فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید کمتر از صد و بیست کیلومتر است و با حداقل سرعت در عرض کمتر از سه ساعت طی می شود.

فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید

سلام نو-سرویس گردشگری: پروژه اتوبان تهران - شمال یکی از طولانی ترین پروژه های راهسازی در تاریخ سکونت بشر بر روی کره زمین است. این پروژه که کلنگ آن در سال ١٣٧٥ خورد قرار است که تهران را به شهرهای نوشهر و چالوس متصل کند. هم اکنون تنها قطعات یک و چهار این اتوبان به بهره برداری رسیده است. اما قطعات دو و سه که روی هم حدود نیمی از این اتوبان را تشکیل می دهند هنوز به بهره برداری نرسیده اند. متولیان امر وعده داده اند که این بخش ها نیز تا پایان سال ١۴٠٢ به بهره برداری خواهند رسید. به سرانجام رسیدن این پروژه می تواند خبری بسیار خوش برای هر گردشگری باشد. چرا که این اتوبان هم از حیث امنیت و هم از حیث ترافیک به مراتب بهتر از دیگر محورهای مواصلاتی تهران به شمال خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم به شرح جزئیات مختلف مربوط به این پروژه بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید چقدر است.

فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید چقدر است؟

طول اتوبان تهران شمال ١٢١ کیلومتر اعلام شده است. بنابراین فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید حتی کمتر از این میزان نیز خواهد بود. گمانه زنی ها حاکی از این است که فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید حدود پنجاه کیلومتر کمتر از فاصله این دو شهر از طریق جاده چالوس است. علاوه بر این، اتوبان تهران - شمال مسیری بسیار سر راست تر است و خبری از پیچ و خم ها و گردنه های پر شیب جاده چالوس در این آزادراه نیست. بنابراین زمان سفر نیز به نسبت جاده چالوس بسیار کاهش خواهد یافت.

شما می توانید فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید را با حداقل سرعت در عرض کمتر از سه ساعت طی نمایید.

فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید

تصویری از اتوبان تهران شمال در حین ساخت

پروژه پرماجرای تهران - شمال

اتوبان تهران - شمال در آغاز راه یک پروژه مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود. اما تمامی مسئولان وقت این دو نهاد دولتی متفق القول هستند که اجرای پروژه از آغاز توسط پیمانکاران چینی پیش می رفته است. این پیمانکاران که هرگز کمپانی های رسمی آنها نیز مشخص نشد در سال ١٣٩۴ پروژه را در حالت نیمه کاره و پس از گذشت بیست سال تحویل بنیاد مستضعفان دادند. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با شرط دریافت عوارض و عایدات این آزادراه به مدت بیست سال پس از افتتاح آن، کنترل پروژه را به دست گرفت و رسما سرمایه گذار نیمی از پروژه شد.

قطعه یک این آزادراه در روز ششم اسفند ١٣٩٨ به بهره برداری رسید. کمتر از دو هفته بعد بخشی از اتوبان تهران - شمال فرو ریخت. این حادثه که دلیل آن رانش زمین عنوان شد باعث مسدود شدن این اتوبان گردید. از آن زمان تاکنون نیز گاه و بیگاه گزارش هایی از بروز حادثه و ریزش آزادراه در قسمت های مختلف به گوش می رسد.

فاصله کرج تا چالوس از اتوبان جدید

اتوبان تهران شمال

قطعه های چهارگانه اتوبان تهران - شمال

همانطور که گفتیم اتوبان تهران - شمال از چهار قطعه تشکیل شده است که قطعه های یک و چهار آزادراه گشایش یافته اند اما قطعه های دو و سه هنوز افتتاح نشده اند. در ادامه به معرفی هر کدام از این قطعه ها می پردازیم:

قطعه یک اتوبان تهران - شمال: این قطعه از تقاطع دو اتوبان بزرگ پایتخت یعنی اتوبان های آزادگان و همت آغاز می شود. سپس در طی یک مسیر ٣٢ کیلومتری با عبور از کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز در نهایت به سه راهی شهرستانک منتهی می شود. مهمترین قسمت قطعه یک تهران - شمال تونل پنج کیلومتری تالون بوده است. حفاری این تونل توسط پیمانکاران چینی آغاز شد. اما به دلیل تاخیر این پیمانکاران در پیش بردن پروژه در نهایت به شرکت های ایرانی واگذار شد. تونل تالون یکی از بزرگترین تونل های ایران است و طول آن ۴٨٥٠ متر می باشد.

قطعه دو اتوبان تهران - شمال: این قطعه حد فاصل دو آب شهرستانک و پل زنگوله را در بر می گیرد. طول قطعه دو این آزادراه مجموعا ٢٢ کیلومتر می باشد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اخیرا اظهار داشته است که این قطعه تا بهار سال ١۴٠٢ به بهره برداری خواهد رسید. در طول این قطعه سه تونل بزرگ شش کیلومتری با نام تونل های البرز در امتداد هم قرار گرفته اند و عظیم ترین و باشکوه ترین بخش اتوبان تهران - شمال به شمار می روند.

قطعه سه اتوبان تهران - شمال: این قطعه حد فاصل پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر و سپس حد فاصل سه راهی دشت نظیر تا مرزن آباد را شامل می شود. طول قطعه سه این آزادراه بین چهل تا پنجاه کیلومتر اعلام شده است. قطعه سه تهران - شمال قطعا آخرین بخش این اتوبان خواهد بود که به بهره برداری می رسد. این قطعه در حال حاضر در مرحله حفر تونل قرار دارد.

قطعه چهار اتوبان تهران - شمال: این قطعه حد فاصل مرزن آباد تا چالوس در انتهای اتوبان را در بر می گیرد. طول قطعه چهار حدودا بیست کیلومتر می باشد. قطعه چهار اولین بخش از آزادراه تهران - شمال بود که به بهره برداری رسید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید