قیمت دلار که اکنون یک کانال پایین‌تر از سقف تاریخی خود ایستاده است چند روزی است که مسیری کم‌نوسان را طی می‌کند و در کانال فعلی ثبات مانده است.

نرخ دلار برای امروز ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار که بهمن‌ماه را با روندی افزایشی آغاز کرد، چند روزی است که در کانال فعلی نوسان دارد.

در اواخر هفته گذشته محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در توئیتی نوشت:«ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذاراندیم. در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.» کارشناسان این توییت رئیس بانک مرکزی و تک‌نرخی شدن دلار بازار آزاد را دلیلی برای ثبات فعلی قیمت دلار می‌دانند.

بانک مرکزی نیز تصمیم گرفته است بازار متشکل ارزی در تمام روزهای هفته برقرار باشد؛ این اقدام را می‌توان نشانه دیگری برای بازارسازی از سوی دولت دانست.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازار هرات ۴۴ هزار تومان تعیین شده و نرخ این ارز در بازار سلیمانیه هم ۴۴ هزار ۶۲۰ تومان قیمت خورده است؛ قیمت دلار در این دو هاب قیمتی در چند ماه اخیر تاثیر زیادی از بازار آزاد دلار ایران گرفته است.

قیمت درهم نیز در لحظه تنظیم این گزارش ۱۲ هزار ۲۹۰ تومان قیمت دارد و قیمت دلار درهم ۴۵ هزار ۱۰۴ تومان برآورد می‌شود. درهم نیز در روزهای گذشته در کانال ۱۲ هزار تومانی قرار داشته است.

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

در حال حاضر قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۴۳ هزار ۲۵۲ تومان ثبت شده و قیمت خرید دلار صرافی ملی نیز ۴۳ هزار و ۶۵۷ تومان تعیین شده است.

دولت پس از تغییر رئیس بانک مرکزی مستقیما وارد بازار ارز شده و قصد قیمت‌سازی در این حوزه را دارد. اما برخی کارشناسان معتقدند این اقدام بدون برطرف کردن دیگر مشکلات اقتصاد نظیر تورم در نهایت ممکن نخواهد بود.

دنیای اقتصاد نوشته است که به عقیده برخی از تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار تهران علاوه بر کاهشی شدن نرخ صرافی‌ها، وقایع نیمه‌شب شنبه در شهر اصفهان که منجر به واکنش نیروی پدافندی کشور شد نیز توانسته سطح انتظارات تورمی موجود در میان معامله‌گران را افزایش داده و زمینه‌ساز رشد نرخ دلار آزاد شود.

کارشناسان معتقدند که ایجاد فاصله میان نرخ‌های رسمی و غیررسمی بازار با ایجاد رانت، زمینه‌ساز تمایلات سفته‌بازانه در میان معامله‌گران می‌شود و بازار را از نظم خود دور می‌کند.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات صرافی‌ها روز گذشته با حدود ۶۸۷ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۳ هزار و ۷۶ تومان رسیده بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید