۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
کد خبر: 55417520

کرمان جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری فراوانی دارد اگر تمایل دارید بدانید جاهای دیدنی کرمان کجاست، با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان از شهرهای جنوب شرقی ایران و یکی از هفت شهر بزرگ کشورمان ایران است. این شهر با تاریخ غنی و مردم مهمان‌نواز و خونگرمی که دارد هر سال مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. دیدنی های کرمان به قدری متنوع و جذاب هستند که هر سلیقه‌ای با هر سنی را پس از بازدید راضی نگه می‌دارد. از مکان‌های تاریخی و دیدنی گرفته تا بازارهایی با قدمت چندین ساله که در مرکز استان کرمان یعنی شهر کرمان و دیگر شهرهای این استان قرار دارند. اگر می‌خواهید با این مکان‎های دیدنی و آدرس هر کدام آشنا شوید ادامه مقاله را دنبال کنید.

کرمان و جاهای دیدنی زیبای آن

گنبد جبلیه

این گنبد تنها بنای سنگی کرمان است و به همین دلیل به موزه سنگ و یکی از جاهای دیدنی کرمان تبدیل شده است. قدمت گنبد جبلیه دقیق مشخص نیست، برخی آن را به دوره سلجوقیان و برخی دیگر آن را مربوط به پیش از ورود اسلام به ایران می‌دانند.

طبق نظریه دوم این بنا آتشکده یا آرامگاه یکی از بزرگان زرتشت بوده است. برخی شواهد نشان می‌دهد که در ساخت این بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کرده‌اند. طبق نظریه دوم این بنا آتشکده یا آرامگاه یکی از بزرگان زرتشت بوده است. برخی شواهد نیز نشان می‌دهد که در ساخت این بنا به جای آب از شیر استفاده کرده‌اند.

جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

آدرس: شرق شهر کرمان، انتهای خیابان زریسف، دامنه کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان

بازار بزرگ کرمان

یکی دیگر از دیدنی های کرمان بازار بزرگ کرمان، مشهور به بازار سراسری یا بازار وکیل است. این بازار پس از بازار تبریز دومین بازار قدیمی ایران محسوب می‌شود که از میدان ارگ شروع و با مسافت یک و نیم کیلومتر به میدان مشتاقیه می‌رسد.

در این بازار علاوه‌بر تماشای ساختمان و معماری قدیمی آن، می‌توانید با محصولات شهر کرمان نیز آشنا شوید. موزه، حمام، بناهای مذهبی و… از بخش‌های مختلف این بازار هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید و مشهورترین بخش بازار راسته زرگری و مسگری آن در مجموعه گنجعلی خان است. جذاب‌ترین قسمت بازار هم وجود چایخانه و رستوران است که پس از گشت و گذار در بازار برای رفع خستگی می‌توانید سری به آنجا بزنید.

آدرس: شهر کرمان، بین مسجد جامع و میدان ارگ

جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

چند جای دیدنی در کرمان

بازار مسگرها

بازار مسگرها در بازار سراسری کرمان قرار دارد و خود به تنهایی یکی از مکان های دیدنی کرمان به حساب می‌آید. در این بازار حال و هوای خاصی وجود دارد و در بدو ورود به آن صنعتگرانی را می‌بینید که مشغول به ساخت و زینت دادن مس‌ها هستند. در این بازار می‌توانید انواع ظروف مسی را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان خریداری کنید.

آدرس: شهر کرمان، میدان ارگ، بازار بزرگ کرمان

ارگ راین

ارگ راین که از نظر معماری شباهت زیادی به ارگ بم دارد، به روزگار ساسانی بازمی‌گردد. بنای خشتی ارگ راین یک مجموعه شهری است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و روزگاری یک شهر زنده و پویا بوده است.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده

باغ شاهزاده در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان، در شهر ماهان، واقع شده است و قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد. در فاصله ۶ کیلومتری از جنوب ماهان، این باغ زیبا و بزرگ با ساختاری تماشایی جای گرفته است. باغ شازده نهمین باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

این باغ در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم دارای اهمیت به سزایی بوده است. باغ شازده ۵.۵ هکتار وسعت دارد و دارای شکل مستطیلی است. این باغ شامل یک سازه ورودی و دروازه در انتهای پایین و یک سازه مسکونی دو طبقه در انتهای بالایی است. سر در بسیار زیبای باغ در بدو ورود چشم هر بیننده ای را خیره می کند. این باغ یک نمونه خوب از باغ های ایرانی است که از آب و هوای طبیعی مناسب بهره می برد.

استخرهای مختلفی در باغ احداث شده است و درختان بلند و سرسبز موجود در باغ حس نشاط و شادابی را در انسان به وجود می آورد. چشمه های آب را می توان بر روی زمینی که از انتهای فوقانی به انتهای پایین در سبک آبشار در باغ شازده در جریان است مشاهده کرد. استفاده هوشمندانه از آب و هوای طبیعی را می توان در این باغ مشاهده کرد که جنبه اصلی هر باغ ایرانی است.

جاهای دیدنی کرمان کجاست؟

آتشکده و موزه زرتشتیان کرمان

آتشکده زرتشتیان با کمک انجمن زرتشتیان کرمان در زمان رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۳ شمسی تأسیس شد. در حال حاضر، این سازه ارزشمند جزو میراث ملی ایران است که نشانگر موقعیت تاریخی، معماری و فرهنگی آن در ایران است. آتشکده دارای ساختاری گرد، ستون دار و آجری، با دو طبقه در وسط باغی پر از درختان سرو و کاج است و در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع قرار گرفته است.

در وسط باغ بالای نمای سردر آتشکده، سه اصل بزرگ زرتشتی نوشته شده است که همان اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. سالن آتش یکی از سالن های اصلی در این سازه است. در کنار آتشکده، موزه مردمشناسی زرتشتیان کرمان قرار دارد و شامل مجموعه‌ ای از تصاویر، اشیا و ظروف قدیمی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید