کردستان چشم‌اندازهای بکر فراوانی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان بیشتر بدانید.

زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: افرادی که اهل سفر و آشنایی با تمامی نقاط ایران هستند، خوب می‌دانند در مرز غربی کشورمان استانی قرار گرفته که به جرأت می‌توان لقب گل سر سبد استان‌های غربی را به آن داد! کردستان جزء استان‌هایی است که سالانه مسافران زیادی به سویش روانه می‌شوند. کردستان نه تنها دیدنی‌های تاریخی فراوان و طبیعت کم‌نظیر بسیار دارد که مناطق حفاظت‌شده پر شماری نیز دارا است، در همین جهت در ادامه به تعدادی از مناطق حفاظت شده کردستان می‌پردازیم.

منطقه‌های حفاظت شده کردستان، زیبا و دیدنی

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با ۴۳ هکتار مساحت، در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان و در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد. این منطقه کوهستانی شامل کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم‌عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته می‌شود و ارتفاع آن از ۲۰۰۰ تا ۳۲۹۸ متر تغییر می‌کند. از چشمه‌های زیاد منطقه می‌توان به چشمه شاه‌پسند، چشمه‌های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه اشاره کرد. با داشتن پوشش گیاهی مناسب، این محدوده زیستگاه گونه‌های مهمی مانند کل و بز است.

زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان

از دیگر گونه‌های جانوری حاضر می‌توان از روباه، گرگ، شغال، گراز، لاک‌پشت، مار، مارمولک، شاهین، عقاب و سارگپه نام برد. منطقه حفاظت شده بدر و پریشان به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری قروه شناخته می‌شود که برای طبیعت‌دوستان جذابیت دارد.

نشانی: ایران، استان کردستان، ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قروه

منطقه‌ تفریحی قمچیان

منطقه‌ تفریحی قمچیان یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان کردستان و جاهای دیدنی مریوان به ‌شمار می‌رود و در حد فاصل جاده‌ی مریوان- سقز قرار دارد. این منطقه‌ی محبوب به دلیل وجود مناظر دیدنی طبیعی، چشم‌اندازهای سرسبز، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و درختان گوناگون، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. از ویژگی‌های مطلوب منطقه می‌توان به وجود گیاهان خوراکی متعدد، پرندگان مختلف و کوه‌هایی همچون چاوک و قله‌ی امام اشاره کرد که گزینه‌هایی عالی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستند.

نشانی: ایران، استان کردستان، حد فاصل جاده‌ مریوان- سقز

منطقه حفاظت‌شده بیجار

منطقه حفاظت‌شده بیجار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر بیجار و جنوب شرقی تکاب، در استان کردستان واقع شده‌ است. با پوشش گیاهی متنوع، در این منطقه رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری وجود دارد.

زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان

رودخانه قزل اوزن، از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان کردستان در این منطقه جاری است. رودخانه قمچقا نیز همانند قزل اوزن از رودخانه‌های پرآب طبیعت این محدوده محسوب می‌شود. چشمه حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ از مهم‌ترین چشمه‌های آن هستند که در فصل تابستان و پاییز برای حیات وحش این منطقه اهمیت حیاتی دارند.

بیش از ۳۰ گونه پستاندار، ۱۴۰ گونه پرنده و ۲۰ گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌اند. این منطقه حفاظت‌شده به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی بیجار به شمار می‌رود که برای طبیعت‌دوستان جذابیت دارد.

نشانی: ایران، استان کردستان، بیجار، ۱۵ کیلومتری شمال غرب بیجار و جنوب شرقی تکاب

منطقه حفاظت ‌شده کوسالان و شاهو

منطقه حفاظت‌شده کوسالان و شاهو حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران در استان کردستان قرار دارد و هم‌مرز با کردستان عراق است. همچنین بخشی از این منطقه در استان کرمانشاه واقع شده است. با بیش از ۵۷ هزار هکتار مساحت، تاکنون در این منطقه ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی کرده‌اند که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به سیاه‌گوش، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، کرکس، هما و عقاب طلائی اشاره کرد.

زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان

مهم‌ترین پوشش گیاهی حاضر نیز در این ناحیه جنگل‌های بلوط هستند. این منطقه به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی کامیاران شناخته می‌شود.

نشانی: ایران، استان کردستان، حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران

منطقه‌ حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق یکی از جاذبه‌ های گردشگری سقز است که با وسعتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۵۰ هکتار، عنوان سومین منطقه‌ی حفاظت‌شده در استان کردستان را به خود اختصاص می‌دهد. این منطقه زیستگاه ۸۰ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان مختلف، مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است. در کنار زیبایی‌های طبیعی، وجود آثار تاریخی همچون تپه باستانی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌ کرده‌اند. کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ی ارزشمند است.

نشانی: ایران، استان کردستان، سقز

تفرجگاه‌های زیبای کردستان

تفرجگاه سورین

تفرجگاه سورین در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان قرار گرفته است و از جمله دیدنی های بانه محسوب می‌شود. این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی، پرتراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه به ‌شمار می‌رود.

زیباترین مناطق حفاظت‌شده کردستان

این پوشش انبوه ارتفاعات این منطقه را می‌پوشاند و منظره زیبایی از کوه و جنگل را به وجود می‌آورد. همچنین در این منطقه مسجدی قدیمی و یک زیارتگاه وجود دارند.

نشانی: ایران، استان کردستان، ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی بانه، در مسیر جاده بانه به مریوان

تفرجگاه ملاقوبی

تفرجگاه ملاقوبی در شمال اراضی روستای هجرت و جنوب‌شرقی روستای برقلعه، در شهرستان مریوان قرار دارد و به‌خاطر وجود زیارتگاه ملاقوبی اینگونه نامگذاری شده است. چشمه‌های آب، طبیعت بکر و سرسبز و درختان انبوه همراه با چشم‌اندازهای دلربا این ناحیه را به یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی مریوان تبدیل کرده است.

نشانی: ایران، استان کردستان، مریوان، جنوب ‌شرقی روستای برقلعه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید