بازار سرمایه نگران آن است که پول حقیقی خارج شده از بورس اندک اندک به سمت بازارهای موازی میل کند.

پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / اعتماد معامله‌گران از دست رفته است

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران مدتی است تحت تاثیر خبرهای خودوریی قرار گرفته و نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. این روند نوسانی که با هیجانات معامله‌گران تقویت شده بود، افت و خیزهای زیادی را برای شاخص‌های کل و هم‌وزن به دنبال داشت و بازدهی سهام مختلف را با نوسان مواجه کرد.

از روز یکشنبه و همزمان با انتشار دستورالعمل شورای رقابت که بر اساس آن عرضه خودرو در بورس کالا لغو شده بود، بازار سهام با شوک مواجه شده است.

اگرچه در معاملات روز دوشنبه اندکی از این موج منفی کاسته شد اما ناظران بازار عنوان می‌کنند تا زمانی که تکلیف خودرو به صورت کاملا شفاف مشخص نشود، بازار همچنان تحت تاثیر خودرویی‌ها عمل خواهد کرد.

در این میان اما برخی دیگر از کارشناسان عنوان می‌کنند که معاملات روز دوشنبه نشان داده است بازار از هیجان خودرویی عبور کرده و مسیر دیگر سهم‌های بازار از خودرویی‌ها جدا شده است.

ترس سرمایه‌ها از تصمیمات سلیقه‌ای

اما آنچه در این میان قابل توجه است، افت جدی ارزش معاملات خرد است. از هفته گذشته که شورای رقابت اعلام کرد دستورالعملی را درباره قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار دارد، ارزش معاملات خرد بازار سهام به شدت کاهش یافته است.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید تا چراغ خطر بازگشت بورس به محدوده رکودی را روشن کرده باشد.

در همین حال خروج پول حقیقی هم شدت یافته است. روز یکشنبه و همزمان با شوک شورای رقابت به بازار، بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی صورت گرفته است. این رقم گرچه در روز دوشنبه نصف شده بود اما همچنان نگران‌کننده است.

معاملات احتیاطی

به نظر می‌رسد معامله‌گران این روزها مجددا دست به عصا شده‌اند و با وجود ارزندگی بسیاری از سهم‌ها، حاضر نیستند وارد معاملات شوند.

به ویژه اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد پول‌های حقیقی دوباره راه خود را به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت کج کرده‌اند. از ابتدای بهمن‌ماه روند ورود پول حقیقی به این صندوق‌های ریسک‌گریز به شدت افزایش یافته و تنها دو روز خروج پول اندک را تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که اگر چه بازارهای طلا و ارز تحت کنترل نسبی بانک مرکزی درآمده‌اند اما هنوز چشم‌انداز روشن‌تری برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.

بر همین اساس، بازار سرمایه نگران آن است که پول حقیقی خارج شده از بورس اندک اندک به سمت بازارهای موازی میل کند.

پیش بینی بورس فردا

اعتماد معامله‌گران از دست رفته است و به این راحتی‌ها باز نمی‌گردد. شورای رقابت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و تمامی تصمیم‌گیران اقتصادی، بدون توجه به منافع سهامداران و اهمیت ثبات بازار سرمایه برای اقتصاد کشور، در حال تصویب تصمیمات سلیقه‌ای، منفعت‌طلبانه و غیرکارشناسی هستند و از این مسیر هر بار یک صنعت را با چالش مواجه می‌کنند.

با این حال اما به نظر می‌رسد معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت همچنان در این بازار خرید و فروش خواهند کرد. به ویژه برخی گروه‌ها که از هفته گذشته و پس از انتشار گزارش‌های ماهانه مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنان می‌توانند نظر برخی سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کنند.

از هفته گذشته گروه بانکی مورد توجه قرار گرفته و حتی در دو روز گذشته هم عملکرد خوبی نشان داده است. در همین حل گروه املاک و مستغلات هم شرایط نسبتا خوبی را تجربه کرده است. اما آیا این روند فردا هم ادامه می‌یابد؟

باید توجه داشت که چشم‌انداز تورمی، همواره سهام ریالی را تقویت می‌کند و دورنمای مناسبی از سودآوری را برای آن‌ها ترسیم می‌کند. به عنوان مثال غذایی‌ها در اغلب دوره‌ها مورد توجه سهامداران هستند؛ در همین حال دارویی‌ها هم اگر از ریسک قیمت‌گذاری دولتی خلاصی داشته باشند، می‌توانند بازدهی میان‌مدت خوبی برای سهامداران به ارمغان بیاورند.

در این میان اما این خبرها و شایعات است که این روزها بازار سهام را هدایت می‌کند؛ آیا سهامداران از این ریسک رهایی می‌یابند؟

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید