در هفته ای که گذشت چراغ قرمز بورس روشن و خروج پول حقیقی از بازار ادامه داشت و در مجموع ارزش معاملات در دومین هفته بهمن ماه ۳۶ درصد کاهش یافت.

روزهای منفی بورس ادامه‌دار است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، دو هفته‌ای می‌شود که شاخص کل بورس روند نزولی دارد و به همین واسطه ارزش معاملات نیز کاهش می‌یابد؛ با وجود این وضعیت بورس دوباره صعودی می‌شود؟

شاخص کل بورس در هفته اخیر روند نزولی داشت و افت بیش از ۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص هم‌وزن نیز نسبت به هفته نخست بهمن‌ماه، ۱۴ هزار و ۹۵۶ پله کاهش یافت و بازدهی منفی ۴.۹ درصدی را تجربه کرد.

همچنین میانگین ارزش معاملات کل هفته ۳۸ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان بود؛ این در حالی است که ارزش معاملات در هفته نخست بهمن‌ماه ۶۱ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان بود و این اعداد خبر از افت ۳۶ درصدی ارزش معاملات در دومین هفته بهمن می‌دهد.

گفتنی است ارزش معاملات خرد بازار نیز به ۶ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان رسید و که نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد بازار نیز کاهش ۲۶ درصدی داشته است.

در تمامی روزهای این هفته معاملاتی بورس تهران، شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم تا در ۱۰ روز پی در پی خالص تغییر مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها باشد. در مجموع کل هفته، ۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیشین افزایش ۳۳ درصدی داشته است.

ریسک‌های سیستماتیک بورس

حسین مریدسادات، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «ریسک‌های سیستماتیک روند بازار را تغییر خواهد داد. با نگاهی به روند معاملات در دو هفته گذشته بورس، می‌توان دریافت که بازار به شدت خبری شده و تمامی فعالان با دقت به اتفاقات خارج از تالار شیشه‌ای واکنش نشان می‎‌دهند.»

وی ادامه داد: «نامه شورای رقابت مبنی بر ممنوعیت عرضه برخی از خودروها در بورس کالا در محدوده مقاومتی معتبر، باعث شد که در دو هفته گذشته ورود پول حقیقی جای خود را به خروج پول حقیقی از بازار بدهد.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جاماندگی بورس گفت: «با نگاهی به بازار بورس و مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارهای موازی می‌توان دریافت که بورس کماکان جامانده ترین بازار مالی است، اما هیچ بازاری این چنین با یک خبر دستخوش تغییرات نمی شود. همچنان بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اصلاحات بازار کوتاه‌مدت خواهد بود و شاخص ها کماکان به روند صعودی خود ادامه خواهند داد.»

شاخص تغییر مسیر می‌دهد؟

وی در خصوص رشد بازار سرمایه اظهار کرد: «باید پذیرفت که گروه خودرو لیدر بازار در دو ماهه اخیر بوده است و هر زمان نمادهای خودرو و خساپا صف خرید شدند به کل بازار سرایت کرده است؛ پس می توان پیش‌بینی کرد که پایان دعوای بین شورای رقابت و خودرو سازان درباره نحوه فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند به عنوان یک محرک جهت شروع یک رالی صعودی باشد.»

مریدسادات ادامه داد: «از سوی دیگر یکی دیگر از محرک‌ها قسمت دلار خواهد بود. با کف سازی دلار در محدوده ۴۴ هزار تومان و ادامه روند صعودی خود می‌تواند به عنوان یک موتور محرک به ادامه روند صعودی بازار بورس کمک کند. در شرایط کنونی به سهامداران توصیه می شود که با حس جا ماندگی از بازار اقدام به خرید و فروش هیجانی دست نزنند.»

تاثیر اخبار سیاسی روی بازار

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بیانه ضد ایرانی اخیر توضیح داد: «بیانیه ضد ایرانی غرب درباره گزارش ادعایی آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند تاثیر منفی روی بازار سرمایه بگذارد. با توجه به انتشار این خبر در روز تعطیل و پوشش گسترده آن در فضای مجازی قطعا جو منفی و عدم اطمینان را به بورس القا می‌‎کند و باید دید که بازار با ریسک جدید پیش روی خود چگونه رفتار می‌کند.»

وی تشریح کرد: «متاسفانه ریسک‌های پیش روی بازار سرمایه دائما در حال افزایش است و هیچکدام از متولیان تلاشی جهت کاهش این ابهامات انجام نمی‌دهند و این سهامداران و فعالان بازار سرمایه هستند که باید تاوان این ابهامات را با اندک سرمایه خود که از طوفان سال ٩٩ باقیمانده است بپردازند. با وجود این اخبار احتمالا شاهد روند منفی در معاملات بازار باشیم.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید