۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 55416178

سفر به تبریز و امتحان کردن غذاهای هیجان‌انگیز آن، تجربه خاصی است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی تبریز بیشتر بدانید.

آش ماست

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه های گردشگری تبریز به خوبی قدمت و تاریخ بلند این شهر را به ما نشان می دهد اما این فقط جاذبه ها نیستند که بازگو کننده ی تمدن این شهرند و غذاهای سنتی مانند کوفته تبریزی،قرابیه ،کوکوی لوبیا سبز هم نقش مهمی در به نمایش گذاشتن فرهنگ این شهر دارند. تبریز شهر غذاهای خوشمزه است، غذاهایی که آنقدر متنوع اند که همه سلیقه های غذایی را راضی می کنند.

غذاهای خوش ترکیب تبریز

کوکو لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز، غذایی جدید و در عین حال خوشمزه است که می‌تواند شامی سبک باشد و یا گوشه‌ای از سفره رنگارنگ‌تان را در مهمانی‌ها به خود اختصاص دهد. علاوه بر مزه خوب و شکل زیبایی که این غذا دارد، خیلی هم زود آماده می‌شود و برای روزهایی که زمان ندارید، بهترین انتخاب است.

برای پختن این غذا باید لوبیا سبز را به همراه هویج و سیب زمینی آب پز کنید. بعد از پختن مواد، تخم مرغ را به آن‌ها اضافه می‌کنید. حالا نوبت به این رسیده که به سلیقه خود کوکو را مزه‌ دار کنید.

برای مزه‌ دار کردن، می‌توانید از زرشک، پیاز داغ، زعفران و نمک و زردچوبه استفاده کنید. دیگر الان وقت آن است که کوکو را سرخ کرده و نوش جان کنید.

چند غذای محلی تبریز

سوتی پلو یا شیر پلو

در لیست غذاهای سنتی تبریز نمی‌شود حرفی از سوتی پلو به میان نیاورد. سوتی پلو، یک پلوی متفاوت و خوشمزه است که به سادگی هم آماده می‌شود.

اگر با پختن برنج دمی آشنا باشید، دیگر پختن سوتی پلو برایتان کاری نخواهد داشت. برای آماده کردن سوتی پلو باید برنج را به همراه شیر، زعفران، کره و نمک دم کنید.

در نهایت می‌توایند این پلو را با هرچیزی که دوست دارید، نوش جان کنید. تبریزی‌ها اکثراً این پلو را همراه با ماهی شکم پر و همراه کشمش و گردو سرو می‌کنید. اگر اهل ماهی نیستید، این پلو را می‌توان به همراه مرغ یا گوشت نیز صرف کرد.

چند غذای محلی تبریز

قیقاناخ یا خاگینه

قیقاناخ، دسر مخصوص تبریزی‌ها و یکی از غذاهای سنتی تبریز است. این غذا به راحتی پخته می‌شود و می‌توانید در روزی تعطیل خودتان را مهمان یک صبحانه یا حتی عصرانه تبریزی کنید.

خاگینه غذایی مقوی برای خانم‌ها بعد از زایمان یا برای افراد مبتلا به کم‌خونی و ضعف شدید است. تبریزی‌ها در پختن این غذا از سبزیجات معطر و محلی تبریز استفاده می‌کنند و به همین دلیل، این غذا در تبریز رنگ و بویی دیگر دارد.

برای پختن این غذا باید تخم مرغ را با ماست، آرد و کره مخلوط کرده و بعد این ترکیب را سرخ کنید. در نهایت وقتی که این مواد پخته شد، شهدی را که از حل کردن شکر و آب تهیه کرده‌اید، روی آن بریزید. توجه داشته باشید که تا خاگینه داغ است باید شهد را اضافه کنید.

چند غذای محلی تبریز

تبریز و غذاهای محلی درجه یک آن

تره شورباسی

تره شورباسی یکی از غذاهای تبریز است. این شوربا که طعم غالب خود را از تره می‌گیرد از موادی مانند : پیاز، گوشت، لیمو عمانی، زعفران، لپه، زردچوبه و نمک و فلفل تهیه می‌شود.

شوربا غذایی ساده و در عین حال دلچسب و پرطرفدار است. این غذا بسیار مقوی است و برای آن هایی که کمبود کلسیم دارند توصیه می شود. شوربا را با سبزی خوردن و ترشی جات نوش جان کنید.

آش ماست

آش ماست تبریز یا سوپ ماست تبریز یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است. این آش یکی از ساده ترین و مفید ترین آش‌ها در فصل زمستان است؛ و نیز به دلیل اینکه از حبوبات حجیم در این آش استفاده نمی‌شود در دسته غذاهای نسبتا سبک به حساب می‌آید. زمان پخت این آش نیز نسبت به سایر آش‌ها بسیار کوتاه تر می‌باشد.

دویماج

بین غذاهای سنتی تبریز، غذاهای خیلی خوشمزه‌ای هست که مزه‌شان با فینگرفودهای امروزی برابری می‌کند. دویماج از جمله غذاهای است که هم می‌تواند پیش‌غذا ، صبحانه یا میان‌وعده باشد، مواد اصلی آن نان تبریز ( یا نان لواش ) دوغ ، پنیر تبریز، کره ، گردو و سبزی خوردن می باشد.

چند غذای محلی تبریز

قارنی یاریخ

یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز قارنی یاریخ یا بادمجان شکم‌پر است. مواد تشکیل‌دهند این غذای محلی تبریز بادمجان، سیر، گوشت چرخ‌کرده، جعفری، رب گوجه‌فرنگی و ادویه است. معمولا این غذا را همراه با نان، ماست، سبزی‌خوردن یا ترشی میل می‌کنند. اگر از طرفداران انواع غذاهی مختلف با بادمجان هستید، لذت خوردن قارنی یاریخ را از دست ندهد.

دیزی سنگی تبریز

آبگوشت غذای اصیل و معروف و محبوب تمام ایرانیان در مناطق مختلف است. آبگوشت دیزی سنگی که در تبریز تهیه می‌شود نیز بسیار طعمی بسیار لذیذ دارد . در سفر به تبریز اصلا خوردن دیزی سنگی را فراموش نکنید. این غذا در تبریز هم مانند مناطق دیگر با گوشت گوسفند، نخود، سیب زمینی و گوجه فرنگی پخته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید