطره هایی شیرین و به یادماندنی برایش رقم نخورد.

چند حمام تاریخی در اردبیل

حمام ملاهادی

حمام ملاهادی که با نام حمام حاج محسن نیز شناخته می‌شود، از حمام‌های تاریخی و جاهای دیدنی اردبیل به ‌شمار می‌رود. با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، این حمام به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شده است. برخی از بخش‌های بنا شامل سربینه، گرمخانه و آتشدان می‌شود. از تزیینات حمام ملاهادی می‌توان به رسمی‌بندی و نقاشی اشاره کرد. در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳، این بنا با شماره ۱۱۱۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت!

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، محله ملاهادی

حمام یعقوبیه

حمام یعقوبیه با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، ۳۰۸ متر مربع مساحت دارد و روبروی یکی دیگر از دیدنی های اردبیل، پل یعقوبیه، واقع شده است. فضای ورودی حمام مستطیل شکل است و آن را با تزیینات کاربندی طراحی کرده‌اند. در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲، حمام یعقوبیه با شماره ۱۰۳۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و پس از مرمت، از آن با کاربری رستوران سنتی استفاده می‌شود.

ایران، استان اردبیل، اردبیل، خیابان دستغیب، روبروی پل یعقوبیه

حمام تاریخی اوچدکان

حمام تاریخی اوچدکان از جاذبه های گردشگری اردبیل در محله اوچدکان به شمار می‌رود و در سال ۱۲۵۹ هجری قمری توسط شخصی از خاندان صادقی ساخته‌ شده است. برخی از بخش‌های حمام شامل ورودی، هشتی، رختکن، گرمخانه و حوض‌خانه می‌شود. از مهم‌ترین تزیینات حمام می‌توان به نقاشی‌های متعددی اشاره کرد که به‌دلیل آتش‌سوزی، بخش‌هایی از آن‌ها به شدت آسیب دیده و از بین رفته‌اند. در سال ۱۳۷۵، حمام اوچدکان با شماره ۱۸۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله اوچدکان

چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت!

حمام پیرزرگر

حمام پیرزرگر از بناهای قاجاری و جاهای دیدنی اردبیل است که به‌علت قرارگیری در محله قدیمی پیرزرگر و روبروی مسجد تاریخی همان محله، به این نام معروف شده است. برخی از بخش‌های حمام را هشتی ورودی، سربینه، رختکن، گرمخانه، اتاق تنظیف و چال حوض تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین تزیینات حمام می‌توان به نقاشی‌های متعدد آن اشاره کرد که تصاویری مانند ملائک و گل و بوته‌های اسلیمی، صحنه‌های مجلسی و... در میان آن‌ها قابل مشاهده است. در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲، حمام پیرزرگر با شماره ۸۸۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله پیرزرگر، روبروی مسجد پیرزرگر

خانه‌های تاریخی و دیدنی در اردبیل

عمارت آقازاده

عمارت آقازاده یکی از خانه‌های تاریخی در شهر اردبیل است که قدمت آن به دوره حکومت قاجار می‌رسد. حاج اسماعیل آقایف، تاجر معروف اردبیلی در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه مالک این بنا بود و این خانه یکی از هفت عمارت اعیانی این تاجر به شمار می ‌رفت. خانه آقازاده تنها عمارت پابرجا از میان خانه‌های این تاجر بزرگ است.

چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت!

حاج اسماعیل آقایف برای ساخت عمارت آقازاده،‌ در یکی از سفرهای تجاری خود به روسیه نقشه ساخت این بنا را تهیه کرد؛ به همین دلیل این ساختمان در زمان خود یکی از مدرن‌ترین بناهای اردبیل بود. زمین این عمارت در حدود هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت داشت و ساختمان آن در دو طبقه ساخته شد؛ البته بخشی از بام طبقه دوم نیز سقف داشت و این عمارت به‌شکل دو بام بود.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، خیابان منصوریه، نیش کوچه اعتماد

خانه سید هاشم ابراهیمی

خانه سید هاشم ابراهیمی با قدمتی که به دوره زند بازمی‌گردد، از دیدنی های اردبیل است و در نزدیکی میدان سرچشمه قرار دارد. این خانه پیشتر به مرحوم سید هاشم ابراهیمی تعلق داشت و امروزه تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل است. مهم‌ترین بخش این بنای دو طبقه تالار آن است که از تزیینات آن می‌توان به مقرنس‌ها، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها اشاره کرد. همچنین تزیینات سقف اتاق شاه‌نشین از جذابیت‌های معماری خانه هستند.

چند بنای تاریخی در اردبیل که باید رفت!

در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، خانه سید هاشم ابراهیمی با شماره ۳۰۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از سال ۱۳۸۷، به عنوان واحد یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه شهیدگاه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید