زندگی امروزی، ما را مجبور به استفاده از مواد غذایی نیمه‌آماده کرده است. در برنامه غذایی روزانه خودتان، باید مراقب مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، باشید.

هشدار؛ این غذاها را هرگز دو بار گرم نکنید
به گزارش سلامنو به نقل از اقتصاد آنلاین، کار زیاد، تنبلی، فرصت‌کم و غیره نباید سلامتی شما را به خطر بیندازد. هیچ بهانه و دلیلی برای نخوردن غذای تازه پذیرفته نیست. هیچکسی جز شما نمی‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند.

غذاهای باقیمانده از روز قبل ممکن است فرصتی برای رفع گرسنگی ناگهانی در طول روز باشد. فقط باید آن‌ها را دوباره گرم کنید. برخی از غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنیم ممکن است پس از گرم‌کردن مجدد آن‌قدر ایمن و سالم نباشند. برخی غذاها در اثر گرم‌شدن ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

در این مقاله لیست مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر مشغله کاری شما زیاد است و احتمال دارد از یاد ببرید، آن‌ها را یادداشت کنید و روی ماکروویو یا یخچال بچسبانید. هنگامی‌که می‌خواهید غذای ازقبل‌مانده یا نیمه‌آماده را گرم کنید، به لیستتان نگاهی بیندازید.

لیست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند را یادداشت کنید

کار و مشغله زیاد موجب شده است تا برای پختن غذای تازه در بین روز، وقت کافی یا حوصله نداشته باشیم. ماکروویو عصای دست کارمندان و آدم‌های تنبل است. غذایی را که در چند روز گذشته درست شده است به محل کار می‌برند و در بین روز آن را گرم می‌کنند تا از گرسنگی نجات پیدا کنند. حالا یک کاغذ و خودکار بردارید؛ مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند را بنویسید. در طول روز اگر این مواد را در غذای خود دیدید، آن را هرگز دوبار گرم نکنید.

۱- سبزیجات با نیترات بالا

سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، هویج و کرفس دارای نیترات بالایی هستند. از گرم‌کردن مجدد این سبزیجات خودداری کنید. این سبزیجات غنی از نیترات، هنگامی که دو بار حرارت داده می‌شوند، سمی می‌شوند و خواص سرطان‌زایی از خود ایجاد می‌کنند.

اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است. حرارت‌دادن و گرم‌کردن مجدد اسفناج ممکن است آهن موجود در اسفناج را اکسید کند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود. رادیکال آزادشده در مواد غذایی، عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان است.

نیترات پس از گرم‌شدن مجدد به نیتریت تبدیل می‌شود. نیتریت‌های خون شما با هموگلوبین و آهن تعامل می‌کنند و اجازه انتقال اکسیژن را به سلول‌های زنده نمی‌دهند. این عوارض می‌تواند موجب تشنج یا حتی مرگ شود. فراموش نکنید؛ سبزیجات هم از دسته مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند هستند.

۲- برنج

علاقه شدید ما ایرانی‌ها به برنج، از جدول غذایی که در هفته داریم مشخص است. باید این موضوع مهم را هنگام پخت برنج به‌یاد داشته باشید؛ برنج را نباید دوبار گرم کرد. ممکن است تعجب کنید؛ اما برنج هم در دسته مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، قرار می‌گیرد. مسمومیت برنج به دلیل وجود باکتری بسیار مقاوم به نام «باسیلوس سرئوس» است.

در گرما این باکتری‌ها می‌توانند هاگ‌هایی تولید کنند که ماهیت سمی دارند. هنگامی که برنج دوباره گرم می‌شود، هر هاگ موجود در آن می‌تواند تکثیر شود. این هاگ‌ها باعث مسمومیت، اسهال و استفراغ می‌شوند. شاید این مطلب برای دوست‌داران و عاشقان برنج تلخ و غم‌انگیز باشد؛ اما بدانید که به‌خطرافتادن سلامتی شما، غم‌انگیزتر است. پس مراقب سلامتی خودتان و مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند باشید.

۳- تخم مرغ

تا به حال شنیده‌اید که “کسی که تخم‌ مرغ رو دوبار گرم می‌کنه، چیزی برای از دست دادن نداره”؟ البته این مطلب طنز است و کسی که دوبار تخم ‌مرغ را گرم می‌کند، فقط وقت کافی ندارد. گاهی حتی برای پختن یک تخم‌ مرغ که ۱۰دقیقه زمان نیاز دارد، وقت ندارد؛ ترجیح می‌دهد از شب قبل آن را بپزد و روز بعد گرم کند.

در این که تخم ‌مرغ منبعی غنی از پروتئین است، شکی نیست. با این ‌حال، تخم ‌مرغ پخته‌شده یا آب‌پز اگر دوبار گرم شود، می‌تواند تبدیل به یک بمب خطرناک شود. زمانی که تخم ‌مرغ را پختید، فوری آن را بخورید. اگر تخم‌ مرغ برای مدت طولانی‌تری نگهداری شد، آن را گرم نکنید، بلکه فقط سرد بخورید. مواد غذایی با پروتئین بالا حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند. این نیتروژن ممکن است در اثر گرم‌شدن مجدد اکسید و باعث سرطان شود.

۴- مرغ

مرغ سرشار از پروتئین است. یک مرغ گرم وسط یک روز پرکار بسیار لذیذ و دلخواه است؛ اما نه یک مرغ دوبار گرم‌شده، بلکه یک زرشک‌پلو با مرغ تازه. مرغ را حتما در لیست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند قرار دهید. با گرم‌کردن مجدد مرغ که سرشار از پروتئین است، مشکلات گوارشی را برای بدن خودتان به‌وجود می‌آورید.

اگر واقعا می‌خواهید مرغ پخته‌شده را دوباره گرم کنید، می‌توانید این کار را در دمای پایین‌تر و مدت طولانی‌تری انجام دهید. بهترین راه برای مصرف مرغ پخته‌شده، قراردادن آن در سالاد سرد یا ساندویچ سرد است.

برای اینکه از بوی بد مرغ خلاص شوید، بهتر است موقع پختن از مزه‌دارکردن و طعم‌دارشدن آن اطمینان حاصل کنید. در این صورت وقتی به‌صورت سرد مصرف می‌کنید، بوی بدی هم ندارد. می‌توانید از این دستورها برای پخت مرغ بهره ببرید و طعمی فوق‌العاده را تجربه کنید.

۵- سیب‌زمینی

سیب‌زمینی می‌تواند به عنوان یک غذای آسان و خوشمزه، گرم و مصرف شود. باید این خبر را به شما بدهیم که این غذا هم در دسته مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند قرار می‌گیرد. سیب‌زمینی منبع غنی ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است.

اگر سیب‌زمینی پخته‌شده را در دمای اتاق بگذارید، تولید باکتری افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است این غذا را در یخچال نگهداری کنید یا اگر ظرف ۱ تا ۲ روز مصرف نشدند، دور بیندازید.

۶- قارچ

قارچ پولکی

مورد ششم از لیست مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، قارچ است. قارچ را باید همان لحظه‌ای که طبخ می‌کنید، بخورید. در حالت ایده‌آل، قارچ‌ها نباید برای مصرف در روز بعد ذخیره شوند. قارچ منبع بزرگی از پروتئین‌هاست و مقادیر زیادی مواد معدنی دارد. با گرم‌کردن مجدد آن‌ها، پروتئین‌ها شکسته می‌شوند و مشکلاتی در سیستم گوارشی به‌وجود می‌آورند. حرارت‌دادن، باعث تولید سمومی می‌شود که حاوی نیتروژن اکسیدشده و رادیکال‌های آزاد است.

حتی اگر علاقه‌مند به نگهداری قارچ برای روز بعد هستید، بهتر است آن‌ها را سرد میل کنید. مصرف سرد این غذا بهتر از دوبار گرم‌کردن آن است. بنابراین قارچ هم به لیست مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، اضافه کنید.

۷- روغن‌های فشرده سرد

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا۳، روغن فشرده سرد مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون و روغن کانولاست. چربی امگا۳ به درجه حرارت بسیار حساس است؛ زیرا در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌شکند و فاسد می‌شود. هرگز این روغن‌ها را گرم نکنید.

روغن هسته ‌انگور، روغن گردو، روغن آووکادو و روغن فندق، وقتی دوباره گرم شوند، فاسد می‌شوند. بنابراین از آن‌ها برای پخت‌وپز یا سرخ‌کردن خودداری کنید. می‌توانید آن‌ها را در پایان پخت‌وپز روی غذای خود بریزید تا طعم بی‌نظیری به آن دهید؛ اما بدانید روغن فشرده هم از مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، محسوب می‌شود.

۸- شلغم

وقتی سخن از مبارزه با بیماری‌ها پیش می‌آید، نام زیبای شلغم به گوش می‌رسد. در بعضی از سوپ‌ها از شلغم استفاده می‌کنیم. شلغم حاوی مقادیر زیادی نیترات است. اگر دوباره گرم شوند می‌توانند سمی شوند. شلغم در عین حال که یک منبع قدرتمند برای حفظ سلامتی شماست؛ اما در لیست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند، قرار گرفته است.

۹- غذاهای دریایی

هنگام گرم‌کردن مجدد غذاهای دریایی باید بسیار مراقب باشید. غذاهای دریایی همیشه به بهترین شکل و تازه میل می‌شوند. غذاهای دریایی تازه‌ای که صید شده و بلافاصله منجمد شده‌اند برای گرم‌کردن مجدد بی‌خطر هستند. اگر غذاهای دریایی بیش از دو ساعت در هوای خنک یا یک ساعت در هوای گرم خارج از یخچال بمانند، باید دور ریخته شوند.

باکتری‌ها می‌توانند به‌سرعت در غذاهای دریایی در دمایی بین ۴۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۴ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد) رشد کنند. ماهی و غذاهای دریایی را هم به لیست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند اضافه کنید و مراقب باشید که خطر در کمین سلامتی شماست.

۱۰- غذاهای بوفه (غذاهای فروشگاه و مهمانی‌ها که در دمای اتاق مانده)

غذاهای بوفه‌ای که ساعت‌ها در دمای اتاق می‌مانند، زمینه پرورش میکروارگانیسم‌های خطرناک هستند. باکتری‌ها روی مواد غذایی غیریخچالی به‌سرعت تکثیر می‌شوند. اگرچه اکثر شرکت‌های کترینگ و رستوران‌های حرفه‌ای دستورالعمل‌های ایمنی مواد غذایی را رعایت‌ می‌کنند؛ اما بوفه‌ها در مهمانی‌های اداری یا گردهمایی‌های خانگی به‌درستی کنترل و نظارت نمی‌شوند.

اگر میزبان یک مهمانی به سبک بوفه هستید، هرگز غذای تازه را به ظرفی که از قبل پر شده است اضافه نکنید. مواد فاسدشدنی را که در دمای اتاق بیش از دو ساعت در هوای خنک یا یک ساعت در هوای گرم باقی مانده‌اند، دور بریزید. غذاهای بوفه‌ای جز مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، هستند.

چه غذاهایی را نباید در مایکروویو گرم کرد؟

مایکروویو بدون شک بهترین دوست یک شخص تنبل است؛ زیرا می‌تواند هر زمان که بخواهد غذا را دوباره گرم کند و بخورد. اگر بدانید که غذاها وقتی دوباره و در مایکروویو گرم می‌شوند ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند، شگفت‌زده می‌شوید.

اکثر ما عادت داریم که غذا را ذخیره و سپس آن را در زمان مصرف دوباره گرم کنیم. حال اگر به شما گفته شود که گرم‌کردن مجدد برخی غذاها آن‌ها را سمی می‌کند چه‌کار می‌کنید؟ در این‌جا غذاهایی را معرفی می‌کنیم که هرگز نباید آن‌ها را دوباره و در مایکروویو گرم کنید.

شیر مادر و غذای کودک: غذای کودک در مایکروویو می‌تواند به کودک آسیب برساند. امواج مایکروویو غذا را به طور ناموزونی گرم می‌کنند. در نتیجه لکه‌های داغی ایجاد می‌کنند که می‌توانند دهان و گلوی حساس کودک را بسوزانند. اگر نیاز به گرم‌کردن شیر مادر یا غذای کودک دارید، این کار را با حرارت غیرمستقیم اجاق گاز انجام دهید. به این روش، بِن‌ماری گفته می‌شود.

تخم مرغ: برای جلوگیری از تبدیل‌شدن تخم‌ مرغ به بمب بخار، قبل از گرم‌کردن مجدد، آن را به قطعات کوچک برش دهید. بهتر است از قراردادن آن در مایکروویو خودداری کنید.

گوشت‌های فرآوری‌شده (سوسیس و کالباس): اغلب حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهد.

برنج

سیب‌زمینی

سبزیجات

و تمام مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند را اگر در ماکروویو گرم کنید، اوضاع خطرناک‌تر می‌شود.

تا این‌جای مقاله، با مضرات غذای دو بار گرم شده، آشنا شدید. لیست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند را هم دارید. حالا بهتر است تا دیر نشده است یک برنامه‌ریزی عالی برای غذاها و میان‌وعده‌ها داشته باشید. غذای تازه بخورید و از زندگی لذت کافی و وافی ببرید.

غذاهایی که میشه سرد خورد

حالا که با واقعیت‌های تلخی در مورد مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند، روبه‌رو شدیم، بهتر نیست از غذاهای سرد و سالم استفاده کنیم؟ پیشنهاد ما برای شما استفاده از مواد غذایی سرد است. علاوه‌بر الویه یا ساندویچ‌های سرد، می‌توانید مواد غذایی و سبزیجات را به‌صورت تازه و حتی برش‌خورده از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید.

غذای تازه، هم انرژی شما را تامین می‌کند هم سلامتی شما را. درست‌کردن یک سالاد با سبزیجات تازه در محل ‌کار، امکان‌پذیر است. وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد. با در نظر گرفتن این اصول، در حفظ تندرستی خود کوشا باشید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید