۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 55417523

نه تنها کرمان که اطراف آن نیز پر از جاذبه‌های گردشگری است، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان بیشتر بدانید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی کرمان فقط مختص به مرکز این استان یعنی شهر کرمان نیست. در اطراف کرمان نیز جاهای دیدنی بسیار زیاد و زیبایی وجود دارد که می‌توانید در مسیر رفت یا در برگشت به کرمان از آنها دیدن کنید. با بازدید از این مکان‌ها هم خستگی راه را از تن بیرون می‌کنید، هم از زیبایی آنها لذت می‌برید، هم با تاریخ و فرهنگ مردم این شهر آشنا می‌شوید. در ادامه شما را با جاهای دیدنی اطراف کرمان آشنا خواهیم کرد تا در صورت داشتن وقت کافی و با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانید از همه آنها دیدن کنید.

جاذبه‌های تماشایی اطراف کرمان

ارگ بم

حتما می‌دانید که ارگ بم یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است. ارگ بم بزرگترین بنای خشتی در جهان است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسید. اما همانطور که می‌دانید این بنا در اثر زلزله سال ۱۳۸۲ آسیب‌هایی دید و پس از آن یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی در خطر قرار داد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان

خوب است بدانید که این بنای قدیمی و شگفت انگیز طی ۱۵ سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا دوباره گردشگران بتوانند از آن دیدن کنند.

آدرس: استان کرمان، شهر بم واقع در ۲ ساعتی شهر کرمان

باغ شازده

از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان می‌توان به باغ شازده اشاره کرد. باغی که قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد و با بیش از ۳ هکتار مساحت یکی از با شکوه‌ترین باغ‌های ایرانی به حساب می‌آید.

در بدو ورود به باغ درختان بلند و سرسبز، حوضچه‌ها، فواره‌ها و جویبارهای سنگی را خواهید دید که در حال خودنمایی هستند. علاوه‌بر این‌ها یک عمارت در میان باغ به چشم می‌خورد که زیبایی این مجموعه را دوچندان کرده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر سفری یک روزه به کرمان داشتید حتما از این باغ دیدن کنید.

آدرس: استان کرمان، ۲ کیلومتری کرمان، ماهان، دامنه کوه جوپار

باغ فتح آباد

یکی دیگر از دیدنی های کرمان باغ فتح آباد مشهور به باغ بیگلر است. این باغ نیز در زمان قاجار ساخته شد و به خاطر معماری زیبا و شاهانه عمارت آن اکنون مشهور شده است. اگر بتوانید در هنگام غروب آفتاب در این باغ باشید، از نورپردازی طبیعی باغ شگفت زده خواهید شد.

آدرس: استان کرمان، ۲۵ کیلومتری شهر کرمان، روستای اختیارآباد

جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان

کرمان و جاهای دیدنی اطراف آن

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه در آغاز تنها یک بنا بود که در میان باغی بزرگ قرار داشت و نماسازی و کاشی کاری هایی زیبا، جلوه ای خاص به آن بخشیده بود. فضایی چهارگوش که بر فراز آن گنبدی بلند خودنمایی می کرد. در دوره‌های بعدی بناهای دیگری در کنار این سازه ساخته شد و آرامگاه به شکل امروزی خود در آمد. الحاقات این مجموعه بیشتر به دوران شاه عباس اول صفوی و محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارند چرا که این افراد ارادت خاصی برای عرفا و بزرگان شیعه قایل بودند.

بیشترین توسعه این مجموعه در دوران قاجاریه رخ داد و پس از زمین لرزه سال ۱۳۶۰ کرمان، بخشی از قسمت بالایی گنبد آستانه ویران شد و شکاف‌هایی در آن به وجود آمد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان کارهای مربوط به بازسازی این بنا را انجام داد و امروزه علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند. می گویند آمیخته‌ای از هنر معماری شش سده اخیر را می توان در این بنا به نظاره نشست.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان

معماری

زیارتگاه 3 حیاط روباز دارد و وسعت آن به 32 هزار مترمربع می رسد. مرقد شاه نعمت‌الله ولی، صحن‌ها و رواق‌های پیرامون حدود 6000 متر مربع وسعت دارند و دارای جلوه ای تماشایی هستند. این مجموعه دو سردر ورودی، حجره های کوچک و بزرگ، چهار مناره کاشی کاری شده، دو رواق به نام های مدیرالملکی و شاه عباسی و چهار صحن به نام های اتابکی، وکیل الملکی، میرداماد و حسینیه دارد.

روستای صخره ای میمند

در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان، روستایی زیبا و تماشایی درهای خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده و دل از آنها برده است؛ روستایی با معماری صخره ای و مردمانی مهربان و مهمان نواز که میمند نام دارد. نامی که با مرور فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران، به چشم تان می خورد و ردای غرور را بر تن تان می نشاند.

هر چند نمونه‌های معماری صخره‌ای در دیگر کشورها نیز دیده می شود؛ اما هیچ کدام به پای میمند نمی رسند و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این روستا را ندارند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کرمان

مهم ترین شاخصه میمند جریان زندگی در آن است؛ اگر این روستا را با مواردی چون دهکده کاپادوکیه (Cappadocia) در ترکیه مقایسه کنیم مسکونی بودن خانه ها به خوبی خودش را نشان می دهد؛ ویژگی خاصی که در کمتر روستای صخره ای دیگری از این نوع به چشم می خورد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۴۰ متر است و وسعت آن به ۴۲۰ کیلومتر مربع می رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید