کردستان پر از بناهای کم‌نظیر است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید بیشتر بدانید.

بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: بناهایی دیدنی و بی‌نظیر که هر کدام روایتگر گوشه‌ای از تاریخ است. عمارت‌هایی که با وجود گردوغبار پیری و چین‌وچروک‌های کهنسالی بر پیکرشان، همچنان استوار و باشکوه ایستاده‌اند و تحسین می‌شوند. هر ساله، تعداد زیادی از گردشگران، برای دیدار از عمارت‌ های سنندج به این شهر می‌آیند و بی‌شک یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهایشان را رقم می‌زنند.در سفر به کردستان، بازدید از خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی آن را از دست ندهید!

چند عمارت تاریخی بی‌همتا در کردستان

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد در بلوار خسروآباد شهر سنندج واقع شده است. این عمارت در دوران قدیم مرکز حکومت «خسروخان اردلان» بوده است.این مجموعه علاوه بر این‌که دارای یک قصر سلطنتی زیبا و باشکوه است، باغ بسیار زیبایی را نیز در خود دارد.

در اطراف باغ خسروآباد می‌توان چهار خندق را مشاهده کرد. همچنین درختان مختلفی که در باغ و اطراف کاخ وجود دارند، زیبایی حیرت‌انگیزی را به این مجموعه تاریخی بخشیده‌اند.

عمارت خسروآباد به‌عنوان یکی از زیباترین عمارت‌های استان کردستان و شهر سنندج، با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این عمارت در سال ۱۳۷۳ و بعدها در سال ۱۳۷۹ مورد مرمت و بازسازی نیز قرار گرفته است.

بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید!

عمارت شیخ محمد باقر غیاثی

عمارت شیخ محمد باقر غیاثی در خیابان کشاورز و در نزدیکی عمارت وکیل الملک قرار دارد. پیش تر به معرفی عمارت وکیل الملک پرداختیم. حال نوبت آن است که به هم‌محله‌ای آن هم سری بزنیم!

عمارت شیخ محمد باقر غیاثی متعلق به عارفی برجسته به همین نام بوده است و البته هنوز هم تعدادی از ورثه ایشان در این خانه تاریخی زندگی می‌کنند. استاد «ابراهیم مختارپوریان» معمار این بنا بوده‌اند.

سردر ورودی این ساختمان یکی از شاخص‌ترین نمادهای معماری زیبای آن است. برای رفتن به داخل این بنای تاریخی، ابتدا باید از سردر، هشتی، حیاط بیرونی عبور کرد و با گذر از حیاط اصلی بنا و سپس محلی که شیخ غیاثی در آن ساکن بودند، به فضای داخلی رسید.

این عمارت نیز همچون سایر عمارت‌های سنندج دارای تزیینات قابل توجهی است؛ «اروسی سازی» به‌همراه طرح‌های اسلیمی، قاب‌بندی، حجاری روی سنگ و تزیینات آجرکاری از جمله تزیینات معماری این بنا هستند.

عمارت ملک التجار

عمارت ملک التجار در خیابان امام خمینی شهر سنندج قرار دارد. این بنای ارزشمند در دوران حکومت قاجاریه در این شهر ساخته شده و نزدیک مرکز دارالحکومه استان کردستان نیز بوده است.

بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید!

این عمارت زیبا دارای یک حیاط مرکزی است که در ضلع شمالی آن، یک بنای ایوانی با ستون‌های آجری قرار گرفته است که در دو سمت این ایوان فضاهای مختلف عمارت در دو طبقه ساخته شده‌اند

در همین ایوان ستون دار هم می‌توان شکوه معماری ایرانی را نظاره‌گر بود. ولی تزیینات جالب دیگری هم در بنا وجود دارند. به‌عنوان نمونه، در تزیین سنگ‌های به کار رفته در این بنا، از طرح‌های ترنج و نقوش حیوانی استفاده شده است که زیبایی خاصی به این بنا بخشیده‌اند.

کردستان و بناهای تاریخی کم‌نظیر آن

عمارت سرهنگ آزموده اردلان

عمارت سرهنگ آزموده اردلان، همچون عمارت وکیل‌الملک در محله قطارچیان سنندج قرار دارد و در ابتدا از آن فردی از خانواده “اردلان” بوده‌است. این عمارت دارای یک حیات مرکزی در وسط و ساختمان بنا در چهار ضلع پیرامون حیاط و یادآور معماری درون‌گرای ایرانیاست. سردر ورودی عمارت سرهنگ آزموده اردلان به شکل نیم هشتی ساخته شده‌است و دارای سکوهای قرینه سنگی است. در وسط حیاط عمارت نیز آبنما و باغچه زیبایی خودنمایی می‌کند.

فضاهای موجود در این عمارت، دو دری، سه دری و پنج‌دری تالار و ارسی‌های زیبا است که از حیث زیبایی و جلوه، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید!

تزیینات زیبایی که در این بنا به کار رفته است، شامل گچ‌بری‌های زیبا و رنگی، حجاری بر روی سنگ و آجرکاری‌های راسته و خفته و همچنین نرده‌های زیبای فلزی است. این عمارت، امروزه به ثبت رسیده و در تملک میراث فرهنگی کردستان قرار دارد. اگر از میان عمارت‌ های سنندج ، انتخاب شما عمارت سرهنگ ازموده اردلان است، می‌توانید با یک تیر دو نشلن بزنید و پس از بازدید از ان، در مدت زمان کوتاهی خودتان را به عمارت وکیل‌الملک برسانید و از زیبایی هنر و معماری ایرانی در هر دو عمارت لذت ببرید.

عمارت امجدالاشراف

عمارت تاریخی امجدالاشراف، در شهر سنندج یکی دیگر از زیباترین بناهای این شهر است. ساختمان این بنا در سال ۱۲۱۷ هجری قمری، به سفارش میرابوطالب، از تجار نامدار اصفهانی، در این شهر ساخته‌شد.

عمارت امجدالاشراف، ساختمانی مسکونی و بزرگ است، که قسمت‌های مختلفی را شامل می‌شود. نکته قابل توجه درباره این عمارت، مجاورت آن با تالار تشریفات است که در گذشته مراسم‌های مهمی در آن اجرا می‌شد. این بنا که حاصل کار و هنر استادکاران اصفهانی است، در ماه محرم، میزبان عزاداران حسینی بوده و افراد در قسمت تالار تشریفات برای برگزاری مراسم محرم، جمع می‌شدند.

بناهای تاریخی بی‌همتا کردستان که باید دید!

بنای عمارت امجدالاشراف، دردو طبقه ساخته شده که جلوه هنر اصفهانی به خوبی در آن دیده می‌شود. از مهمترین خصوصیات این بنا می‌توان به اتاق‌های سه دری و پنج دری اشاره کرد که با رنگ فیروزه‌ای، نمای ساختمان را زیباتر کرده است. گچ‌بری‌ها، مقرنس‌کاری، نقش‌های اسلیمی و نقاشی‌های متاثر از نقاشی غربی، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید