کرمان دیدنی‌های هیجان‌انگیز بسیاری دارد به همین منظور با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه طبیعی و گردشگری کرمان که باید رفت، بدانید.

چند جاذبه طبیعی و گردشگری کرمان که باید به آن‌ها سفر کرد

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان به عنوان پاسگاه دفاعی، توسط اردشیر اول، بنیانگذار امپراتوری ساسانیان در قرن ۳ میلادی تاسیس شد. پس از نبرد نهاوند در سال ۶۴۲، این شهر تحت سلطه اعراب درآمد. نام کرمان در برهه ای از قرن دهم پذیرفته شد. نام های قدیمی این شهر عبارتند از: کجاران، کرمانیا، کارمانا و گواشیر. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این دیار شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

کرمان و جاذبه‌های طبیعی و زیبای آن

دره شنگستان

دره شنگستان از مکان‌های گردشگری و جاهای دیدنی کرمان است و در منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشارها و آبادی‌های کوهپایه از مهم‌ترین مقصدهای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها است.

این منطقه علاوه بر زیبایی‌های پایین‌دست، در مسیرهای بالادست، خصوصا مسیرهای صعود به قله سیمَک یا کوه گهر، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای کرمان، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت است. طول دره ۵ کیلومتر است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع ۳،۲۱۸ متر است.

چند جاذبه طبیعی و گردشگری کرمان که باید رفت!

روستای وامق آباد و شنگستان در امتداد رودخانه‌ی درختِنگان و منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه کوهپایه واقع شده‌اند. مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا سرچشمه‌های رودخانه، در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته و فرود رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها، آبشارهای متعدد و دلفریبی را ساخته است.

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، در روستای کوهپایه قرار گرفته‌اند و ارتفاع آن‌ها از ۶ متر تا ۲۰ متر تغییر می‌کند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده است تا یکی از مکان های دیدنی کرمان به حساب آید و گردشگران زیادی به آن مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. در نظر داشته باشید که صعود به این آبشارها به تجهیزات و مهارت خاص نیاز دارد.

جنگل پردیسان قائم

جنگل پردیسان قائم که با نام‌های پارک پردیسان و پارک جنگلی قائم کرمان نیز شناخته می‌شود، از جاذبه های گردشگری کرمان است و در کوه‌های صاحب الزمان این شهر قرار دارد. با ۲۳۰ هکتار وسعت، درختان جنگل تماما دست‌کاشت هستند و از این نظر، در ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل شهرت دارد.

چند جاذبه طبیعی و گردشگری کرمان که باید رفت!

پارک پردیسان مکانی برای تفریح و سرگرمی با دوستان و خانواده‌ در طبیعت است. همچنین کوه‌های این بخش همواره پذیرای علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی هستند. بر بلندای این جنگل بام کرمان جای گرفته است و از آن می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از شهر کرمان را ببینید. از مهم‌ترین امکانات پارک جنگلی قائم می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست دوچرخه‌سواری، مسجد صاحب‌الزمان، زمین پینت بال و سالن آمفی تئاتر اشاره کرد.

آبشار کشیت

آبشار کشیت یکی از جاذبه‌های بکر کویر لوت به‌ شمار می‌رود و به شگفتی‌های بسیار آن می افزاید. این آبشار که از جاذبه های گردشگری کرمان است، در روستای با همین نام و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهداد قرار دارد. با ۱۲ متر ارتفاع، آب این آبشار شیرین است و درون حوضچه‌ای طبیعی، بزرگ و عمیق با مساحت ۶۰۰ متر مربع می‌ریزد. مردم محلی این حوضچه را دریا می‌نامند.

درخت کهنسال پاچنار

درخت کهنسال پاچنار روستای گینکان در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان واقع شده است. با توجه به ارزش تاریخی، این اثر طبیعی در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ با شماره ۵۷۶ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

درخت چنار کهنسال تکیه کهنوج

درخت چنار کهنسال تکیه کهنوج معزآباد در روستای کهنوج معزآباد، در بخش چترود شهرستان کرمان قرار گرفته است. این درخت عمری بالغ بر ۴۵۰ سال دارد و در حیاط تکیه روستا واقع شده است. در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۸، این اثر با شماره ۵۹۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری کرمان

آتشکده آناهیتا کرمان

آتشکده آناهیتا کرمان که با نام‌های قلعه کهنه و قلعه دختر نیز شناخته می‌شود، از دیدنی های کرمان است و قدیمی‌ترین اثر تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این قلعه در شرق کرمان و بر فراز صخره‌هایی از سنگ قرار دارد و از خشت خام و گل رس ساخته شده است. ساختمان‌های این قلعه به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند. بخش اول بر فراز قلعه نسبتا مرتفع جنوب‌ شرقی قرار دارد که سابقا قلعه کوه نامیده می شد و به‌علت وضعیت طبیعی از قلعه مجزا است و بخش دوم نیز روی تپه‌ی کوتاه‌تری قرار دارد که به قلعه دختر موسوم است.

بزرگراه گردشگری

بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی با ۲۸ کیلومتر طول، دو شهر تاریخی و زیبای کرمان و ماهان را به یک‌دیگر متصل می‌کند.

چند جاذبه طبیعی و گردشگری کرمان که باید رفت!

به لحاظ آب و هوا، استحکام زمین، برخورداری از آب‌های زیرزمینی و همجواری با کوه و دشت از این بزرگراه به‌عنوان «محور گردشگری ملی» یاد می‌کنند و یکی از مکان های دیدنی کرمان به شمار می‌رود. با ۱۲۹۲ هکتار مساحت، ۷۰۰ هکتار از فضای بزرگراه شامل فضای سبز و بوستان‌ها می‌شود.

قلعه اردشیر کرمان

قلعه اردشیر کرمان یکی از قلعه‌های کوهستانی ایرانی است که به احتمال زیاد با اهداف نظامی و دفاعی ساخته شده بود. این قلعه زیبا و باشکوه که از جاهای دیدنی کرمان به حساب می‌آید، در زمان ساسانیان به دستور اردشیر بابکان ساخته شد. قلعه اردشیر که از آثار پیش از اسلام محسوب می‌شود، در بالای تپه مرتفعی واقع شده است که از سطح جلگه کرمان حدود ۱۵۰ متر ارتفاع دارد. این قلعه خشتی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    0 7
    مزار حاج قاسم عزیز در پردیسان قائم.مسجد صاحب الزمان گلزار شهدا
  • hhh IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 2
    شهر قشنگمممم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید