کرمان دیدنی‌های باشکوه بسیاری دارد، از این رو با ما همراه باشید و حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید.

حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید!

سلام نو_ سرویس گردشگری: باید بدانید این شهر زیبا آنقدر جاذبه گردشگری و دیدنی‌ها در دل خود جای داده که با هر رده سنی و هر نوع سلیقه‌ای که دارید و به آن سفر کنید باز هم سفری خاطره انگیز را تجربه خواهید کرد؛ سفری به دلپذیری گرمای دوست‌داشتنی کویر و رایحه و طعم به یادماندنی زیره کرمان

جاذبه‌های باشکوه و دیدنی کرمان

روستای میمند

میمند یکی از دیدنی‌ترین روستاهای کشور است که به‌خاطر معماری صخره‌ای منحصر‎به‌فردی که دارد، شهرت جهانی پیدا کرده است. این روستای دستکند در ۳۸ کیلومتر کرمان قرار گرفته و در سال ۱۳۹۴ توانست به ثبت آثار جهانی یونسکو برسد. جذاب‌ترین ویژگی این روستا معماری زیبا و حیرت‌انگیز آن است. خانه‌های روستای میمند که بزرگ‌ترین دستکند ایران محسوب می‌شوند، بدون هیچ‌گونه ملاتی در دل کوه‌ها و صخره‌ها کنده شده. تمام خانه‌های روستا روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل داده‎‌اند. طبیعت و زندگی جانوری دشت میمند هم خالی از لطف نیست.

حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید!

انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن سیاه، مریم‌گلی، رازیانه، پونه، شیرین‌بیان، خاکشیر، شاتر، ریواس و کنگر در این منطقه می‌روید و حیواناتی چون مار، سوسمار، جوجه‌تیغی، لاک‌پشت، خرگوش، آهو، گرگ و بزکوهی در آن زندگی می‌کنند. قدمت روستا به قبل از اسلام می‌رسد. بااین‌حال، تاریخ دقیقی برای زمان ساخت این روستا پیدا نشده است. نظریات مختلفی در مورد قدمت آن مطرح است که آن را متعلق به دوران‌های متفاوتی می‌دانند.

عده‌ای به این باورند که این روستا با مهرپرستان ارتباط داشته و پیروان آیین مهرپرستی خانه‌ها را در دل صخره‌ها کنده‌اند. عده‌ای دیگر هم تاریخ مادها را برای قدمت این روستا می‌شناسند. در کنار تمام این فرضیه‌ها، باستان‌شناسان توانسته‌اند تاریخی حدودی برای این روستا مشخص کنند. کاوش‌ها و آزمایش‌ها انجام شده تاریخ قطعی میمند را تا زمان اشکانیان ثابت کرده است. علاوه‌ بر این، نقوشی که در اطراف روستای میمند کشف شده حکایت از حضور انسان در هزاره‌های قبل دارد.

مسجد، حسینیه، مدرسه، حمام و آتشکده میمند از دیدنی‌های این روستا است

حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید!

ارگ راین

ارگ راین در شهر راین در جنوب شهر کرمان قرار دارد. این ارگ، سومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم و ارگ مورچه خورت است که در دوره ساسانی و به سبک ساسانی بنا شد.

معماری کلی ارگ به صورت چهارگوش است دورتادور آن با دیوارهای محکم به طول ۱۰متر محافظت شده و در چهار گوشه آن برج دارد. تنها ورودی قلعه در سمت شرقی ارگ است که سردر باشکوهی بالای آن قرار گرفته است. داخل قلعه حاکم نشین، خانه های اعیانی و عامه نشین، انبار، مدرسه و آتشکده دارد.

جاذبه‌های کرمان، شگفت‌انگیز و چشم‌نواز

تپه باستانی کنار صندل جیرفت

محوطه باستانی کنار صندل جیرفت برگ زرینی در تمدن بشری رقم زد! مدت‌های زیادی باستان‌شناسان و مورخ اعتقاد داشتند که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق بنیان گذاشته است. تمام این فرضیه‌ها و اعتقادات با کشف یک زیگورات (معبد پلکانی) در جیرفت کرمان رنگی تازه به‌خود گرفت. زیگوارتی که با قدمت بیش از پنج هزار سال کشف شد و آثار سنگی و کتیبه‌های آجری بسیاری از آن منطقه پیدا شده است.

حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید!

این منطقه با اسم شهر دقیانوس به جهان معرفی شد. مدارک به‌دست آمده اثبات کرده که این تمدن قدیم‌تر و وسیع‌تر از تمدن بین‌النهرین بوده و بزرگترین مرکز تجاری جهان باستان است. این زیگوارت بر بالای تپه شمالی کنار صندل قرار گرفته و بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه‌ی آن به‌کار رفته. دو سکوی عظیم هم در اجزای این بنا آشکار شده است.

طبقه کنار صندل جنوبی هم همراه با بقایای باقی مانده از یک قلعه که در مرکز شهر احداث شده است کشف شد. حصار، فضاهای مسکونی و گورستان از دیگر بخش‌هایی است که در این محوطه پیدا شدند. شگفتی‌های شعر جیرفت بسیار زیاد است. آن‌قدر که می‌تواند حسابی شما را حیرت‌زده کند و با حقایقی غیرقابل انکار درمورد هویت و تمدن ایرانی آشنا کند.

حمام وکیل کرمان

بین حمام‌های قدیمی ایران، حمام وکیل یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و از مکان های دیدنی کرمان است. چیزی که این حمام را شهره ایرانیان کرده، کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیزی است که در همه قسمت‌های آن به‌چشم می‌خورد. این حمام ۴۰ سال پس از حمام مجموعه ابراهیم خان ساخته شد؛ درنتیجه رقابت میان این دو حمام، حمام وکیل کرمان جذابیت بصری و سهولت کاربری بیشتری پیدا کرد.

حتما از این جاذبه‌های کرمان دیدن کنید!

حمام وکیل کرمان را حوالی خیابان طالقانی پیدا خواهید کرد. حمام وکیل کرمان طبق قاعده ساخت حمام‌های سنتی ایرانی، پایین‌تر از سطح زمین بنا شده است. این کار نقشی اساسی در حفظ گرمای حمام و آب‌رسانی اصولی دارد.

بنای حمام وکیل با دو بخش اصلی برای استحمام و اتاق تعویض لباس یا رختکن طراحی شده بود. افرادی که برای تماشای جاهای دیدنی کرمان به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از حمام وکیل را حتما در برنامه خود قرار می‌دهند. این حمام کاربری سابق را ندارد و از آن به‌عنوان موزه، عکاس‌خانه و چای‌خانه استفاده می‌شود.

در حمام وکیل روایتی از تاریخ مردم کرمان را می‌شنوید. اطراف حمام وکیل کرمان بازارهای سنتی و مساجد کاشی‌کاری‌شده قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید