کرمان موزه‌های جذاب و دیدنی بسیاری دارد در همین راستا با ما همراه باشید و درباره سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان بیشتر بدانید.

معرفی سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌گردی در کرمان از بهترین کارهایی است که هنگام سفر به این نگین کویری می‌توان انجام داد، کرمان دیدنی‌های پر شماری دارد و موزه‌های فعال در آن نیز متنوع و هیجان‌انگیز است به همین جهت در ادامه به تعدادی از موزه‌های شگفت‌انگیز کرمان می‌پردازیم.

موزه هنرهای معاصر کرمان، با آثاری درجه یک

یکی از گنجینه‌های ارزشمند هنرهای معاصر ایران و جهان، موزه صنعتی یا موزه هنرهای معاصر کرمان است که در جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و آثار هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی را به نمایش گذاشته است. این موزه به همت مجسمه‌ساز و نقاش معروف این سرزمین به نام حاج اکبر صنعتی‌زاده بنا شد.

وی این ساختمان را برای کودکان بی‌سرپرست و یتیم کرمانی خصوصا کودکان هنرمند و مستعد در سال 1295 ساخت. در سال 1328 فعالیت فرهنگی موزه با آثار نقاشی و مجسمه‌سازی استاد صنعتی آغاز شد و در سال 1341 یکی از نخستین کتابخانه‌های شهر کرمان به آن اضافه شد. این پرورشگاه در سال ۱۳۵۶ به منظور نگهداری و نمایش آثار استاد صنعتی‌زاده و آثار دیگر هنرمندان ایران و جهان به موزه تبدیل شد.

سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

در این موزه حدود ۱۲۰۰ اثر هنری نگهداری می‌شود که بیشتر این آثار هنری شامل مجسمه‌های برنزی، گچی، مرمری و چوبی، تابلوهای موزائیک سنگ، نقاشی‌های سیاه‌قلم، رنگ روغن و آبرنگ است. آثاری که در این موزه خواهید دید از سبک‌های مختلف هنری از جمله مینی‌مالیست‌ها، کانسپچوال‌ها، آبسترکت‌ها، خطاطان، مینیاتوریست‌ها، پاپ آرت‌ها و خاکبازان هستند.

نیمی از آثار موجود در موزه به استاد سید علی‌اکبر صنعتی تعلق دارد و باقی‌مانده آن متعلق به بیش از ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی می‌شود. از جمله این هنرمندان می‌توان به این اسامی اشاره کرد: آگوست رودن، هنری مور، بن نیکلسن، آلبرمارکه، امیل نولده، بلاکادار، بوناتی، واسیلی کاندینسکی، جاکوب اپشتاین و تام فیلیپس و هنرمندان معاصر ایرانی از جمله کمال الملک، علی اکبر یاسمی، ژاره طباطبایی، محمد حیدریان، رسام ارژنگی، پرویز تناولی و سهراب سپهری.

این موزه در کنار باغ ملی کرمان قرار دارد و در معماری آن خشت، آجر، کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و سیاه مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین گنبد این بنا به شیوه‌ای معماری ایرانی و باغچه محوطه نیز به شیوه باغ ایرانی ساخته شده است.

سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

اکونو موزه بی بی حیاتی، نمایش هنر مردم کرمان

شهر کرمان جاذبه های بسیاری را در خود جای داده و یکی از آن ها، اکونو موزه بانو حیاتی ست که در گذر اصلی بازار بزرگ کرمان قرار دارد. این موزه که به حرفه و صنعت مردم کرمان اختصاص دارد در 10 غرفه، هنر و صنایع دستی کرمان مانند مسگری، سفالگری، پته و قالی بافی را به نمایش می گذارد. همچنین، غرفه ای در این موزه وجود دارد که وسایل هنری و تزییناتی که کرمانی ها در خانه خود به کار می برند را به تصویر می کشد.

خوبست اشاره کنیم که در تمامی این غرفه ها، هنرهای سنتی شهر کرمان آموزش نیز داده می شود و همچنین، وسایل هنری به فروش می رسند. از دیگر جذابیت های اکونو موزه بی بی حیاتی، ساختمان آن است که تاریخچه ای طولانی دارد. قدمت این بنا به سال 1267 ه.ش و اواخر دوره قاجار باز می گردد؛ در این سال، ساختمان موزه به عنوان بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس ساخته شد. جالب ک بدانید این بانک اولین بانک کرمان بود.

سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

اما پس از تعطیلی بانک و انتقال آن به محل کنسولگری انگلیس، این ساختمان به اداره فرهنگ و معارف کرمان واگذار شد و چندی بعد به مدرسه تغییر کاربری داد و نام آن را به احترام بانوی شاعر و عارف کرمانی، بی بی حیاتی گذاشتند.

مدرسه حیاتی تا سال ۱۳۵۶ دایر بود و پس از آن برای 37 سال به متروکه تبدیل شد تا سرانجام آن را بازسازی کردند و از زمستان ۱۳۹۴ به عنوان اکونو موزه بانو حیاتی آغاز به کار کرد. در انتها بد نیست بدانید که این جاذبه که از سال 1358 ثبت ملی شده است، نام های دیگری از جمله مدرسه بی بی حیاتی و مدرسه حیاتی کرمان نیز دارد.

موزه زرتشتیان، اولین موزه مردم‌شناسی زرتشتیان

یکی از جاذبه‌های شاخص شهر کرمان، موزه زرتشتیان است که به عنوان اولین و تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در دنیا شناخته می‌شود. ایده اولیه ساخت این موزه در سال ۱۳۶۲، توسط یک آموزگار زرتشتی در کرمان به نام مهران غیبی شکل گرفت و در نهایت در سال 1380 این موزه به روی عموم افتتاح شد.

سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

از شاخص‌ترین اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شوند می‌توان یک جلد کتاب دست‌نویس گاتاها با قدمت بیش از 200 سال و یک آتشدان دستی مربوط به سال ۱۲۰۷ را نام برد. همچنین فرتورهای (عکس‌های قدیمی) انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای افراد شناخته‌شده‌ای همچون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، کشور خانم و پوراندخت از دیگر دیدنی‌های این موزه شمرده می‌شوند. بخشی از این موزه هم به انواع آتشدان، روغن‌سوز، پیه‌سوز و چراغ لاله اختصاص پیدا کرده است. لباس‌های زنانه‌ای همچون مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی‌شده با دیرینگی ۵۰ تا ۱۵۰ سال از دیگر آثار شاخص این موزه هستند.

در طبقه اول ساختمان دایره‌ای شکل موزه، وسایل و ظروف آشپزخانه، لباس‌های مخصوص زرتشتیان، مجسمه‌ها، کتاب‌های قدیمی، سنگ نبشته‌ها، کوزه‌های سفالی و ... به نمایش درآمده‌اند و در طبقه دوم، می‌توان از عکس‌های قدیمی و وقف‌نامه‌های زرتشتیان بازدید کرد. در یک فضای پلکانی‌شکل هم لوازم خانگی و وسایل قدیمی کشاورزی و عکس‌هایی از افراد مطرح زرتشتی نگهداری می‌شود.

در آخر خوبست به این نکته اشاره کنیم که موزه زرتشتیان درست در مقابل آتشکده زرتشتیان کرمان ایجاد شده است و شما می‌توانید با رعایت آداب، از آتشکده اینجا هم بازدید به عمل آورید.

سه موزه شگفت‌انگیز در کرمان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید