۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 55417464

جاذبه‌های کرمان پر شمار است، با ما همراه باشید و درباره چند بازار دیدنی کرمان بیشتر بدانید.

چند بازار دیدنی کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمان مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است و در این میان بازارهای آن تماشایی و کم‌نظیر هستند، در ادامه به تعدادی از زیباترین و دیدنی‌ترین بازارهای کرمان می‌پردازیم.

بازارهای زیبا و دیدنی کرمان

بازار نقارخانه کرمان

بازار نقارخانه کرمان بخشی از بازار ارگ و بازار کرمان به ‌شمار می‌رود. این قسمت دارای سقف و سردری بزرگ، بلند و مزین به کاشی‌کاری به‌همراه چند اتاق در بالا است. به نظر می‌رسد معماری این قسمت مربوط به اواخر دوره قاجار باشد. به‌عنوان بخشی از بازار کرمان، بازار نقارخانه نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرمان، میزبان گردشگران است.

بازار قلعه محمود

بازار قلعه محمود با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود و در خیابان امام واقع شده است. این بازار از روبه‌روی تکیه میدان قلعه آغاز می شود و در خیابان احمدی، روبه‌روی مسجد قائم پایان می‌گیرد. با ۵۰۰ متر طول، در حال حاضر تنها یکی دو باب مغازه در این بازار فعال است.

چند بازار دیدنی کرمان

بازار قلعه محمود در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار حاج آقا علی

بازار حاج آقا علی که با نام بازار آهنگری کرمان نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی کرمان و از زیرمجموعه‌های بازار کرمان محسوب می‌شود. این بازار پیش از احداث خیابان شریعتی، در امتداد بازار عزیز قرار داشت. در حال حاضر بازار از خیابان شریعتی شروع می‌شود و به سمت جنوب تا راسته بازار کفاش ها امتداد دارد. بازار حاج آقا علی در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

بازار میدان قلعه

بازار میدان قلعه از جمله مکان های دیدنی کرمان و قدیمی‌ترین و طویل‌ترین بازارهای کرمان پس از بازار بزرگ کرمان است که در محله میدان قلعه قرار دارد. این بازار از خیابان امام، روبروی بازار قلعه محمود شروع و به چهار سوق گنجعلی‌خان ختم می‌شود. به سبب نزدیکی به بازارهای شرقی-غربی، اهمیت این بازار از بازار قلعه محمود بیشتر است و رونق اقتصادی بیشتری دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چند بازار دیدنی کرمان

بازار ارگ کرمان

بازار ارگ کرمان غربی‌ترین قسمت بازار کرمان است که از میدان ارگ آغاز و به چهارسوق گنجعلی‌خان ختم می‌شود و دور محوطه میدان توحید را محاصره کرده است. این مجموعه به دو بخش فرعی‌تر به نام‌های بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود. بازار نقارخانه در نخستین قدم از میدان ارگ آغاز می‌شود.

این بازار دارای سقف بلند و مزین به کاشی‌کاری‌ است و چند اتاق در بالا دارد که در گذشته هنگام غروب، برای تعطیل کردن بازار روی آن نقاره نواخته می‌شد. بازار سراجی نیز از بازار نقارخانه شروع و به چهار سوق ختم می‌شود و در گذشته محل سراج‌ها و چمدان سازها بود. بازار ارگ که از دیدنی های کرمان به شمار می‌رود، به‌عنوان بخشی از بازار کرمان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کرمان و بازارهای جذاب و دیدنی آن

بازار مظفری کرمان

بازار مظفری کرمان از انتهای بازار وکیل شروع و به خیابان میرزارضای کرمانی ختم می‌شود. از جاذبه‌های این بخش می‌توان به تکیه (صف) عزاخانه، بازار قدمگاه و مسجد جامع کرمان اشاره کرد.

چند بازار دیدنی کرمان

این بازار در سال ۷۵۰ قمری، توسط امیر مبارزالدین محمد مظفر بنا شد که شامل آب‌انبار، مسجد، مدرسه، تکیه و بازار بود. متاسفانه تمامی بناهای این مجموعه به غیر از مسجد جامع مظفری و تکیه (صفه عزاخانه) از بین رفته‌اند. بازار مظفری که از جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌رود، به‌عنوان بخشی از بازار بزرگ کرمان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار کرمان

بازار کرمان یا بازار بزرگ کرمان جزو آثار ملی ایران و از جاهای دیدنی کرمان است که از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود؛ به همین دلیل به‌عنوان طولانی‌ترین راسته بازار ایران به حساب می‌آید. این بازار عمدتا پس از سده هشتم هجری قمری ساخته شده و در نتیجه هر بخش از آن در زمان یکی از مقامات شهر احداث شده و ویژگی‌های خاصی از هر دوره را در خود جای داده است. برخی از ویژگی‌های بازار کرمان در میان بازارهای ایران منحصربه‌فرد است؛ مانند وجود بلندترین بادگیر کرمان در بازار که شهرت جهانی دارد.

چند بازار دیدنی کرمان

مجموعه ‏‌بناهای اطراف بازار کرمان از دوره صفویه به بعد همگی در ارتباط با بازار ایجاد شده‌اند. این بازار، محل خوبی برای خرید سوغات و صنایع دستی کرمان است.

بازار سردار

بازار سردار کرمان از جمله جاهای دیدنی کرمان است که جزو آثار ملی ایران نیز محسوب می‌شود. این بازار با چند بازارچه متقاطع و سه راسته اصلی در حاشیه بازار بزرگ کرمان قرار دارد که خود با قدمتی بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار ایران شناخته می‌شود.

بازار سردار که عمدتا به پارچه‌فروشان اختصاص دارد،‌ با معماری خاص و شگفت‌انگیز و کاشی‌کاری متفاوتش،‌ همواره توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. تنوع و تفاوت طرح کاشی‌های بازار سردار،‌ لقب دایره‌المعارف کاشی‌کاری معقلی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است. این مقاله به معرفی بیشتر این اثر تاریخی ارزشمند و دیدنی‌های اطراف آن می‌پردازد.

بازار اختیاری کرمان

بازار اختیاری کرمان چهارمین قسمت بازار کرمان است که از انتهای بازار جنوبی گنجعلی‌خان شروع می‌شود و تا اول بازار وکیل امتداد می‌یابد.

چند بازار دیدنی کرمان

این بازار کم‌عرض و تنگ را می‌توان قدیمی‌ترین بخش بازار محسوب کرد و اهمیتش به دلیل قرارگیری بین تعدادی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان از جمله بازار گنجعلی‌خان و وکیل است. از عناصر موجود در این بخش از بازار می‌توان مسجد چهل‌ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری و در انتهای آن حمام یا چایخانه سنتی وکیل را نام برد. به‌عنوان بخشی از بازار کرمان، بازار اختیاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار گنجعلی‌خان

بازار گنجعلی‌خان در بخش جنوبی میدان گنجعلی‌خان واقع شده است. در سمت راست بازار، حمام تاریخی گنجعلی‌خان و هجده مغازه قرار دارند و در سمت چپ آن، طاق‌نماهایی طراحی شده‌اند که زیر آن‌ها دستفروشان به کار مشغول هستند. ۱۶ طاق‌نما این بازار را به میدان مربوط می‌کند. در انتهای بازار گنجعلی‌خان، بازار زرگری قرار دارد که به قیصریه معروف است.

بازار گنجعلی‌خان که سبک معماری بسیار جالبی را از عصر صفوی به نمایش گذاشته، خط مستقیمی است که دو سوی آن به دو دروازه‌ی ورودی و خروجی شهر، دروازه‌ی ارگ و دروازه‌ی مسجد (وکیل) منتهی می‌شود. کاروانسراها، سراها و تیمچه‌های این بازار سه کیلومتری، همگی در دو راستای عمود بر هم جای گرفته‌اند.

چند بازار دیدنی کرمان

با توجه به ارزش معماری و تاریخی، بازار گنجعلی‌خان از جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌آید و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید