همدان غذاهای محلی درجه یکی دارد در این میان پیشنهاد می‌کنیم آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید.

آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: با توجه به مواد اولیه موجود در غذاهای همدان صراحتاً می‌توان گفت که همه غذاهای این شهر سرشار از خاصیت و مواد مغذی هستند؛ اما از بین تمام این غذاهای خوش‌طعم آش‌های همدان ازجمله پرخاصیت‌ترین غذاهای این شهر شناخته می‌شوند چراکه مواد اولیه به‌کاررفته در آن‌ها علاوه بر طعم لذیذ منبع غنی عناصر معدنی و ویتامین‌ها هستند. با توجه به وجود حبوبات در اغلب غذاهای سنتی همدان می‌توان گفت رژیم غذایی مردم همدان می‌تواند متناسب با رژیم گیاهخواران باشد.

آش‌های خاص و خوشمزه همدان

آش خشکبار

مردم استان همدان، با استفاده از انواع خشکبار مانند آلبالو خشکه، برگه‌ هلو، آلوی ترش خشک‌شده، آلو سیاه، رشته‌ آشی، شیره‌ انگور، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز، نعنا، نخود، لویبا، گوشت با استخوان یا قلم، عدس و سبزی آش (در صورت تمایل تره‌کوهی) و گاهی چغندر پخته، یک آش سنتی و اصیل به نام آش خشکبار را می‌پزند که غذایی بسیار مقوی و لذیذ است.

آش خشکبار در قدیم بیشتر در شهرستان ملایر پخته و استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر در تمام مناطق استان همدان و حتی در شهرهای دیگر هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید!

آش آجیل، آش میوه و آش ترش یا آش ترشی از دیگر نام‌های این آش خوشمزه و گران‎قیمت هستند که تنها در مراسم‌های خاص و برای مهمانان ویژه تهیه می‌شود. این آش صفرابر است و کار پاکسازی کبد را انجام می‌دهد.

آش کاچی

کاچی، یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه‌ایرانی است که در نواحی مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوع درست می‌شود؛ اما استفاده از بلغور یا آرد گندم در تمامی کاچی‌های تهیه شده مشترک است. مردم استان همدان در شهرهای همدان، ملایر و تویسرکان، کاچی را با استفاده از بلغور گندم، سیر، آب، کشک، نمک، فلفل و روغن حیوانی می‌پزند و به آن آش کاچی می‌گویند.

آش شله پتله

آش شله پتله (sholeh palteh)، یکی از آش‌های سنتی و لذیذ همدان است که با بلغور، عدس، سبزی آش، گوشت با استخوان، پیاز، سیب‌زمینی و کره درست می‌شود و آن را با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ تزئین می‌کنند. در گذشته این آش به‌جای بلغور با پتله درست می‌شد و به همین دلیل نام آن را آش شله پتله گذاشته‌اند.

آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید!

برای درست کردن پتله در قدیم ابتدا گندم را از سنگ، شن، پوش و آشغال، تمیز می‌کردند و می‌شستند؛ سپس آن را می‌جوشاندند و در مقابل آفتاب پهن و خشک می‌کردند.

آن‌ها گندم را پس از خشک شدن در گودالی بنام دیبک می‌ریختند و دو نفر، گندم‌ها را با چوب دیبک زنی (یک تیر کوتاه چوبی که در اطراف آن یکی دو دسته چوبی کار گذاشته بودند) می‌کوبیدند و پوست آن‌ها را جدا می‌کردند. پس از جدا شدن پوست، گندم‌ها در «دستاس» (نوعی آسیاب دستی و کوچک خانگی) ریخته می‌شد تا هر دانه گندم به دو یا سه تکه بشکند و به اصطلاح یارما یا نیمه بشود. همدانی‌ها از پتله برای پخت غذاهایی مانند دلمه، آش، کوپ په، کوفته و غیره در زمستان استفاده می‌کردند.

چند آش محلی همدان

آش بادمجان

بادمجان، حبوبات، کشک و … ماده‌های اولیه‌ای است که کدبانوان ملایر از آن آش بی نظیری می‌پزند. این آش را می‌توان کمی مانند کشک و بادمجان دانست. اما عطر و طعم آن تفاوت زیادی با کشک و بادمجان دارد.

آش آماج

از دیگر غذاهای معروف همدان آش آماج است که در شهرهای دیگر هم با نام اوماج طبخ می‌شود. مواد لازم برای تهیه ی این آش سبزی آش، حبوبات (عدس، لوبیا چشم‌بلبلی)، پیازداغ، سیر، تخم ‌مرغ و البته آماج است. آماج یک جور خمیر در شکل های نامنظم است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد در آش های سنتی استفاده می شود.

آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید!

آش هویج و جو

این آش غذایی کامل و مقوی است. به دلیل غالب بودن مزه‌ی جو، این غذا چندان شیرین نیست. و اگر غذاهای شیرین دوست ندارید، خیالتان راحت باشد.

آش گوجه‌فرنگی

اگر به دنبال غذایی با طعم خاص و عجیب می‌گردید آش گوجه‌فرنگی همدان را فراموش نکنید. غذایی لذیذ اما ساده و کم‌دردسر که تهیه آن برای هر فرد در جامعه ممکن است. این غذا هزینه زیادی ندارد و به همین خاطر جای خود را در سفره هم‌وطنان در سایر شهرهای ایران نیز باز کرده است. از مواد اولیه این آش می‌توان به سبزیجات تازه همچون نعنا و تره، برنج ایرانی، گوجه‌فرنگی، لپه، پیاز و رب گوجه‌فرنگی اشاره کرد. برای تهیه این غذای محلی همدان، ابتدا حبوباتی که از شب گذشته در آب خیسانده‌اید را نیم‌پز می‌کنید. سپس سیر و پیازداغ را به آن‌ها اضافه می‌کنید.

حالا وقت آن رسیده تا گوجه‌ها را به همراه حبوبات در میکسر بریزید و پوره خوشمزه‌ای را تهیه کنید. سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آش شما به‌خوبی جا بیفتد. در آخر با کشک و نعنا داغ و سیر آن را تزیین کنید.

آش‌های خاص و محلی همدان را از دست ندهید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید