امروزه برای ارائه خدمات بیشتر به مردم، مراکز خصوصی با تجهیزات پیشرفته کافی و مجوزهای مناسب ایجاد شده است که خدماتی از جمله حمل ‌و نقل بیمار را ارائه می‌دهند که به عنوان خود مراکز اورژانس خصوصی شناخته می‌شوند.

فرق آمبولانس خصوصی با اورژانس ۱۱۵ در چیست؟

امروزه برای ارائه خدمات بیشتر به مردم، مراکز خصوصی با تجهیزات پیشرفته کافی و مجوزهای مناسب ایجاد شده است که خدماتی از جمله حمل ‌و نقل بیمار را ارائه می‌دهند که به عنوان خود مراکز اورژانس خصوصی شناخته می‌شوند. مراکز اورژانس خصوصی تحت مالکیت و بهره‌برداری افراد هستند، اما توسط دولت اداره می‌شوند و تحت نظارت دولت برای خدمت به مردم فعالیت می‌کنند.

آیا تفاوت آمبولانس خصوصی با اورژانس ۱۱۵ را می‌دانید؟ یکی از مسائل مهم در حوزه پزشکی، حمل ‌و نقل بیمار است. یکی از رایج‌ترین راه‌های جابه‌جایی بیماران، آمبولانس است. اکثر بیماران بیمارستانی با آمبولانس‌های ۱۱۵ جابجا می‌شوند، اما امروزه برخی ترجیح می‌دهند که بیماران خود را با آمبولانس شخصی منتقل کنند؛ بنابراین اطلاعات زیر مربوط به آمبولانس خصوصی و تفاوت‌های آن را با اورژانس ۱۱۵ که به شما داده شده است پس تا پایان با ما همراه باشید.

انواع آمبولانس

آمبولانس نوعی وسیله نقلیه است که خدمات اورژانسی با کمک پرسنل پزشکی به بیمار ارائه می‌شود و وظیفه انتقال بیماران و مصدومان را از محل حادثه به بیمارستان بر عهده دارد.

به طور کلی آمبولانس‌ها به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند که در زیر توضیح داده شده است:

آمبولانس دولتی:

اورژانس ۱۱۵ با آمبولانس دولتی که طبق قانون، مدیریت اورژانس‌ها و فوریت‌های پزشکی را در شهرها و جاده‌های سراسر کشور برعهده دارد.

فرق آمبولانس خصوصی با اورژانس ۱۱۵ در چیست؟

آمبولانس دولتی با داشتن تجهیزات بسیار کامل و ۲۰۵۶ پایگاه شهری و جاده ‌ای ۸۰ درصد بزرگراه‌ها و ۱۰ درصد جاده‌ها، ۱۰۰ درصد راه‌های آزاد و ۷۰ درصد راه‌های اصلی را پوشش می‌دهد. نیروی فعالی که در این زمینه خدمت می‌کنند دارای مهارت کافی و تخصصی در زمینه فوریت‌های پزشکی هستند. فعالیت این مجموعه تحت نظارت مستقیم دانشگاه پزشکی و علوم پزشکی است.

آمبولانس خصوصی:

آمبولانس‌هایی که زیر نظر مراکز خصوصی و در زمینه حمل ‌و نقل بیمار فعالیت می‌کنند، به عنوان آمبولانس خصوصی اطلاق می‌شود. این آمبولانس‌ها در مقایسه با آمبولانس ۱۱۵ دارای وظایف، فرایندهای کاری و مأموریت‌های متفاوتی هستند، بنابراین مقایسه این دو سازمان به دلیل تفاوت‌های ساختاری و عملکردی امکان‌پذیر نیست.

آمبولانس‌های خصوصی فقط وظیفه انتقال بیماران از پایگاه‌های خود به بیمارستان‌ها را بر عهده دارند؛ اما آمبولانس‌های دولتی هر بیمارستان با تجویز پزشک بیماران را برای ادامه مراحل درمانی به مرکز موردنظر منتقل می‌کنند.

چه تجهیزاتی در آمبولانس خصوصی و دولتی وجود دارد؟

با پیشرفت روزافزون در صنعت، شرکت‌های زیادی توانسته اند آمبولانس‌های مختلفی را طراحی کنند که با توجه به نوع محیط، آمبولانس‌هایی که برای انتقال بیمار به محل اعزام می‌شوند، در محیط‌های مختلف به بهترین وجه خدمات رسانی می‌کنند. در تمام آمبولانس‌های خصوصی و دولتی تجهیزاتی مانند موارد زیر وجود دارد:

رادیو:

یک رادیو در آمبولانس برای برقراری ارتباط دو طرفه بین راننده آمبولانس و اورژانس قرار می‌گیرد و توسط راننده برای اطلاع مرکز از وضعیت بیمار استفاده می‌شود.

تهویه کننده هوا:

تنظیم درجه حرارت در آمبولانس و استفاده از سیستم فیلتراسیون پاتوژن در هوا ضروری است.

دوربین:

یک دوربین در آمبولانس برای جلوگیری از سوء استفاده و دردسر وجود دارد.

نورپردازی:

چراغ ها بهترین گزینه برای عبور آمبولانس‌ها از خیابان‌های شلوغ است.

رمپ:

رمپ از وسیله‌های ضروری و مهمی برای جابه‌جایی بیمار در درون کابین آمبولانس است که از جابه‌جایی زیاد او جلوگیری می‌کند. این وسیله از آسیب‌ها و خطرات احتمالی که در زمان حرکت ممکن است بیمار را تهدید کند جلوگیری می‌شود.

ضبط کننده داده:

یک سیستم ثبت اطلاعات در آمبولانس تعبیه شده است تا سرعت آمبولانس، زمان نیروی ترمز و زمان به صدا درآمدن آژیر را ثبت کند.

مزایای آمبولانس خصوصی

در بسیاری از موقعیت‌های اورژانسی، مردم به دنبال مراقبت‌های اورژانس دولتی هستند، اما مواقعی وجود دارد که خدمات آمبولانس خصوصی گزینه بهتری نسبت به آمبولانس دولتی است. همان‌طور که آمبولانس عمومی بیمار را فقط به نزدیک‌ترین بیمارستان می‌برد، اما اگر می‌خواهید عزیزتان را به بیمارستان خاصی ببرید یا از جایی غیر از بیمارستان منتقل کنید، می‌توانید از آمبولانس خصوصی استفاده کنید. از مزایا و خدمات آمبولانس خصوصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه خدمات بهتر و وسیع‌تر

آمبولانس‌های خصوصی خدمات متنوع و راحتی را به بیماران ارائه می‌دهند. از جمله این خدمات می‌توان به مواردی مانند تزریق در محل، آزمایش در منزل، احیا بیمار و مجهز بودن به کادر پزشکی متخصص اشاره کرد.

قابل دسترسی در همه مکان‌ها

برخلاف آمبولانس‌های عمومی که فقط در مواقع اضطراری قابل استفاده هستند، آمبولانس‌های خصوصی همیشه در دسترس هستند و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر دارید، اما عزیزی بیمار یا مجروح در خانه دارید که نمی‌توانید با ماشین شخصی حرکت کنید، بهترین راه‌حل برای شما استفاده از آمبولانس خصوصی است.

فرق آمبولانس خصوصی با اورژانس ۱۱۵ در چیست؟

مناسب رویدادهای خاص

رویدادها، مسابقات، جشنواره های بزرگ و ... برای ارائه خدمات آسان و سریع به مهمانان خود در مواقع ضروری در محل‌های مشخصی چند آمبولانس خصوصی مستقر می‌کنند. شما می‌توانید یک آمبولانس خصوصی برای حوادث خاص استخدام کنید. آمبولانس‌های خصوصی کاملاً مجهز به تجهیزات پزشکی و پرسنل مجرب هستند و در سراسر رویداد شما به آن‌ها دسترسی راحت و آسانی دارید.

بدون محدودیت مکانی

همانطور که گفتیم آمبولانس دولتی فرد بیمار یا مجروح را به نزدیکترین بیمارستان می‌برد، بنابراین نمی‌توانید از آمبولانس دولتی برای رساندن بیمار خود به بیمارستان مورد نظرتان استفاده کنید. این در حالی است که در خدمات آمبولانس خصوصی تهران، خواسته‌های بیمار و اطرافیان او هم در نظر گرفته می‌شود و کارشناسان به آنها کمک می‌کنند تا با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید بیمار خود را به بیمارستانی بهتر، حتی بیمارستانی در شهر دیگر منتقل کنید، می‌توانید از آمبولانس خصوصی استفاده کنید.

مناسب افراد تنها

اگر بیمار هستید و به دلیل ناتوانی جسمی و بدون همراه قادر به مراجعه به مرکز درمانی مورد نظر خود نیستید، نگران نباشید، خدمات آمبولانس خصوصی کاملاً برای شما طراحی شده است.

تفاوت آمبولانس خصوصی با اورژانس ۱۱۵

در جامعه پرازدحام و پرتردد شهری زمانی که نوبت به نجات بیماری می‌رسد، ثانیه‌ها مهم است.زمان نیز اهمیت خود را در نجات جان یک بیمار ثابت می‌کند. همچنین وجود کادری مجرب بر بالین بیمار را می‌توان تا رسیدن به مراکز درمانی مزیت بزرگی دانست.در اینجا نقش آمبولانس خصوصی با نیروهای متعهد و تجهیزات پزشکی پیشرفته آن برجسته می‌شود. دسترسی به این نوع مراکز خدماتی نیازی انکارناپذیر در جامعه امروزی است.آمبولانس خصوصی مجموعه‌هایی هستند که با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با امکانات مناسب مانند بیمارستان با تجهیزات پزشکی و کادر پزشکی با صلاحیت‌های پزشکی انجام می‌شود. اما آمبولانس‌های خصوصی با آمبولانس‌های دولتی متفاوت هستند.آمبولانس‌های دولتی و یا آمبولانس‌های اورژانس رسمی ۱۱۵ ایران مسئولیت مدیریت بیش از دو هزار و پانصد فوریت‌های پزشکی خیابانی و قانونی را بر عهده دارند. آمبولانس‌های خصوصی اغلب وظیفه انتقال بیماران بین شهرها و بیمارستان‌های داخل شهر را بر عهده دارند و عموماً در مواقع فوریت‌های پزشکی عمل نمی‌کنند.شماره آمبولانس خصوصی هر مرکز با بقیه فرق دارد؛ اما شماره آمبولانس دولتی تنها با گرفتن ۱۱۵ قابل دسترسی است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آمبولانس‌های خصوصی با آمبولانس‌های دولتی این است که آمبولانس‌های دولتی باید خدمات رایگان به بیماران ارائه دهند، در حالی که مراکز خصوصی بر اساس تعرفه از بیماران هزینه دریافت می‌کنند.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که آمبولانس‌های خصوصی هیچ گونه تعهدی برای جابه‌جایی بیماران مجروح در تصادفات ندارند؛ بنابراین توجه به این نکته خالی از لطف نیست که اگر اتفاق ناگواری مانند تصادف افتاد با ۱۱۵ تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید