اردبیل جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل بیشتر بدانید.

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که تاریخی کهن و مردمانی مهمان‌نواز و خون‌گرم دارد. بهترین زمان برای سفر به شهر و استان اردبیل اواخر بهار و تابستان است تا اگر به سرمای زمستانی این منطقه عادت ندارید، بتوانید در این ایام سال از هوای خنک استان اردبیل و طبیعت سرسبز و زیبا و دیدنی‌های لذت ببرید. از اولین مکان‌هایی که پس از ورود به هر شهر تاریخی در ایران، بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود، خانه‌های تاریخی هستند به همین منظور در ادامه به تعدادی از خانه‌های تاریخی اردبیل می‌پردازیم.

چند خانه تاریخی و دیدنی در اردبیل

خانه‌ مناف‌زاده

خانه‌ مناف‌زاده از عمارات قدیمی و باارزش و جاهای دیدنی اردبیل است که قدمت ساخت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. این خانه با عمری نزدیک به ۱۰۰ سال و با مساحتی بیش از هزار متر مربع، توسط معمار حاج محمدعلی معماری و به سفارش حسین قلی صادقی، در بخش مرکزی اردبیل ساخته شد و یکی از معروف‌ترین بناها از لحاظ معماری و نوع ساخت در آن زمان به ‌شمار می‌رفت.

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

این عمارت کوشک‌مانند، دارای پلانی مستطیل شکل است که تزیینات به‌کار رفته در آن شامل هره‌چینی آجری، دوال‌بندی و طرح و نقش‌های هندسی نما می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۴۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به حوزه‌ هنری اردبیل واگذار شده است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه رحمانی

خانه صادقی

خانه صادقی یکی از بناهای تاریخی اردبیل به شمار می‌رود که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این خانه در سال ۱۲۸۳ هجری قمری برابر با ۱۲۴۳ هجری شمسی ساخته شده است و ۲,۵۴۸ متر مربع زیربنا دارد. معمار خانه صادقی حاج محمد اردبیلی بود و ساخت آن چهار سال به طول انجامید.

خانه تاریخی صادقی در گذشته چندین بخش مجزا داشت. بخش حسینیه برای مراودات اجتماعی خانواده و قسمت شاه‌نشین برای مراودات رسمی و ارتباط با تجار ایرانی و خارجی بود. از اندرونی به‌عنوان محل زندگی مالکان و از خادم‌نشین به‌عنوان محل زندگی خدمتکاران استفاده می‌شد. بخشی نیز به طویله و اصطبل اختصاص داشت.

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

خانه صادقی به دلیل داشتن معماری سنتی و تزیینات مقرنس‌کاری و مشبک‌کاری در ارسی‌ها از ارزش هنری و معماری برخوردار است. در تالار اصلی این خانه و بالای طاق‌نماها و تاقچه‌ها، مقرنس‌های گچی بسیار زیبایی چشم‌نوازی می‌کنند. در ازاره دیوارهای جانبی هم کتیبه زیبایی حاوی آیة الکرسی به خط نستعلیق دیده می‌شود. این خانه قاجاری در ۱۶ اسفند ۸۶ به شماره ۱۴۴۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد

خانه تاریخی میرفتاحی

خانه تاریخی میرفتاحی با قدمتی که به سال ۱۲۵۰ هجری قمری بازمی‌گردد، در دوران پهلوی اول، به‌عنوان اولین دبیرستان دخترانه، کاربری آموزشی داشته است. این بنا در زمره بناهای درونگرا قرار دارد. از جمله جذابیت‌های خانه می‌توان به پنجره‌های ارسی با طرح اسلیمی و شیشه‌های رنگی و تزیینات آجری در نما به‌صورت راسته با نقش و نگار آجرکاری اشاره کرد. این بنا در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه میزبان موزه مفاخر دینی اردبیل است. در مجموعه موزه می‌توان نقاشی‌هایی از علمای بزرگ استان از جمله آیات عظام احمد مقدس (محقق) اردبیلی، میرزا محسن مجتهد اردبیلی، میرصالح مجتهد انواری، سیدمرتضی خلخالی، میرزا علی‌اکبر مجتهد اردبیلی و... را مشاهده کرد.

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل، بازدید از این خانه برای عموم آزاد است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، حاشیه شرقی شهر اردبیل، محله تازه میدان

اردبیل و خانه‌های تماشایی آن

خانه رضازاده

خانه رضازاده با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد، از مکان های دیدنی اردبیل در محله اوچدگان به شمار می‌رود و در دو طبقه ساخته شده است. هشتی خانه به سبک قاجاری و پلان ساختمان دو طبقه آن به شکل نعل طراحی شده است. از جالب توجه‌ترین بخش‌های خانه می‌توان به دو اتاق گوشواره در طبقه اول اشاره کرد. اتاق شاه‌نشین نیز میان این دو اتاق جای گرفته است. در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸، خانه رضازاده با شماره ۲۵۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه این بنا میزبان موزه شهدای اردبیل است.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله اوچدگان

خانه وکیل الرعایا

خانه وکیل الرعایا با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، یکی از جاهای دیدنی اردبیل و قدیمی‌ترین خانه‌های این شهر به‌ شمار می‌رود. بنای خانه دو طبقه و یک زیرزمین دارد و در زمان مشروطیت، یکی از مکان‌های اصلی برای تجمع سران کشور بوده است.

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

از مهم‌ترین جاذبه‌های خانه می‌توان به تالار غربی اشاره کرد که با تزییناتی مانند آینه‌کاری، مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری آن را آراسته‌اند. در ضلع شرقی ایوان نیز آینه‌کاری و شیشه‌های ارسی زیبا به چشم می‌خورد. در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۸، خانه وکیل الرعایا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۲۵۶۰ به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، محله طوی (طاوار)

خانه ارشادی اردبیل

خانه ارشادی اردبیل با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد، از مکان های دیدنی اردبیل در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است. بانی اولیه بنا، خانواده علوی نام داشت که در دوران پهلوی دوم این بنا را به عنوان مدرسه به آموزش و پرورش واگذار کرد. آخرین مالک شخصی خانه نیز که تا سال ۱۳۷۷ در آن سکونت داشت، خانواده ارشادی بود. از جمله تزیینات معماری عمارت می‌توان به طاق‌نماها ، مقرنس‌های گچی، در و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی اشاره کرد. در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱، خانه ارشادی با شماره ۶۶۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نشانی: ایران، استان اردبیل، اردبیل، خیابان کاشانی، کوچه اوچدکان

خانه‌های تاریخی و تماشایی اردبیل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید