۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 55416144

بروجرد یکی از شهر های زیبای لرستان به حساب می آید. سوغات و صنایع دستی بروجرد در سراسر ایران بسیار معروف هستند.

سوغات و صنایع دستی بروجرد

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی سوغات و صنایع دستی بروجرد می پردازیم. ابتدا توضیح کوتاه و مختصری در خصوص شهر زیبا و دیدنی بروجرد در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. استان لرستان دارای، شهر های زیبا و دیدنی بسیاری می باشد که شهر بروجرد یکی از آنها محسوب می شود. سوغات و صنایع دستی بروجرد از معروف ترین سوغات ایران به حساب می آیند که در سراسر دنیا دارای طرفداران بسیاری هستند. شهرستان بروجرد علاوه بر داشتن سوغات و صنایع دستی منحصر به فرد، دارای آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوانی می باشد. در این بخش به معرفی تعدادی از سوغات و صنایع دستی بروجرد می پردازیم.

معرفی هنر ورشو

یکی از معروف ترین صنایع دستی شهرستان بروجرد، وسایل ورشو شده است. ورشوسازی در شهرستان بروجرد، به یکی از مطرح ترین و معروف ترین صنعت دست در ایران و سایر کشور ها شناخته شده است. اگر قصد خرید سوغات و صنایع دستی بروجرد را دارید، وسایل ورشو شده می تواند گزینه مناسبی برای شما عزیزان باشد. در اوایل دوره قاجار این هنر به اوج محبوبیت خود در بین مردم رسید و بسیار شناخته شد. از وسایل ورشو شده می توان به سماور، بشقاب، سینی، گلاب پاش و... اشاره کرد. مواد اولیه برای ساخت سماور، بشقاب و.... از کشور آلمان و لهستان وارد ایران می شود.

معرفی تره و گلونی از سوغات و صنایع دستی بروجرد

تره و گلوانی از دیگر سوغات و صنایع دستی بروجرد محسوب می شوند. نام دیگر تره ساوه است. تره به روسری و یا چارقدی گفته می شود که زنانی که اهل لرستان هستند از آن استفاده می کنند. به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می توانید تره خریداری کنید. در روز های خاص و مراسم های مهم مانند عروسی، روسری زیبایی به نام گلونی برای زنان استفاده می کنند. رنگ گلونی برای زنان با توجه به سن آنها متفاوت است. زنان مسن از گلونی با رنگ تیره استفاده می کنند. گلونی با رنگ تیره از طرح ساده ای هم برخوردار می باشد. روسری گلونی به عنوان یکی از میراث قوم لر، ثبت ملی شده است.

معرفی گیوه از سوغات و صنایع دستی بروجرد

از معروف ترین و مهم ترین سوغات و صنایع دستی معروف بروجرد می توان به گیوه اشاره کرد. گیوه در زمان های قدیم، کفش مورد علاقه مردم بوده است و امروزه اکثرٍ، مردم محلی از آن استفاده می کنند. گیوه انواع گوناگونی دارد. یکی از با کیفیت ترین گیوه ها، آژیه نام دارد که در شهر لرستان تولید می شود.

سوغات و صنایع دستی بروجرد

سوغات و صنایع دستی بروجرد

آشنایی با عسل بروجرد

سوغات و صنایع دستی بروجرد در سراسر ایران دارای طرفداران بسیاری است. به طوری که سالانه افراد بسیاری جهت تفریح و همچنین خرید سوغات و صنایع دستی به بروجرد سفر می کنند. عسل بروجرد، یکی دیگر از سوغات معروف این شهر است. عسل بروجرد یکی از بهترین عسل های ایران است. عاین عسل از طعم عالی و کیفیت بالایی برخوردار است. پرورش زنبور در این شهر دارای مراتع وسعیی است بنابراین عسل بروجرد به مقدار فراوان در این شهر وجود دارد. جهت خرید عسل بروجرد می توانید به فروشگاه هایی که در سطح شهر وجود دارد مراجعه فرمایید و عسل گون با موم بروجرد که عسل طبیعی این شهر می باشد را تهیه فرمایید.

معرفی خیارشور بروجرد

خیارشور بروجرد از دیگر سوغات معروف شهر زیبا و دیدنی بروجرد است. روستای ونای یکی از روستا های شهر بروجرد است. این روستا دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری است که سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند. این روستا علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و دیدنی، دارای مکانی برای تولید خیارشور است. خیار شوری که در روستای ونایی تولید می شود از بهترین خیارشور ها در غرب کشور به حساب می آید. خیار هایی که برای تهیه خیارشور تهیه می کنند، از محصولات کاشته شده در شهر لرستان هستند. به همین علت خیارشوری که در این منطقه تولید می شود دارای کیفیت مناسبی است. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزان خود را دارید، خیارشور بروجرد می تواند گزینه مناسبی برای شما عزیزان باشد.

حلوا ارده یکی از سوغات بروجرد

شهر بروجرد علاوه بر داشتن صنایع دستی زیبا و منحصر به فرد، دارای خوراکی های خوشمزه ای نیز می باشد. حلوا ارده یکی از خوراکی های خوشمزه به حساب می آید که شهر بروجرد از تولید کنندگان آن است. حلوا ارده بروجرد، به دلیل داشتن طعم خوب، از معروف ترین حلوا ارده های کشور به حساب می آید. ارده و شیره یکی دیگر از سوغات بروجرد است که به دلیل مقوی بود و داشتن طعم خوب در بین مردم بسیار مشهور می باشد. اگر قصد خرید یکی از سوغات شهر بروجرد را دارید، پیشنهاد ما به شما عزیزان حلوا ارده است.

سوغات و صنایع دستی بروجرد

سوغات و صنایع دستی بروجرد

ظروف مسی از سوغات و صنایع دستی بروجرد

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی بروجرد ظروف مسی است. مسگری یکی از حرفه های شهر بروجرد به حساب می آید. امروزه افراد مسگر در بازار قدیمی در راسته مسگر ها حضور دارند. اگر قصد خرید ظروف مسی را دارید می توانید به این راسته مراجعه کنید. ظروف مسی در حفظ سلامت افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت پخت و پز می توانید از ظروف مسی استفاده کنید. اگر قصد خرید سوغاتی را دارید، می توانید ظروف زینتی مسی خریداری کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید