تبریز سراسر زیبایی و آرامش است، با ما همراه باشید و جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید.

جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی تبریز به قدری زیاد و جذاب است که از همان روز اول می توانید، گردش در این شهر بینظیر را آغاز کنید. تبریز شهری بزرگ با آب و هوایی کوهستانی است که در زمان های قدیم پایتخت ایران نیز بوده است. در ادامه به تعدادی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تبریز می‌پردازیم.

چند جاذبه پرطرفدار در تبریز

بازار تبریز

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز بزرگترین و مهمترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به حساب می‌آید. این بازار در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو لیست شد. بازار تبریز به جهت قرارگرفتن بر سر راه جاده راه ابریشم، محل ورود و داد و ستد بازرگانان آفریقایی، اروپایی و آسیایی بوده‌است. در سال ۱۳۸۹ بازاز تبریز یکبار در آتش سوخت و بسیاری از حجره‌ها و مغازه‌های آن آسیب جدی دیدند.

اغلب تیمچه‌ها و سراهای بازار تبریز دارای سه طبقه هستند. طبقه زیرین مخصوص انبار، طبقه دوم تجارتخانه و محل سوم جهت آسایش و رفاه، طراحی شده‌است. این بازار هم همانند بازار تهران از تعداد زیادی راسته، تیمچه، کاروانسرا، دالان و سرا، مدارس و مساجد، گرمابه و بازارچه تشکیل شده است.

جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید!

موزه قاجار تبریز

آدرس: محله ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

موزه قاجار یکی از خانه موزه‌های قدیمی شهر تبریز است که در محله ششگلان قرار دارد. این موزه در دوره ناصرالدین شاه خانه امیرنظام گروسی بوده که توسط پیشکار وی ساخته‌شده‌است. موزه قاجار در نزدیکی مقبره‌الشعرا تبریز که مدفن ۴۰۰ شاعر نامی است قرار گرفته‌است.

این خانه زیبا ۱۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد و از دو حیاط اندورنی و بیرونی تشکیل شده‌است. عناصر معماری ایرانی از جمله پنجره‌های مشبک، آینه‌کاری، گچبری، ستون‌های استوار و حوضخانه و آجرکاری در سقف از جمله موارد بسیار مهمی هستند که در این خانه موزه به چشم می‌آیند. تالارهای طبقه اول و زیرزمین این خانه با آثار شاخص قدیمی مانند سکه‌های قدیمی، آبگینه، چینی، فلزات، آلات موسیقی، اسلحه، قفل و فانوس تزیین شده‌اند.

پارک ائل گلی تبریز

آدرس: باغ ائل گلی در بخش اصلی شهر تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر

ائل‌گُلی (دریاچه مردم) یا شاه‌گُلی (دریاچه شاه) یکی از مهمترین تفرجگاه‌های تبریزیان است که در زمان آق‌قویونلوها تشکیل شده‌است.

جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید!

این عمارت در زمان حکمرانی هشتمین پسر عباس میراز تکمیل‌تر شد و به صورت یک تفرجگاه سلطنتی درآمد. عمق دریاچه ایل گلی در حدود ۱۲ متر است و در آن یک محوطه برای قایق‌رانی نیز وجود دارد. در نزدیکی این اثر تاریخی هتل پارس ایل گلی بنا شد که به بیشتر دیده شدن شاه گلی کمک کرد.

پرطرفدارترین جاذبه‌ها و مساجد تبریز

مسجد کبود تبریز

آدرس: خیابان امام خمینی شهر تبریز، نزدیک به میدان ساعت

عمارت مظفریه معروف به مسجد کبود در قرن نهم هجری و در دوران حکمرانی قراقویونلوها بنا شد. مادام ژان دیولافوا، همسر باستان شناس و مهندس راه و ساختمان فرانسوی در خاطرات خود حین سفر به ایران از این مسجد به عنوان «مسجد آبی تیره» یاد کرده است.

در زمین لرزه مهیب سال ۱۱۸۵ شمسی آسیب فراوانی متوجه این مسجد شد و باعث ریزش گنبدهای آن گردید. مسجد کبود با تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کار رفته در آن و به ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن به «فیروزهٔ اسلام» شهرت یافته‌است.

جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید!

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه و جامع کبیری نیز مشهور است، از جمله قدیمی‌ترین عمارت‌های تبریز محسوب می‌شود. موقعیت مکانی این عمارت شگفت‌انگیز به گونه‌ای است که بازار تبریز آن را احاطه کرده است. طبق اسناد تاریخی موجود، قدمت این بنای زیبا و باشکوه را به دوران حکومت پادشاهان سلجوقی (قرون پنجم تا ششم هجری) تخمین زده‌اند. متأسفانه به‌دلیل زمین‌لرزه‌ای که در سال ۱۱۹۳ هجری در شهرستان تبریز به وقوع پیوست، قسمت‌هایی از این اثر تاریخی از جمله چندین طاق آن، دچار تخریب و آسیب‌دیدگی شد.

البته مدت زمانی پس از زلزله و مصادف با دوران آغازین پادشاهی قاجار، فردی به نام حسینقلی خان دنبلی که از حاکمان وقت این دیار به‌شمار می‌آمد، این مسجد کهن را مورد ترمیم و بازسازی قرار داد و مسجد کنونی را احداث کرد. به‌هرحال حضور طاق‌های بلند و آجرهای بسیار بزرگی که در ساخت آن استفاده شده است و همچنین پایه‌های قطور مسجد، به‌وضوح نشان‌دهنده‌ پیشینه‌ طولانی و قدمت بسیار این عمارت ایران کهن هستند.

جاذبه‌های پرطرفدار تبریز را از دست ندهید!

قدیمی‌ترین بخش آن شبستان وسیعی شامل طاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری است که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ دوره‌ روادیان (مقارن سلجوقیان) است. در بخشی از محراب (بر فراز طاق محراب)، کتیبه‌ای با تزئینات گچبری به خط کوفی وجود دارد که مستندات تاریخی نشان از قدمت این کتبیه به دوران فرمانروایی ایلخانان مغول دارد. دو مناره‌ بلند سه لایه و آثار فوق‌العاده کاشی‌کاری در ورودی مسجد نیز در همان بدو ورود توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه و در حد فاصل مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید