فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید حدود صد و بیست کیلومتر است و با حداقل سرعت در عرض کمتر از سه ساعت طی می شود.

فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید

سلام نو-سرویس گردشگری: طرح ساخت یک اتوبان برای متصل کردن دو شهر تهران و چالوس به یکدیگر نخستین بار در دهه پنجاه خورشیدی مطرح شد. اما کلید خوردن این طرح به دو دهه بعد و سال ١٣٧٥ موکول شد. از آن زمان تاکنون نیز این پروژه در عین ناباوری هنوز در حال اجرا می باشد و به سرانجام نرسیده است. گرچه قطعه چهار اتوبان تهران - شمال در سال ١٣٩٣ و قطعه یک آن در سال ١٣٩٨ به بهره برداری رسیدند و منطقه دو تیر ۱۴۰۲ (جنوب به شمال) افتتاح شد، اما ما بقی پروژه هنوز باقی مانده. رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در 18 اسفند 1402 به ایرنا گفت: طرح ملی آزاد راه تهران - شمال مدت ۱۰ سال آینده به طور کامل اجرایی و زیر بار ترافیک می رود.

در این مطلب قصد داریم به ارائه جزئیات مربوط به پروژه ساخت اتوبان تهران - شمال بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید چقدر است.

فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید چقدر است؟

اتوبان تهران - شمال از تقاطع آزادراه همت و آزادراه آزادگان در شهر تهران آغاز می شود و در نهایت به شهر چالوس می رسد. طول این اتوبان مجموعا ١٢١ کیلومتر معادل حدود ٧٥ مایل می باشد. بنابراین فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید نیز ١٢١ کیلومتر است.

اتوبان تهران - شمال نسبت به دیگر محورهای مواصلاتی تهران به شمال از مزیت های فراوانی برخوردار است. نخستین و مهمترین مزیت امنیت بسیار بالاتر این اتوبان نسبت به دیگر محورها و علی الخصوص جاده چالوس است. مزیت دیگر مربوط به ترافیک روان تر این اتوبان می باشد. در نهایت آزادراه تهران - شمال مسیری بسیار کوتاه تر و سر راست تر است و به مراتب زودتر از سایر محورها به مقصد می رسد. شما می توانید فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید را حتی با حداقل سرعت در عرض کمتر از سه ساعت طی کنید. بدیهی است که در سرعت های بالاتر زمان لازم برای رسیدن به مقصد کمتر نیز خواهد شد.

فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید
اتوبان تهران - شمال

قطعه های یک تا چهار آزادراه تهران - شمال

ساخت اتوبان تهران - شمال همانطور که گفتیم در سال ١٣٧٥ آغاز شد. کارفرمایان این پروژه در آغاز کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودند. پروژه ساخت این اتوبان تا سال ١٣٩۴ توسط پیمانکاران چینی پیش می رفت. در نهایت پس از بدقولی های فراوان شرکت های چینی و تاخیر چندین و چند ساله آنها در تکمیل پروژه، قرارداد این پیمانکاران فسخ گردید و کار به دست پیمانکاران داخلی سپرده شد. سپس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی جای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را (که منحل شده بود) گرفت و سرمایه گذار رسمی نیمی از پروژه شد. شرط این سازمان برای پیوستن به این پروژه دریافت حق انحصاری عایدات و عوارض این آزادراه به مدت بیست سال بود. در نهایت سرعت پیشرفت پروژه بیشتر شد و چهار سال بعد قطعه یک آزادراه به بهره برداری رسید. در ادامه قطعه های یک تا چهار این اتوبان را به تفکیک معرفی خواهیم کرد.

قطعه یک اتوبان تهران - شمال: نقطه شروع آزادراه تهران - شمال تقاطع دو اتوبان بزرگ شهر تهران یعنی اتوبان های همت و آزادگان است. آزادراه تهران - شمال سپس راه خود را به سمت کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز پی می گیرد تا در نهایت پس از پیمودن ٢٣ کیلومتر به سه راهی شهرستانک برسد. تونل تالون با طول ۴٨٥٠ متری عظیم ترین بخش این قطعه بوده است. حفاری این تونل بزرگ پنج کیلومتری توسط پیمانکاران چینی صورت گرفته است. اما با بدقولی این پیمانکاران در تحویل پروژه و فسخ قرارداد آنها کار تکمیل این تونل نیز به عهده شرکت های ایرانی سپرده شد. تونل تالون در سال ١٣٩٨ افتتاح گردید.

فاصله تهران تا چالوس از اتوبان جدید
قطعه یک آزادراه تهران - شمال

قطعه دو اتوبان تهران - شمال: قطعه دو این آزادراه فاصله دو آب شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می گیرد. طول این قطعه حدود بیست و دو کیلومتر است. البته همانطور که پیش از این گفته شد قطعه دو تهران - شمال هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است. اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وعده داده است که این قطعه تا بهار سال آتی تکمیل و افتتاح خواهد شد. تونل های مشهور البرز که قرار است بزرگترین تونل های ایران باشند نیز در امتداد همین قطعه قرار دارند. تونل های بزرگ البرز سه تونل شش کیلومتری هستند که پشت سر هم قرار گرفته اند و باشکوه ترین بخش اتوبان تهران - شمال به شمار می روند.

قطعه سه اتوبان تهران - شمال: قطعه سه فاصله پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر و سپس حدفاصل این سه راهی تا مرزن آباد را در بر می گیرد. قطعه سه طولانی ترین قطعه اتوبان تهران - شمال است و طول آن بین چهل تا پنجاه کیلومتر می باشد. البته این قطعه هنوز در مرحله حفر تونل قرار دارد و آخرین قسمت از آزادراه تهران - شمال خواهد بود که به بهره برداری می رسد.

قطعه چهار اتوبان تهران - شمال: قطعه چهار اگرچه آخرین بخش از آزادراه تهران - شمال بود؛ اما زودتر از سایر بخش ها افتتاح شد. این قطعه فاصله مرزن آباد و چالوس را شامل می شود. طول قطعه چهار حدود بیست کیلومتر است

آزاد راه تهران شمال: پروژه‌ای که دو نظام سیاسی و بیش از ۲۰ دولت به خود دیده!

نکته جالب و تلخ اینجا است که این پروژه متاسفانه دو نظام سیاسی «پادشاهی» و «جمهوری اسلامی» و نزدیک به ۲۰ دولت مختلف را در ایران دیده و چند میلیون متر مکعب زمین و ۱۹۴هزار میلیارد تومان پول بلعیده، ولی هنوز به پایانی که باید نرسیده است.

چرا پروژه آزاد راه تهران شمال مهم است؟

این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است. و قرار است که مسافرت بین تهران تا چالوس را ۶۵ کیلومتر کمتر و دو ساعته کند. و به طور تقریبی مصرف سوخت را حدود ۸۶ میلیون لیتر معادل ۳۵ درصد کم کند.

در مسیر رفت و برگشت این آزادراه ۱۹۲ رشته تونل به طول ۴۹ کیلومتر، ۹۵ پل به طول ۱۳ کیلومتر قرار دارد. و در مجموع حجم عملیات خاک‌ریزی و خاک‌برداری آن حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است.

مشکلات مالی، درگیری بین پیمانکاران، بستن قرارداد با پیمانکارانی که صلاحیت کافی برای اجرای چنین پروژه‌ای نداشتند، فساد گسترده مالی و در نهایت عدم توجه به پیامدهای محیط زیستی از جمله عوامل تأخیر این پروژه است.

هزینه بزرگراه تهران-شمال

هزینه ساخت این پروژه در سال ۱۳۵۶ در مجموع ۷۵ میلیون تومان برآورد شد. ولی از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۴۰۲ به گفته مدیران دولتی، برای پروژه مبلغ ۹هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان هزینه شد. و برای ادامه طرح مبلغ یک و نیم میلیارد دلار دیگر نیاز است.

اما برآوردهای دیگری هم وجود دارد.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، به قیمت ارز امروز، مبلغ ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برای کل این پروژه هزینه شد.

هزینه‌های این پروژه به صورت نصف، نصف بین دولت و بنیاد مستضعفان تقسیم می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امام صادق عليه السلام آكِلُ الرِّبا لا يَخْرُجُ IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    امام صادق عليه السلام آكِلُ الرِّبا لا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيا حَتّى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ؛ ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند. بحارالانوار(ط-بیروت) ج 100  ، ص 120، ح 30

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید