کرمان جاذبه‌های خارق‌العاده بسیاری دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید.

در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان به عنوان پاسگاه دفاعی، توسط اردشیر اول، بنیانگذار امپراتوری ساسانیان در قرن ۳ میلادی تاسیس شد. نام های قدیمی این شهر عبارتند از: کجاران، کرمانیا، کارمانا و گواشیر. کرمان در خلال سلسله صفوی به سرعت گسترش یافت و در این دوره فرش و قالیچه به انگلیس و آلمان صادر می شد. در سال ۱۷۹۳ لطف علی خان، قاجارها را شکست داد و در سال ۱۷۹۴ کرمان را تصرف کرد. اما اندکی بعد، وی به مدت شش ماه در کرمان توسط آقا محمدخان قاجار محاصره شد. شهر کنونی کرمان در شمال غربی شهر قدیمی ساخته شد، اما این شهر تا امروز به اندازه سابق خود بازنگشت.

نقاط دیدنی کرمان

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان که با نام های بازار سراسری و بازار وکیل نیز شناخته می شود، با جلوه ای زیبا از دوره های باستان به یادگار مانده است و ویژگی های معماری آن چشم هر بیننده ای را متحیر می کند. بازار بزرگ کرمان یکی از قدیمی ترین بازار های ایران بعد از بازار تبریز است.

در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید

عوامل فرسایش طبیعی منجر به از بین رفتن زیبایی های آثار ارزشمندی مانند بازار می شود اما برخی از آثار معماری به دلیل استحکام بی نظیر و دقت سازندگان در طول تاریخ ثابت مانده اند تا شاهکار دیروز را به نسل جدید نشان دهند. معماری بازار کرمان نشان دهنده شرایط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ایران در گذشته است.

بازار کرمان شامل ردیف ها یا کوچه های مختلف مانند ردیف های ارگ، گنج علی خان، اختیاری، سرداری، وکیل، عطاری و مظفری است. هر قسمت از این بازار توسط یکی از فرماندهان یا حاکمان در این قلمرو ساخته شده است. چایخانه حمام وکیل برای صرف چای و نهار گزینه مناسبی برای گردشگران و بازدید کنندگان از این بازار است. در مجموعه گنجعلی خان، بازار زرگری و بازار مسگر ها قرار گرفته است که پیشنهاد می شود بازدید از آن ها را نیز از دست ندهید.

تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. قلی بیگ یکی از امرای کرمان در دوران صفویه بود و این تخت نیز به وی تعلق دارد.

در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید

قلی بیگ را می‌توان تنها فرد معروف در ایل افشار دانست که پس از گذشت ۱۵۰ سال پس از گنجعلی‌خان مجدد به شهرت رسید. تخت درگاه قلی بیگ به‌وسیله همسر محمد اسماعیل خان که به کربلایی نیز شناخته می‌شد تعمیر شد و امروزه جاده‌ای در کنار آن احداث شده است. این اثر نیز جزو آثار ملی ایران است و بازدید از آن اکیداً توصیه می‌شود.

آدرس: استان کرمان، کرمان، جنوب شرقی شهر، زاویه جنوبی کوه قلعه دختر

نقاط ممتاز و دیدنی در کرمان

پارک جنگلی پردیسان قائم

پارک جنگلی پردیسان قائم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است. این پارک را با نام پارک جنگلی قائم نیز در کرمان می‌شناسند. جنگل پردیسان قائم در کوه‌های صاحب الزمان کرمان قرار دارد. این پارک دارای ۲۳۰هکتار وسعت است. بد نیست بدانید که تمامی درخت‌های این جنگل، همگی دست‌کاشت هستند. یعنی به‌هیچ‌وجه به پارک به‌صورت طبیعی به وجود نیامده است. شهرداری کرمانتتلاش بسیاری کرد تا این پارک جنگلی را به وجود بیاورد.

از این نظر می‌توان گفت که جنگل پردیسان، بزرگترین جنگل با درختان دست‌کاشت در تمام ایران است. پارک پردیسان قائم در ارتفاعات کرمان قرار دارد. پس می‌توانید شاهد چشم‌انداز بسیار زیبا از این شهر باشید. همچنین بسیاری از ورزشکاران، برای کوهنوردی این پارک را انتخاب می‌کنند.

در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید

در این پارک می‌توانید از امکاناتی همچون پیست کارتینگ، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، شهربازی، پیست دوچرخه‌سواری، مسجد، زمین پینت‌بال و البته سالن آمفی‌تئاتر نیز بهره‌مند شوید. در حقیقت می‌توان گفت که این پارک یکی از بهترین مراکز تفریحی در کرمان است.

آدرس: استان کرمان، کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب الزمان

بازار وکیل

بازار وکیل یکی از بخش‌های بازار بزرگ کرمان است. این بازار در انتهای بازار اختیاری و در بخش پایانی مجموعه وکیل کرمان قرار دارد. بازار وکیل کرمان به دستور مستقیم محمد اسماعیل خان وکیل الملک، حاکم وقت کرمان در ال ۱۲۸۲ هجری قمری ساخته شد. این مجموعه را او با کمک پسرش، مرتضی قلی خان وکیل ثانی و اولاد او ساخت.

در نهایت مجموعه کاملی از بازار، کاروانسرا، حمام و همچنین مسجد به وجود آمد که آن را با نام مجموعه وکیل می‌شناسنند. بازار وکیل الگویی کشیده و دراز دارد. جالب است بدانید که هر بخش این بازار را به یک صنف خاص اختصاص داده‌اند. پس انگار که این بازار راسته‌های خاص دارد. خرید در این بازار بسیار لذت‌بخش است. حتی قدم‌زدن و تماشای مغازه‌های مختلف این بازار نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد.

در سفر به کرمان از این نقاط بازدید کنید

آدرس: استان کرمان، کرمان، بین مسجد جامع و ارگ

باغ فتح آباد

یکی دیگر از دیدنی های کرمان باغ فتح آباد مشهور به باغ بیگلر است. این باغ نیز در زمان قاجار ساخته شد و به خاطر معماری زیبا و شاهانه عمارت آن اکنون مشهور شده است. اگر بتوانید در هنگام غروب آفتاب در این باغ باشید، از نورپردازی طبیعی باغ شگفت زده خواهید شد.

آدرس: استان کرمان، ۲۵ کیلومتری شهر کرمان، روستای اختیارآباد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید