تبریز زیبا، کهن و باشکوه است و علاوه بر طبیعت بکر، دارای تفریحات هیجان‌انگیز نیز هست به همین دلیل همراه باشید و از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز بدانید.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز سومین شهر بزرگ ایران، جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، پیشینه و اقتصاد کشورمان دارد. جاذبه‌های این دیار پر شمار است به همین دلیل در ادامه به تعدادی از زیباترین و بهترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز می‌پردازیم.

جاذبه‌های تفریحی تبریز، مهیج و درجه یک

ائل گلی

شاه گلی به‌معنای استخر شاه است و این مکان در ابتدا استخری بوده است که در زمان آق قویونلوها ایجاد شده بود و در دوران صفویه نیز گسترش یافت. پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود. صفویان نخاله، شن و ماسه‌های این استخر را خالی کردند و دور آن دیوار کشیدند.

استخر مذکور در آن زمان ۱۲ متر عمق داشت. در دوران قاجار نیز مسیرهایی در اطراف این استخر ایجاد شد و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به گردشگاه کاشتند. در دوران پهلوی این مکان به شهرداری واگذار شد تا آن را تبدیل به گردشگاهی عمومی کند و در این زمان بود که اولین تعمیرات اساسی در محل مذکور انجام شد.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز

در حال حاضر این استخر ابعادی در حدود ۲۰۰ در ۲۰۰ متر دارد که عمق آن در گوشه شرقی از ۳ متر تا ۹ متر در کناره دهانه متفاوت است. البته در گذشته ابعاد استخر بزرگ‌تر بود و کف آن نیز طبیعی بود؛ اما در حال حاضر به‌دلیل ایجاد باغچه در اطراف آن، ابعادش تا حدودی کاهش یافته است.

مجتمع آب گرم بستان آباد

مجتمع آب گرم بستان آباد در شهر بستان آباد، در فاصله بسیار کمی از تبریز قرار دارد و از جاهای دیدنی تبریز و بستان آباد محسوب می‌شود. چشمه‌های آب گرم این شهر مانند گوزسوی و قوتورسوی از شهرت زیادی برخوردار هستند.

آب این چشمه گرم، کلروسولفاته و گازدار است و در درمان انواع بیماری‌ها نظیر ناراحتی‌های پوستی، ناراحتی‌های گوارشی، ناتوانی‌های مربوط به فلج اعضا، آرتریت، بیماری‌های عضلانی، دردهای استخوانی، یبوست و سوختگی مفید است. همچنین این آب در بهبود مشکلات روحی از جمله ناتوانی در خواب، افسردگی و سایر اختلالات روحی فایده دارد.

در محل این مجتمع، نیم قرن پیش حمامی وجود داشت که توسط میرزا نائب السلطنه، فرزند فتحعلی شاه ساخته شده بود. امروزه این مجموعه آب گرم دارای سانس‌های همزمان بانوان و آقایان است و در اطراف آن چند سوئیت اقامتی و چندین آلاچیق برای اقامت مسافرین تعبیه کرده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز

پارک آبی تبریز

پارک آبی تبریز یکی از مفرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که طراحی و ساخت آن در سال ۱۳۸۸، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دو فاز عملیاتی آغاز شد. این مجموعه از حیث امکانات و تجهیزات در زمره کامل‌ترین و مجهزترین پارک‌های آبی ایران قرار گرفته است و اولین پارک آبی زیرزمینی کشور به‌شمار می‌رود. پارک آبی تبریز با آخرین تکنولوژی روز و با رعایت استانداردهای بین‌المللی میزبان تمامی اعضای خانواده در همه سنین است.

چند جاذبه طبیعی تبریز

تالاب قوری‌ گل

تالاب قوری‌ گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد. این تالاب در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول چهار کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود. گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز

اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به‌کلی منهدم شده است. این منطقه که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. ازاین‌رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

کوه‌های آلاداغ لار

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌وگذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند. گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد. وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلاداغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این شگفتی‌ آفرینش از نزدیکی میانه شروع می‌شود و تا مسیر اهر به تبریز ادامه دارد.

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز

کوه پکه‌ چین

کوه پکه‌ چین از ارتفاعات استان آذربایجان شرقی به‌ شمار می‌رود که در شمال شهرستان تبریز قرار گرفته است. این کوه ارتفاعی معادل با ۱۹۴۵ متر از سطح دریا دارد و تلخه رود (آجی چای) در مسیر رسیدن به دریاچه ارومیه، از میان آن و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز، کوه عون بن علی، عبور می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید