بسیاری از افراد به دلیل نشستن زیاد و کار کردن با کامپیوتر دچار کمردرد شدید می شوند. در این مطلب به بررسی درمان کمردرد ناشی از کار کردن با کامپیوتر پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

درمان کمردرد ناشی از کار کردن با کامپیوتر + بهترین دکتر ستون فقرات

کمر انسان از ساختار پیچیده ای از عضلات، رباط ها، تاندون ها، دیسک ها و استخوان ها تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا بدن را پشتیبانی کنند و ما را قادر به حرکت می کنند. بخشهای ستون فقرات با پدهای غضروفی مانند به نام دیسک هستند. مشکلات موجود در هر یک از این اجزا می تواند منجر به کمردرد شود. انجام فعالیت‌های روزمره به شکل نادرست، باعث افزایش فشار بر قسمت‌های مختلف بدن و ایجاد درد در قسمت کمر می‌شوند. به علت استفاده فراگیر از کامپیوتر، طرز نشستن و شیوه قرار گرفتن بدن هنگام کار با کامپیوتر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. ممکن است بنا بر شغلی که دارید ساعت ها پشت کامپیوتر مشغول به کار باشید پس لازم است بدانید که طریقه درست نشستن پشت میز کامپیوتر به چه صورت است. کمر درد، درد بازو، ران و مچ دست ها، بیحسی و گزگز دست ها و بسیاری دیگر از مشکلات در اندام ها میتواند به علت استفاده نادرست از کامپیوتر به وجود آید.

درمان کمر درد به علت کار با کامپیوتر

جهت درمان و پیشگیری از کمردرد ناشی از کار با کامپیوتر روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از روش‌های جلوگیری از بروز کمردرد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ورزش

هدف از انجام تمارین ورزشی دستیابی به موارد زیر می‌باشد:

  1. کشش عضلات لگن
  2. تقویت عضلات باسن و همسترینگ
  3. تقویت عضلات شکم
  4. تقویت عضلات مرکزی بدن و استفاده صحیح از عضلات برای رفع کمردرد به کمک تمارین و حرکات ورزشی بسیار مفید می‌باشد. برخی از این تمارین ورزشی حرکات اصلاحی نام دارند.
  • ماساژ

ماساژ در بهبود کمردرد ناشی از کار با کامپیوتر بسیار مفید است. استفاده از این روش درمانی به طور مداوم در رفع درد کمر و گردن بسیار مؤثر می‌باشد. ماساژ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و افراد بایستی با توجه به نوع درد ایجاد شده و محل ایجاد درد در بدن، از روش مناسب ماساژ استفاده کنند.

  • کایرو پراکتیک (درمان دستی)

استفاده از روش کایروپراکتیک یا درمان دستی در بهبود دردهای جسمانی بسیار مؤثر است. متخصص درمان دستی در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی تجربه و مهارت زیادی دارد و قادر است که علت ایجاد درد را تشخیص داده و درد کمر و گردن ناشی از کار با کامپیوتر را درمان کند. همچنین متخصص کایروپراکتیک نحوه کنترل درد در زمان انجام فعالیت‌های روزانه را آموزش داده و استفاده از فعالیت‌های جسمانی مؤثر در رفع کمردرد را به شخص توصیه می‌کند.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در رفع کمردرد پس از آسیب‌دیدگی و یا در زمان بهبودی پس از جراحی تأثیر به سزایی دارد. استفاده از فیزیوتراپی به صورت مداوم باعث بهبود عضلات و تاندون‌ها می‌شود. متخصص فیزیوتراپی به غیر از استفاده از روش‌های مختلف جهت کاهش کمردرد ناشی از کار با کامپیوتر، نحوه انجام تمارین مختلف و استفاده از ابزارهای مخصوص را به بیمار آموزش می‌دهد. در برخی از مواقع در فیزیوتراپی از ارتعاش جهت بهبود درد استفاده می‌شود. در این روش درمانی ارتعاش باعث می‌شود تا در اثر انقباض، کشش تاندون‌ها و افزایش جریان خون و اکسیژن، عضلات به حرکت دستگاه مخصوص ارتعاش واکنش نشان دهند و در نتیجه عضلات و تاندون‌ها تقویت می‌شوند. استفاده از فیزیوتراپی به همراه کایروپراکتیک یا درمان دستی در بهبود درد کمر و گردن ناشی از کار با کامپیوتر بسیار مفید است.

درمان کمردرد ناشی از کار کردن با کامپیوتر + بهترین دکتر ستون فقرات

  • استفاده از صندلی ارگونومیک

افراد در طول روز در منزل یا محل کار زمان زیادی را در حالت نشسته قرار دارند، به همین جهت استفاده از صندلی ارگونومیک با کیفیت مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین قدم در جهت استفاده از صندلی مناسب، تعیین ارتفاع مناسب میز کار می‌باشد. تعیین ارتفاع میز و انتخاب صندلی مناسب با توجه به نوع فعالیت مورد نظر و همچنین قد شخص انجام می‌شود.

نکاتی برای جلوگیری از کمردرد هنگام کار با کامپیوتر

  • پشت میز قابل تنظیم بنشینید که مخصوص استفاده با کامپیوتر طراحی شده باشد.
  • کاملا صاف بنشینید طوری که سرتان به سمت جلو خم نشده باشد.
  • شانه‌های خود را شل و آرنج را نزدیک بدن خود نگه دارید.
  • صفحه نمایش کامپیوتر را در راستای چشم خود یا کمی پایین‌تر قرار دهید.
  • کیبورد را در ارتفاعی قرار دهید که آرنج به‌راحتی در کنار بدن شما قرار بگیرد.
  • صندلی خود را باید طوری تنظیم کنید، که پاهایتان صاف روی زمین قرار گرفته باشد یا از زیر پایی استفاده کنید.
  • از یک صندلی مخصوص که برای حفظ حالت ستون فقرات طراحی شده است، استفاده کنید تا هنگام نشستن انحنای طبیعی ستون فقرات وجود داشته باشد.
  • از یک کیبورد ارگونومیک استفاده کنید تا دست‌ها و مچ‌ها در وضعیت طبیعی‌تری قرار بگیرد.
  • استراحت کوتاه مدت اما مکرر داشته باشید و به پیاده روی بروید یا تمرینات کششی را پشت میز انجام دهید.
  • هر ۱۰ دقیقه حداقل ۲۰ ثانیه استراحت کنید، طوری که باید بایستید و حرکات کششی را انجام دهید. علاوه بر این، هر ۲۰ دقیقه یک‌بار بایستید و حداقل باید دو دقیقه دور از کامپیوتر باشید.

درمان کمردرد ناشی از کار کردن با کامپیوتر + بهترین دکتر ستون فقرات

بهترین دکتر ستون فقرات 


جراح ستون فقرات پزشکی است که مشخصا به درمان مشکلات ستون فقرات می پردازد. متخصص طب ورزشی ، فیزیکی و توانبخشی ، دکتر فیزیوتراپی ، بهترین دکتر ارتوپد در تهران ، متخصص کایروپراکتیک ، جراح عصب ، متخصص مغز و اعصاب ، متخصص بیهوشی و روماتولوژیست کسانی هستند که برای رفع عارضه های مربوط به این ناحیه به بیماران کمک می کنند. مناسب ترین و بهترین دکتر متخصص برای ستون فقرات با توجه به شدت و نوع عارضه انتخاب می شود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید