پس از آنکه برخی کشورها به صورت موقت هیات‌های دیپلماتیک‌شان در ترکیه را بنا به "هشدارهای امنیتی" بستند، ترکیه سفرای ۹ کشور غربی از جمله آمریکا و سوئد را احضار کرد تا از تصمیمات آنها برای بستن موقت هیات‌های دیپلماتیکشان و مطرح کردن هشدارهای امنیتی در ترکیه پس از آتش‌ زدن قرآن در اروپا انتقاد کند.

احضار سفیران ۹ کشور توسط دولت ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از رویترز، منابع در وزارت خارجه ترکیه اعلام کردند که همچنین سفرای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس و انگلیس احضار شدند.

طی دو هفته گذشته، چندین تندرو نسخه‌هایی از قرآن کریم را در سوئد، دانمارک و هلند آتش زدند که باعث شد ترکیه مذاکرات برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را متوقف کند.

پیشتر نیز ترکیه گروهی از کشورهای غربی را که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی موقتا کنسولگری‌های خود در استانبول را تعطیل کرده‌اند، به راه‌اندازی «جنگ روانی» و تلاش برای از بین بردن گردشگری ترکیه متهم کرد.

آلمان، هلند و بریتانیا از جمله کشورهایی بودند که کنسولگری‌های خود را در این شهر حدود ۱۶ میلیون نفری تعطیل کردند. سفارت آلمان به خطر حملات تلافی جویانه احتمالی در پی حوادث قرآن سوزی در برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد. در همین حال، ایالات متحده و سایر کشورها هشدارهای مسافرتی صادر کردند و از شهروندان خواستند تا هوشیاری خود را حفظ کنند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که بسته شدن کنسولگری و هشدارهای مسافرتی بخشی از توطئه غرب برای آسیب رساندن به بهبود بخش گردشگری ترکیه پس از همه گیری ویروس کرونا است.

سویلو گفت: در روزی که هدف خود را برای جذب ۶۰ میلیون گردشگر اعلام کردیم، در زمانی که ۵۰.۵ میلیون گردشگر وارد شدند و ما ۴۶ میلیارد دلار درآمد گردشگری به دست آوردیم، آنها در آستانه آغاز یک جنگ روانی جدید (علیه) ترکیه بودند.

سویلو گفت که ترکیه در سال جاری تاکنون ۶۰ عملیات علیه گروه داعش انجام داده و ۹۵ نفر را بازداشت کرده است. او گفت که سال گذشته نزدیک به ۲,۰۰۰ مظنون داعش در بیش از ۱,۰۰۰ عملیات علیه این گروه دستگیر شدند.

اوایل این هفته، وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که مقامات ترکیه تعدادی مظنون را به دنبال هشدار یک "کشور دوست" بازداشت کرده اند، اما هیچ سلاح، مهمات یا نشانه‌ای از یک اقدام خشونت آمیز برنامه ریزی شده پیدا نکرده اند.

در ماه نوامبر، در یک بمب گذاری در خیابان شلوغ استقلال استانبول در قلب شهر، شش نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. مقامات ترکیه، شبه نظامیان کُرد را عامل این حمله می دانند.

رسانه‌های ترکیه روز پنجشنبه گزارش کردند، آنکارا اطلاعاتی از آمریکا یا دیگر کشورها که هشدار امنیتی منتشر می‌کنند و کنسولگری‌های خود را در استانبول به صورت موقت می‌بندند، درباره احتمال حملات تروریستی در این شهر دریافت نکرده است.

روز دوشنبه سرکنسول هلند در استانبول فعالیتش را به صورت آنلاین کرد و علتش را هم احتمال وقوع حملات تروریستی در این شهر پس از مواردی مربوط به سوزاندن قرآن در اروپا دانست.

روز چهارشنبه نیز کنسولگری‌های انگلیس و آلمان در همین شهر از رویه هلند پیروی کرده و ملاقات‌های حضوری را متوقف کردند.

دفتر کانادا در استانبول نیز به شهروندانش تاکید کرد که به شدت محتاط رفتار کنند اما از تغییر رویه فعالیت کنسولگری خود در این شهر ترکیه امتناع کرد.

در این میان روزنامه ینی شفق گزارش کرد، هیچیک از کشورها نسبت به وقوع حملات احتمالی تروریستی در ترکیه و به ویژه استانبول دولت آنکارا را مطلع نکرده اند. منابع امنیتی و اطلاعاتی به این خبرنامه گفتند که هیچ اطلاعات یا هشداری در این رابطه از سوی آمریکا و دیگر کشورها دریافت نشده است.

وزارت کشور ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که پیش از انتشار نخستین هشدار از سوی آمریکا، موارد احتیاطی لازم برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک آمیز در دست انجام است.

ینی شفق در ادامه نوشت، در این بیانیه آمده که در صورت اشتراک اطلاعاتی، این داده‌ها و اطلاعات به دقت مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

۲۷ ژانویه سال جاری میلادی، سفارت آمریکا در ترکیه با انتشار هشدار امنیتی، درباره وقوع حملات احتمالی تروریستی در مرکز استانبول و در پی سوزاندن نسخ قرآن توسط فعالان راست افراطی در اروپا هشدار داد.

سرویس دیپلماتیک فرانسه نیز هشدار مشابهی منتشر کرد.

روز دوشنبه نیز سفارت آمریکا یک هشدار امنیتی دیگر منتشر و به شهروندان این کشور در ترکیه تاکید کرد که به کلیساها، کنیسه‌ها و دفاتر دیپلماتیک در آنکارا نروند و از حضور در مراکز گردشگری مورد توجه توریست‌ها دوری کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید