این روزها داشتن لبخند زیبا با انجام کامپوزیت ونیر امکان پذیر شده است. اما ممکن است عوارضی داشته باشد. در این مطلب به بررسی عوارض کامپوزیت ونیر پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

عوارض کامپوزیت ونیر چیست؟ + بهترین دندانپزشک تهران

داشتن دندان هایی ردیف و سفید، تاثیر بسیاری بر زیبایی صورت دارد. از اینرو بسیاری از افراد امروزه به دنبال روش های زیبایی دندان همچون انجام کامپوزیت دندان هستند. اما این دسته از افراد باید بدانند که کامپوزیت با آنکه روشی مناسب برای داشتن دندان هایی زیبا است، اما این روش عوارضی نیز دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود، ماده ای خمیر مانند و همرنگ دندان ها است. که امروزه به وفور در دندانپزشکی برای داشتن دندان هایی زیبا و رفع عیوب دندان همچون پوسیدگی، شکستگی، سیاهی و ترک خوردگی، استفاده می شود.این ماده مانند یک پوشش بر روی سطح دندان ها قرار می گیرد و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. این ماده معمولا از ترکیب مواد شیشه ای و رزینی ساخته می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی دندان ها نصب می شود.

عوارض و معایب کامپوزیت ونیر

عوارض کامپوزیت ونیر را باید بیشتر مربوط به نحوه نگهداری از آن دانست تا عملکرد و سازگاری با بدن انسان ؛ از آنجا که روش کامپوزیت ونیر بدون تراش دندان است، پس می توان گفت یک درمان محافظه کارانه است. عوارض کامپوزیت ونیر دندان عبارت است از:

احتمال شکستن دندان های ونیر شده

یکی از عوارض کامپوزیت ونیر که ممکن است با آن سرو کار داشته باشید شکستگی کامپوزیت روی دندان است. به منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی که تحت درمان کامپوزیت ونیر قرار گرفته اند توصیه می شود فرد از مصرف زیاد غذاهای سخت و خشک تا حد امکان خودداری کند.

مثلا عادت تخمه شکستن و یا ناخن جویدن می بایست ترک شود و یا فرد مراقب هسته میوه ها باشد که در حین جویدن روی دندانها فشار زیادی وارد نیاید و البته بایست توجه داشت که چنانچه دندان ونیر شده دچار شکستگی و یا آسیب شود به راحتی قابل ترمیم است.

حساسیت پس از کامپوزیت ونیر دندان

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت و در ابتدای درمان عادیست و ممکن است دندانها اندکی در مقابل تغییرات دمایی شدید حساس شوند که البته گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهی حساسیت کاملا از بین می رود و لازم است در ابتدا بیمار مراقبت های لازم را انجام داده و از مصرف مواد بسیار سرد یا گرم خودداری کند.

تغییر رنگ دندان ونیر شده

یکی از سوالات مراجعه کنندگان مصرف قلیان بعد از کامپوزیت می باشد که آیا مشکل ایجاد می کند یا خیر. باید بدانید اگر فرد پس از درمان کامپوزیت ونیر در مصرف نوشیدنی های رنگ دار و دخانیات ، سیگار ، قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی همچون مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته باشد ، ممکن است بخش هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهند.

هر چقدر فرد در مصرف این مواد بیشتر زیاده روی داشته باشد ، تغییر رنگ دندان نیز بیشتر است ولی در صورت بهداشت مناسب و مراقبت ، تغییر رنگ کامپوزیت ونیر مشابه دندان طبیعی است و هر زمان لازم باشد می توان کامپوزیت دندان را پالیش و پرداخت کرد تا رنگ اولیه خود را حفظ کند.

عوارض کامپوزیت ونیر چیست؟ + بهترین دندانپزشک تهران

التهاب لثه پس از کامپوزیت ونیر

لثه ملتهب بعد از انجام کامپوزیت ونیر ، اتفاق عادی است و ظرف چند ساعت تا چند روز بر طرف می شود. دلیل آن این است که بافتهای لثه برای پذیرش و تطبیق با جسم خارجی جدید به زمان نیاز دارد. برای شناسایی عوارض بعد از کامپوزیت، حتما مراجعه بعدی به دندانپزشک زیبایی را فراموش نکنید.

آیا انجام کامپوزیت ونیر ارزش دارد؟

لبخند زیبا، مزایایی دارد که ضمن بهبود جایگاه اجتماعی ، باعث سلامت روحی و جسمی نیز می شود. از آنجا که عوارض کامپوزیت ونیر موقتی و نا چیز هستند، قطعا ارزش آن را دارد تا دندانهایی بی نظیر را تجربه کنید. منافع استفاده از کامپوزیت ونیر به حدی می باشد که عوارض جزئی مثل حساسیت در چند روز ابتدای درمان ، ناچیز به نظر می رسد.

مشکلات مربوط به نحوه قرار دادن ونیر

هنگامی که دندان پزشکان ونیرهای دندانی را به درستی قرار ندهند، مشکلات زیادی مانند ورقه شدن یا پوسیدگی در قسمت خارجی لبه‌های ونیر دندان‌های شما به وجود خواهد آمد. سایر مسائل مرتبط با جاگذاری ونیر شامل افتادگی یا لبه‌های ناهموار است که ممکن است باعث شود نخ دندان به لبه‌های ونیر گیر کند، بهداشت دهان و دندان که توصیه شده حتما انجام شود را دشوار کند و باعث تحریک لثه و بروز انواع بیماری‌های لثه شود. اگر گوشه‌های ونیر را بیش از حد نزدیک به سطح مربوط به جویدن دندان‌ها قرار دهید، می‌تواند باعث شود که ونیرها، تراشه‌های سطح را از بین ببرند و دیگر قابل ترمیم نباشد، همانطوری که اگر سطح بیرونی دندان‌ها را بیش از حد از بین ببرند ممکن است باعث شود تا ونیرهای نصب شده کلفت یا ضخیم به نظر برسند.

عوارض کامپوزیت ونیر چیست؟ + بهترین دندانپزشک تهران

چه کسانی بهتر است از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

با آنکه کامپوزیت دندان امروزه به وفور در میان بیشتر اقشار جامعه انجام می شود و روشی بسیار محبوب، مخصوصا در میان جوانان است، اما دسته ای از افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند.

  • افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.
  • افرادی که مشکل ساییدگی دندان دارند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.
  • افرادی که دندان هایی نامرتب و به هم ریخته دارند.
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید