۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 55417665

کرمان مانند دیگر نقاط ایران، آداب و رسوم خاص خود را دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره آداب و رسوم درخورتوجه کرمان بیشتر بدانید.

آداب و رسوم درخورتوجه کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: مردم کرمان مردمانی بسیار مهربان و بسیار مهمان نواز می باشند. رفتار مهربانانه آنها بخاطر آداب و فرهنگ مردم کرمان است که تاثیر بسیار زیادی بر روی تک تک افراد جامعه گذاشته است. در شهر کرمان با جامعه عشایری رو به رو می شویم که هنوزه پایبند بر آداب و رسوم خاص خود می باشند. فرهنگ این مردم با جامعه شهری بسیار متفاوت است. مردم کرمان مردمانی با عقاید دیدنی و مذهبی بسیار متفاوت هستند که هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند.

جشن‌ها ورسم‌های جالب در کرمان

جشن مهرگان به مناسبت پیروزی ایرانیان بر ضحاک_ جشن گاهان بار_ و ستایش خداوند به انگیزه آفرینش جهان مادی، جشن هیرومبا، برگزاری مراسم جشن سدره‌پوشی، به انگیزه رسیدن پسران و دختران به سن تکلیف را می‌توان از جشن‌های دیگری که در بین زرتشتیان کرمان رواج دارد، بشمار آورد.

مراسم سی شور

در این مراسم به مدت سی روز و هر روز سه مرتبه آب تنی کرده و به نیایش می‌پردازند، علاوه بر این از خوردن غذاهای حیوانی خودداری می‌کنند. پختن “سداب یا سدو” و توزیع آن بین نیازمندان، از دیگر مراسم بین زردشتیان کرمان است.

آداب و رسوم درخورتوجه کرمان

سداب برگ سبزی است که آن را با پیاز در روغن کنجد سرخ کرده و روی لقمه‌هایی از نان گرم می‌ریزند و تعارف می‌کنند.

جشن سده

یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانیان را می توان جشن سده نام برد. امروزه بیشتر زرتشتیان این مراسم را برگزار می کنند و طرفداران زیادی دارد. این جشن را در دهم بهمن هر سال برگزار می کنند.

این مراسم را موبدان زرتشتی در باغچه بداع آباد شروع می کنند و بعد از باغچه خارج می شوند. در این مراسم خرمن بزرگی از هیزم را به آتش می کشند و آیین سده سوزی را در باغ اجرا می کنند.

این مراسم را برای شروع کشت و کار و پایان 50 شب و روز سرما انجام می دهند. این باور وجود دارد که با انجام اینکار زمین گرم می شود برای آغاز کشت و کار آماده می شود. این مراسم در آداب و فرهنگ مردم کرمان باقی مانده و تا به امروز اجرا می شود.

آداب و رسوم درخورتوجه کرمان

ماه رمضان

مردم کرمان مراسم خاصی را در ماه رمضان دارند. یکی از این مراسم ها در شب بیست و هفتم ماه رمضان انجام می شود. مراسم به گونه ای است که بیشتر دختران دم بخت و زنان بیوه و یا بدون فرزند در آن شرکت می کنند. مراسم به شکل خاصی اجرا می شود هر زن حاجتمند باید یک کمویی بردارد. در این کمو یک آیینه و یک سومه دان و مقداری نبات قرار می دهند.

این زنان به همراه این کموها به در خانه های همسایه می روند و صورت خود را می پوشانند تا کسی آنها را نشناسد. در ادامه مراسم زنان در خانه را می زنند و زن صاحبخانه در را برای آنها باز می کند. بدون اینکه سوالی بپرسد مقداری نبات در دهان خود می گذارد و سورمه را به چشم می کشد و به آینه نگاه می کند تا گره کار این زنان باز شود. این مراسم در آداب و فرهنگ مردم کرمان وجود دارد و هنوز هم پابر جاست.

کرمان و آداب و رسوم درخورتوجه آن

جشن شب یلدا

یکی دیگر از مراسمی که در آداب و فرهنگ مردم کرمان وجود دارد جشن شب یلدا است.

آداب و رسوم درخورتوجه کرمان

در این جشن تمامی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و از تمامی میوه ها و تنقلات میل می کنند. این مراسم تا نیمه های شب ادامه دارد و شاهنامه و حافظ در آن خوانده می شود.

چهارشنبه سوری:

از ویژگی های این مراسم در کرمان خواندن قل هوالله به تعداد نخودهای مورد نیاز جهت تهیه آش عصرگاهی است. این مراسم معمولا از صبح روز سه شنبه به وسیله افراد خانواده انجام می‌شود، به این معنی که هر کدام از اعضای خانواده تعدادی نخود برداشته و در ازاء هر دانه قل هوالله خوانده و فوت می‌کنند.

نوروز

مردم استان کرمان از قدیم به هنگام تحویل سال نو سفره پهن می کردند و هرچه در منزل داشتند از کماچ، نان و سبزی گرفته تا شیرینی و آجیل و تخم مرغ رنگی روی آینه تکان می خورد، در گذشته در برخی از نقاط استان کرمان مردم باور داشتند که زمان تحویل سال تمام آب های جاری برای یک لحظه می ایستند اصطلاحا به آن "خواب آب" می گفتند.

آداب و رسوم درخورتوجه کرمان

عید دیدنی کوچکترها از بزرگان فامیل و هدیه دادن بزرگان به بچه ها از دیگر آداب و رسوم عید نوروز است. در برخی شهرستان ها از جمله شهر بابک، سیرجان و بم مردم شنبه اول سال به گردش و تفریح می روند و اقدام به پختن آش می کنند بسیاری از مردم کرمان از عید به تعداد افراد خانواده و بعضی دیگر یک ظرف سبزه درست می کنند.

شب شیشه

در ششمین شب تولد نوزاد، و برای در امان نگه داشتن کودک از شر “شیشه” مراسمی برگزار می‌شود بر اساس یک افسانه، شیشه، کبوتر سفیدرنگی است که در این شب خود را به چراغ زده و آن را می شکند، و در تاریکی، طفل را می‌رباید. برگزاری مراسم “بوی خوش” برای رهایی کودکان از ترس و دلهره- انجام مراسمی برای فرار از شر “خفتو” رسم‌های ویژه کرمان است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید