کرمان از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود و موزه‌های درجه یکی دارد، همراه ما باشید و بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان موزه‌های جذاب و دیدنی بسیاری دارد و در این بین موزه‌های سکه و ساعت و دو موزه مردم‌شناسی تماشایی و چشم‎‌نواز هستند به همین دلیل در ادامه به توضیح درباره این موزه‌ها می‌پردازیم.

موزه‌های جالب و درخورتوجه کرمان

موزه سکه کرمان

در بازار بزرگ کرمان، به سمت مجموعه گنجعلی‌خان می‌رویم و وارد بازار مسگری شمالی می‌شویم. درست روبروی درِ حمام، موزه سکه را می‌بینیم؛ یکی از معتبرترین موزه‌های سکه ایران که در ضرابخانه‌ای تاریخی برپا شده است و به بازدیدکنندگانش فرصت آشنایی با سکه‌های تاریخی و چگونگی ساخت آنها را می‌دهد. ساختمان موزه بیش از 400 سال قدمت دارد و ساخت آن به زمانی باز می‌گردد که حاکم کرمان در دوران صفویه، در حال ساخت مجموعه گنجعلی‌خان بود. در ادامه همراه ما باشید تا به درون این ساختمان زیبا برویم و گشتی در تاریخ داشته باشیم.

تاریخچه موزه سکه کرمان

بنای موزه سکه متعلق به اواخر دوران صفویان است و در شمال میدان گنجعلی‌خان قرار دارد. این بنا به دستور حاکم وقت، گنج‌علی‌خان و به دست سلطان‌محمد معمار یزدی، بین سال‌های ۱۰۰۷ الی ۱۰۳۵ احداث شده‌ است.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

می‌گویند به دلیل آنکه در زمان صفویان کرمان اقتصاد قدرتمندی داشته و سرزمین امنی بوده است، گنج‌علی‌خان دستور ساخت یک ضرابخانه را در شهر می‌دهد. کار ضرب سکه در این ساختمان از دوره گنج‌علی‌خان تا ناصرالدین شاه ادامه پیدا می‌کند تا اینکه ناصرالدیدن شاه در سفرش به فرنگ، با خود ماشین ضرب سکه یا چاپ اسکناس را سوغات می آورد. این اتفاق باعث می‌شود ضرابخانه‌ها کم‌کم رونق خود را از دست بدهند و کار ضرب سکه، در ضرابخانه مادر در تهران انجام شود.

کشف ضرابخانه و تبدیل آن به موزه

در سال 1350 در حین عملیات تعمیر بنا، تعدادی سکه از این مکان کشف شد و کارشناسان متوجه شدند که در گذشته یک ضرابخانه در اینجا دایر بوده است. تا سال 1370 این موزه مکانی برای نمایشگاه محصولات فرهنگی بود؛ اما در همان سال و همزمان با مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان به عنوان موزه سکه پذیرای بازدیدکنندگان شد.

موزه مردم شناسی کرمان

حمام گنجعلی خان یکی از از یادگاری‌های دوره صفویه است. این حمام بخشی از مجموعه گنجعلی خان محسوب می‌شود که به‌واسطه معماری و تزیینات، شهرت خاصی در میان گردشگران دارد.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

حمام در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن به‌عنوان موزه مردم‌شناسی آغاز به کار کرد. مجسمه‌های مومی در جاهای مختلف حمام وجود دارد که افرادی از طبقات مختلف جامعه در دوران قدیم را نشان می‌دهند. حمام تاریخی گنجعلی خان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پس از بازسازی حمام گنجعلی خان در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی، کاربری موزه برای آن مطرح شد. مجسمه‌هایی در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی در دانشکده هنرهای زیبای تهران ساخته شدند تا در حمام گنجعلی خان به نمایش درآیند. این کار جانی تازه به این اثر تاریخی بخشید و با عنوان موزه مردم‌شناسی کرمان مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

در این اثر تاریخی، مجسمه‌هایی از جنس موم با پوششی از لباس‌های محلی مردم کرمان اعم از روحانیون، مردم عادی و پیشه‌وران در حال عبادت و حمام به سبک سنتی حضور دارد. ضمن اینکه می‌توان وسایل مختلف و مورد نیاز استحمام از جمله سدر، تاس، حنا، شانه‌های قدیمی، لنگ، سنگ پا و آینه‌های گوناگون را از نزدیک مشاهده کرد. رختکن حمام گنجعلی‌ خان نیز با زیراندازهای خوشرنگ، بقچه‌های کرباسی، لنگ‌های مخصوص خشک‌کردن و قطیفه‌ها مزین شده است.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

موزه‌های تماشایی کرمان

آتشکده و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان

آتشکده‌های بسیاری در ایران ساخته شده‌اند که برخی از آن‌ها همچنان پابرجا هستند؛ از جمله آتشکده زرتشتیان کرمان که آخرین آتشکده این استان به حساب می‌آید. آتشکده و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان بدون هیچ رقیبی تنها موزه مردم‌شناسی جامعه زرتشتیان جهان محسوب می‌شود که بسیار دیدنی و پر مخاطب است.

این تنها مزیت آتشکده نیست و زمانی که برای دیدن این مکان می‌روید، به شهادت موبدان و تاریخ‌نویسان، آتشی که در آتش‌دان کهن آن وجود دارد، همان آتش مقدس و پاک چند هزار ساله‌ای است که از معبد ورهرام هندوستان به ایران منتقل شده است.

در هر بخش از موزه مردم‌شناس کرمان، اشیایی به نمایش در آمده است که جنبه‌های مختلف آداب و رسوم زرتشتیان را نشان می‌دهد. لوازم داخل موزه که با کمک خانواده‌های زرتشتیان تهیه شده‌اند، شامل وسایل خانه، لوازم مورد نیاز برای روشنایی و آشپزی است و تفاوت چندانی با لوازم مسلمانان ندارد. از قدیمی‌ترین اشیای این موزه می‌توان به یک جلد کتاب دست‌نویس گاتاها اشاره کرد که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و همچنین آتشدانی دستی در این محل به چشم‌ می‌خورد که تاریخ ۱۲۰۷ روی آن حک شده است.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

لباس‌های زنانه‌ای با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در این موزه وجود دارد که در اسناد هخامنشی تا ساسانی دیده می‌شود و گویای پوشش زنان زرتشتی است. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی‌شده از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در موزه زرتشتیان نگهداری می‌شود. همچنین فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای افراد سرشناسی همچون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، کشور خانم و پوراندخت در بخش فرتور و اسناد موزه زرتشتیان در معرض نمایش گذاشته شده است.

موزه ساعت کرمان

از دیرباز انسان در تلاش بوده است تا به هر نحوی گذر زمان را نشان دهد؛ از ساعت‌های شنی و آفتابی گرفته تا ساعت‌های کوکی و دیجیتالی امروز، همه و همه از ارزشمندبودن وقت و زمان و تلاش بشر برای نشان‌دادن ثانیه‌ها، دقیقه‌ها و ساعت‌ها حکایت دارد.

موزه ساعت کرمان از جاهای دیدنی کرمان است که قصه‌ ساعت‌ها، اختراع و پیشرفت آن‌ها را روایت می‌کند. در موزه ساعت کرمان می‌توان لحظاتی را در گنجینه‌ای از نوای تیک تاک ساعت‌های قدیمی سپری کرد و داستان زندگی آن‌ها را با لهجه‌ گرم و مهربان کرمانی شنید. کجارو شما را به شنیدن صدای گذر ثانیه‌ها در موزه‌ ساعت کرمان دعوت می‌کند.

بازدید از موزه‌های کرمان را از دست ندهید!

در موزه ساعت کرمان، ساعت‌ها در چهار غرفه در معرض نمایش هستند که شامل انواع ساعت‌های شنی، آبی، مچی، رومیزی و دیواری می‌شوند و صدای دنگ دنگ برخی از آن‌ها که همچنان کار می‌کنند، به گوش می‌رسد. دو عدد از نفیس‌ترین ساعت‌های رومیزی دنیا موسوم به «ساعت سال کوک» که ساخت کشور آلمان هستند، در این موزه نگهداری می‌شوند.

از این نوع ساعت، چهار نمونه در این ایران وجود دارد که دو ساعت دیگر در کاخ گلستان تهران قرار دارند. از دیگر ساعت‌های جالب این گنجینه می‌توان به اولین ساعت آزمایش شده در فضا، ساعت کلیسایی‌شکل ساخت آلمان، ساعت آبی متعلق به دوران صفویان و ساعت‌های مخصوص افراد نابینا اشاره کرد. دیگر اشیای موزه، عینک‌های ذره‌بینی ساخت ترابی بزرگ، سکه‌ها و تمبرهای قدیمی هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید