طراحی داخلی اداری یا Office decoration را باید از حساس‌ترین و دقیق‌ترین شاخه‌های طراحی دکوراسیون دانست.

طراحی داخلی اداری و طراحی داخلی دفترکار
یکی از تخصص‌های یک طراح دکوراسیون داخلی یا یک گروه طراحی دکوراسیون این است که بتوانند فضاهای مختلف را متناسب با نوع کاربری آن‌ها طراحی کنند. به‌طور قطع طراحی داخلی محل سکونت خانواده با طراحی یک آرایشگاه و طراحی داخلی دفترکار تفاوت‌های زیادی دارد و یک طراح خوب می‌تواند در عین حال بهترین اجرای ممکن را در همه این فضاها اجرا کند. برای این کار باید به تمامی اصول طراحی داخلی دکوراسیون مانند طراحی داخلی اداری، طراحی داخلی مسکونی و ... مسلط بود. اکنون قصد داریم درباره طراحی دکوراسیون اداری و تجاری بیشتر گفتگو کنیم. 

طراحی داخلی اداری چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

طراحی داخلی اداری یا Office decoration را باید از حساس‌ترین و دقیق‌ترین شاخه‌های طراحی دکوراسیون دانست. درواقع طراحی دکوراسیون اداری و تجاری نیاز به دیدی تخصصی و حرفه‌ای دارد و باید در آن موارد مختلفی را درنظر گرفت. طراحی داخلی اداری از جهات مختلفی مهم است و تنها جنبه زیبایی شناسانه و جذابیت‌های بصری را دربر نمی‌گیرد. درنظر بگیرید که طراحی داخلی دفترکار، می‌تواند بر دیدگاه و نظر ارباب رجوع، نوع برقراری ارتباط او، برداشت اولیه‌اش از مجموعه و استانداردهای آن‌ها و درنهایت شروع همکاری و نوع همکاری آن‌ها تاثیر داشته باشد. به‌همین ترتیب طراحی داخلی اداری حتی بر میزان بهره‌وری و سودآوری مجموعه کاری مانند شرکت یا سازمان تاثیر خواهد داشت. بنابراین طراحی داخلی اداری نه‌تنها باید زیبایی بصری داشته باشد، بلکه لازم است تاثیرگذار و نافذ باشد. ضمن اینکه استانداردهای مجموعه، اهداف و شعارهای آن را دربر داشته باشد. 

طراحی دکوراسیون اداری و تجاری

 در طراحی داخلی اداری لازم است که موارد مختلفی درنظر گرفته شود. مواردی که در طراحی داخلی مسکونی جایی ندارد و معنی پیدا نمی‌کند. برخی از این موارد که باید در طراحی دکوراسیون اداری و تجاری درنظر گرفت، عبارتند از: 

  • هنجارها و بایدها و نبایدهای محیط‌های اداری 
  • هماهنگی مربوط به کاربری محیط و نوع کسب و کار جاری در دفتر 
  • استفاده از تجهیزات و وسایل متناسب با محل کار و متناسب با نوع کاربری
  • توجه به حفظ همبستگی و هماهنگی اجزای طراحی داخلی دفترکار و دکوراسیون محیط

به‌طور قطع بودجه‌ای که طراح درختیار دارد نیز از دیگر موارد مهم ضروری است که همواره باید درنظر گرفت. به‌طوری کلی در طراحی دکوراسیون اداری و تجاری لازم است که به تاثیر طراحی و دکوراسیون محیط بر بهره‌وری مجموعه توجه ویژه داشت. 

طراحی داخلی دفترکار

تاثیر دکوراسیون داخلی بر افرادی در آن محیط کار یا زندگی می‌کنند غیرقابل انکار است. هرچه دکوراسیون فضا طراحی اصولی و علمی‌تری داشته باشد، تاثیر بهتر بر روحیه افراد خواهد گذاشت. این تاثیر در دکوراسیون داخلی اداری اهمیت بیشتری دارد. چرا که افراد در محل کار خود با فشارهای روحی و فکری متعدد همراهند و تحت استرس و تنش گاهی شدید قرار دارند. اگر دکوراسیون محیط نیز به‌گونی‌ای باشد که بر این تنس بیافزاید، قطعا راندمان کاری کارمندان کاهش یافته و آن‌ها را با مشکلات روحی و عصبی مواجه می‌کند. طراحی دکور اداری باید به‌گونه‌ای باشد که هم از تنش‌ها و اضطراب‌های کارمندان بکاهد و هم انرژی و انگیزه لازم برای کار را بدهد. ضمن اینکه باعث کاهش تمرکز کارکنان بر کارشان نشود. همچنین طراحی داخلی دفترکار باید به‌گونه‌ای باشد که برقراری ارتباط برای کارمندان و کارکنان را ساده‌تر و راحت‌تر سازد، در عین اینکه حریم شخصی آن‌ها را حفظ می‌کند. 

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی اداری 

گفتیم که لازم است برخی اصول و قواعد را در طراحی داخلی اداری رعایت کرد. درکنار این اصول و قواعد نکاتی را نیز درمورد اجزای اجرا و وسایل و تجهیزات نیز رعایت که عبارتند از: 

  • انتخاب رنگ مناسب و متناسب با سبک طراحی و نوع کسب و کار. رنگ طراحی داخلی دفترکار می‌تواند با رنگ برند کسب و کارها و شعار آن‌ها نیز هماهنگ باشد. 
  • انتخاب وسایل و تجهیزاتی که ضمن زیبایی و جذابیت مانع از خستگی کارکنان شود و احیانا آسیبی دراثر استفاده مداوم برای آن‌ها همراه نداشته باشد. (آسیب به کمر، گردن و ...) 
  • استفاده از نورپردازی اصولی. نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد که هم زیبایی فضا را تامین کند. هم با سبک دکوراسیون هم‌خوانی داشته باشد و هم نور لازم برای کار کارکنان را فراهم کند. این نور باید متناسب با نوع کاری که انجام می‌دهند انتخاب شود. رنگ نورپردازی نیز باید به‌گونه‌ای باشد که باعث محدودیت دید، خستگی چشم و فشار عصبی برای افراد نشود. 
  • استفاده درست و دقیق از قفسه‌ها، کمدها و میزها تا بتوان تمامی اسناد و مدارک موجود را به‌شکلی منظم در آن‌ها طبقه‌بندی کرد. این فضا هم باید نظم لازم را داشته باشد و هم جادار و مفید طراحی شود. 
  • استفاده از المان‌ها و دکوراتیوهایی که با نوع کسب و کار مجموعه هم‌خوانی دارد، با لگوی برند هماهنگ است و متناسب با فضای محل کار است. 

استفاده از گل‌ها و گیاهان نیز می‌تواند برای طراحی داخلی اداری بسیار مفید و مناسب باشد. گیاهان طبیعی ضمن تصفیه هوا (که این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد)، برای کارکنان انرژی‌بخش بوده و روحیه افراد را شاداب می‌کند. زیبایی بصری گل‌ها و گیاهان را نیز نمی‌توان انکار کرد. 

طراحی داخلی دفترکار

ویژگی‌های پلان‌های طراحی داخلی اداری 

ویژگی‌های پلان‌های طراحی دکوراسیون اداری و تجاری شامل موارد زیر می‌شود: 

  • طراحی پلان باز که بدون تفکیم و برای دفاتری با شرایط کار گروهی درنظر گرفته می‌شود. 
  • طراحی پلان بسته که برای دفاتر سلولی درنظر گرفته می‌شود. 
  • طراحی پلان منعطف که بیش از دو نمونه قبلی طرفدار دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای شرایط کار گروهی و فردی مناسب است. 

این پلان‌ها باتوجه به خواست کارفرما و شرایط و ویژگی‌های کسب و کار مدنظر انتخاب می‌شود. 

درنهایت باید گفت، برای طراحی اداری، پیش از هر چیز لازم است که نیاز مشتری و خواست او را درنظر بگیرید. تمام موارد و نکاتی که مشتری مدنظر دارد را لیست کرده و درکنار هم قرار دهید تا بتوانید ضمن رسیدن به طرحی مطابق با میل و سلیقه او، دکوراسیونی داشته باشید که هماهنگی کافی را با دفتر کار، اداره یا شرکت داشته باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید