تبریز افراد شناخته شده و مشهور زیادی دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز بازدید کنید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر تبریز، دیار مفاخر بزرگی همچون ستارخان، باقرخان، شهریار و پروین اعتصامی بوده و با توجه به تاریخ دیرینه خود، اولین‌های زیادی را به خود دیده است. در این مقاله فهرستی کامل از خانه های قدیمی تبریز را آماده کرده‌ایم. هرکدام از این خانه‌های قدیمی حرف جالبی برای گفتن دارند و شما را با پیشینه مردم این مرز و بوم آشنا می‌کنند. پس اگر به تاریخ و بناهای سنتی علاقه دارید، شش دانگ حواستان را جمع کرده و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مشاهیر تبریز و خانه‌های تماشایی آن‌ها

خانه پروین اعتصامی

پروین اعتصامی، شاعر بنام ایرانی که شاید بدون اغراق همه مردم این کشور او را می‌شناسند. اگر صادقانه نگاه کنیم گاهی فراموش می‌کنیم که تبریز دیار پروین اعتصامی است. به گونه‌ای که هنوز کمتر کسی می‌داند که این شاعر تا ۷سالگی در خانه‌ای دلباز در محله ششگلان شهر تبریز زندگی کرده است. به خانه پدری پروین اعتصامی می‌رویم؛ خانه‌ای دو طبقه با حیاطی وسیع و دلباز که هر مهمان تازه‌واردی را مجذوب خود می‌کند.

حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز  بازدید کنید!

به محض ورود به خانه، مجسمه تمام‌قد پروین را در ابتدای پله‌های ورودی مشاهده می‌کنید؛ گویی همپای شما به دیدار زادگاه خود آمده است. خانه بانوی شعر و ادب فارسی با آن حیاط باصفا و معماری خارق‌العاده، طبع شعر و ذوق هنری را در آدمی زنده کرده و حس‌وحال تازه‌ای را در وجودتان پدیدار می‌کند. خانه پروین یکی از آثار تاریخی تبریز است که می‌توانید با حضور در آن از نمایش آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان تبریزی نیز دیدن کنید.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶

خانه شهریار

خانه استاد شهریار، شاعر آذربایجانی و سراینده حیدربابایه سلام که یکی از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی است امروزه به موزه تبدیل شده است. پس از مرگ استاد در ۲۷ شهریور سال ۶۷ شهرداری تبریز این خانه را خریداری کرد واین خانه را با تمام یادگاری‌ها ولوازم زندگی و وسایل شخصی از جمله کتاب‌ها و دست خط این شاعر بزرگ برای عموم مردم به نمایش گذاشت. در بازدید از خانه‌ی استاد شهریار سه‌تار معروف این شاعر را هم می‌توانید ببینید.

حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز  بازدید کنید!

خانه‌ی استاد شهریار در محله‌ی مقصودیه یکی از محلات قدیمی تبریز، خیابان ارتش‌ جنوبی، ‌کوچه‌ مقصودیه‌ قرار دارد.

خانه‌های مشاهیر تبریز

خانه میرزا حسین واعظ

عبدالله واعظ، فرزند میرزا حسین واعظ همان کسی است که این خانه به ایشان تعلق دارد. میرزا حسین، خطیب و مشروطه‌خواه تبریزی بود که نقش بسیار پررنگی در تشویق مردم تبریز در انقلاب مشروطه داشت. خانه میرزا حسین واعظ از آن دسته خانه های تاریخی تبریز بوده که به سبب بی‌توجهی و عدم رسیدگی مسئولان، شرایط مناسبی ندارد، تا جایی که چند سال قبل با تغییر مالک اصلی بنا، عملیات تخریب آن آغاز شد. اما خوشبختانه با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب بنا متوقف شد. همچنین مدتی بعد با پیگیری این اداره در راستای جلوگیری از تخریب خانه میرزا حسین واعظ، این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خبر خوشحال‌کننده این نوید را به مردم و گردشگران داد که هرگونه عملیاتی که موجب آسیب و تخریب بیشتر به این عمارت تاریخی شود ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.

حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز  بازدید کنید!

اکنون این یادگار میرزا حسین واعظ در امنیت کامل بوده و هیچکس حق آسیب‌رساندن و تخریب آن را ندارد.

آدرس: تبریز، خیابان شریعتی جنوبی.

خانه حاج ارفع الملک جلیلی

خانه‌ای تاریخی از دوران پهلوی؛ خانه‌ای به نام حاج ارفع الملک جلیلی که امروزه میزبان علاقه‌مندان به خانه‌های تاریخی است. اگر در شهر تبریز گذرتان به خیابان شهید بهشتی افتاد، حتماً سری به این خانه باشکوه بزنید. این عمارت با سنگ‌کاری‌های بی‌نظیر چشم‌ها را خیره می‌کند و با گذشت چندین سال، هنوز که هنوز است صلابت و زیبایی خود را حفظ کرده است. آجر به آجر این عمارت قدیمی با شما سخن می‌گوید و شما را با حس و حال خانه‌های قدیمی پیوند می‌زند. این خانه جزو زیباترین خانه های تاریخی تبریز بوده و سردر بسیار زیبای آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آدرس: تبریز، خیابان شهید بهشتی، میدان ساعت، دالان میرزا رضا

خانه حاج رضا صادری (خانه معبودی)

خانه معبودی در زمینی به مساحت ۹۵۰ مترمربع در میدان منجم شهر تبریز قرار دارد. این بنا در ابتدا متعلق به احمد جوان بود و پس از آن حسین قنسول از اجداد خانواده تماری آن را خریداری کرد.

حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز  بازدید کنید!

صاحب بعدی خانه نیز فردی به نام رضا صادری، از تاجران فرش تبریز بود که در سال ۱۳۲۰ مالک این خانه شد. رضا صادری تا زمان مرگش از خانه به‌خوبی نگهداری کرد؛ به‌طوری که خانه معبودی تا آن زمان هنوز حالت اولیه خود را حفظ کرده بود. سرانجام رضا صادری خانه را به حسینیه تبدیل کرد تا اینکه پس از مرگ او یعنی در سال ۱۳۶۶ مهدی معبودی مالک این خانه شد. خوب است بدانید که خانه معبودی دو در دارد که یکی به کوچه چوستدوزان و دیگری به دربند قالیچیلر راه دارد. همچنین این خانه در مرداد ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۴۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه امیر نظام گروسی (موزه قاجار)

از همان ابتدا که وارد این خانه می شوید ۱۶ستون ایوان و سرستون هایش که به زیبایی هر چه تمام تر گچ بری و تزئیات شده اند چشم هایتان را خیره می کند. برای رسیدن به داخل ساختمان باید از حیاطی بزرگ که حوضی زیبا و گل کاری های تماشایی دارد عبور کنید.

حتما از خانه‌های تماشایی مشاهیر تبریز  بازدید کنید!

در داخل این خانه گچ بری هایی پر جزئیات و آینه کاری های خیره کننده می بینید. پنجره های خانه همه مشبک هستند و شیشه های رنگی آن ها نمایی جادویی به ساختمان داده است. این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی خریدای و به موزه قاجار تبدیل شده است. مطمئنا در ساختمانی که کاملا به سبک قاجار ساخته شده دیدن مجموعه اشیایی که متعلق به دوران قاجار است بسیار جالب توجه و لذتبخش است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید