کرمان زیبا و دیدنی است و جاذبه‌های فراوانی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و از جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید، بیشتر بدانید.

جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر کرمان از جمله شهرهای دیدنی ایران است که با وجود داشتن دیدنی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی تا حد زیادی ناشناخته مانده است. شهر کرمان در چند دهه اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و در نیمه‌ی دوم سال که هوا خنک‌تر و برای سفر به این شهر مناسب‌تر است، عده‌ی زیادی برای سفر به کرمان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی کرمان را به شما معرفی کنیم

جاذبه‌های تاریخی کرمان، زیبای بی‌تکرار

ارگ بم

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنا خشتی جهان است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده. متاسفانه این بنای باشکوه بر اثر زلزله بم در سال ۱۳۸۲خورشیدی بسیار آسیب دید؛ به طوری که یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی در خطر قرار داد. حدود ۱۵ سال بازسازی بی‌وقفه توانست تا حدود قابل توجهی این بنای شگفت انگیز را مرمت کرد و دوباره گردشگران زیادی را برای دیدن آن به شهر بم بازگرداند.

ارگ بم در شهر بم است که حدود ۲ ساعت از شهر کرمان فاصله دارد.

جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید!

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها بنای سنگی کرمان است که به موزه سنگ این شهر تبدیل شد. یکی از نکته‌هایی که این مکان دیدنی کرمان را جذاب‌تر کرده، تاریخچه نسبتا نامعلوم آن است؛ برخی این بنا را مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می‌دانند که آتشکده یا آرامگاه یکی از بزرگان زرتشتی و از جمله بناهای «گبری» بوده و به مرور زمان نام آن به «جبلیه» تغییر کرده است. بر اساس نظریه دیگر قدمت آن به دوره سلجوقیان برمی‌گردد که این نظریه بسیار ضعیف است.

نکته قابل توجه دیگر این است که معماری بنای گنبد جبلیه شباهتی به بناهای مرسوم آتشکده ندارد و بعضی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که در ساخت آن به جای آب از شیر شتر استفاده شده است. این گنبد تاریخی در شرق شهر کرمان و تقاطع خیابان شهدا با بلوار قائم قرار دارد.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان و نزدیک به بازار بزرگ قرار دارد و شامل میدان، حمام گنجعلی خان (موزه مردم شناسی) در ضلع جنوبی، ضرابخانه گنجعلی خان در ضلع شمالی، کاروانسرا و مدرسه گنجعلی خان در ضلع شرقی، آب انبار در ضلع غربی و بازار گنجعلی خان در سه سمت میدان می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید!

مجموعه گنجعلی خان به سبک اصفهانی در عصر صفوی به دستور گنجعلی خان، یکی از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس ساخته شده است.

کرمان و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی آن

ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه گنجعلی خان که به موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان نیز شناخته می‌شود، همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، در بخش شمالی-جنوبی بازار مسگری و رو به روی حمام گنجعلی خان قرار دارد.

بنای ضرابخانه به صورت چهارگوش است که شامل یک گنبد بزرگ و چهار طاق کوچک در اطراف آن می‌شود. بر فراز گنبد اصلی آن، یک عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که معماری منحصر به فرد این عمارت، موزه ضرابخانه را به یک بنای نورگیر تبدیل کرده است.

هم‌اکنون بیش از ۵۰۰سکه گوناگون از دوران مختلف تاریخی ایران، از دوره اشکانیان و ساسانیان گرفته تا دوران قاجار و پهلوی، در این موزه به نمایش گذاشته شده که هم به صورت سنتی و به کمک چکش و پتک و هم به صورت مدرن ضرب شده‌اند. همچنین مجسمه‌های مومی شما را نحوه ضرب سکه در دوره های مختلف بیشتر آشنا می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید!

باغ شاهزاده ماهان

یکی دیگر از باغ هایی که نورپردازی آن در شب باعث حیرت مسافران می شود، باغ شاهزاده ماهان کرمان است. قدمت این باغ زیبا و سرسبز که در دل شهر کویری کرمان ساخته شده است نیز به دوران قاجار باز می گردد. معماری عمارت این باغ بسیار زیبا بوده و سرسبزی خود باغ منظره چشمگیری به آن داده است. در باغ شاهزاده ماهان علاوه بر گردشگری و بازدید از مناطق مختلف باغ و عمارت، می توان به رستوران های آن رفت، از بازار صنایع دستی آن خرید کرد، در بخش اسب سواری آن اسب کرایه کرد و در آخر در مهمانسرای آن به استراحت پرداخت. اگر قصد سفر به کرمان را داشته باشید، باغ شاهزاده ماهان می تواند یکی از بهترین جاذبه های کرمان برای شما باشد.

بازار سنتی کرمان

بازار سنتی کرمان یکی از بازارهای همیشه بیدار ایران و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کرمان است. در این بازار می توان بسیاری از صنایع دستی و آثار هنری کرمان را مشاهده و خریداری کرد. مسافرانی که دوست ندارند تا در گرمای روز به خرید بروند، می توانند در طول روز استراحت کرده و بعد از غروب آفتاب به این بازار مراجعه کنند.

جاذبه‌های تاریخی کرمان که باید دید!

اگر به دنبال خرید سوغاتی، آشنایی با فرهنگ مردم کرمان و تهیه صنایع دستی این شهر هستید، بازار سنتی کرمان می تواند یکی از بهترین جاذبه های کرمان برای گردشگری در شب باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید