معمولا تمام افرادی که قصد دارند دندان هایشان را ایمپلنت کنند در مورد دانستن مراحل ایمپلنت کنجکاو هستند. در این مطلب قصد داریم به صورت کاملا عامیانه و البته کامل همه چیز را در مورد این مراحل به شما توضیح دهیم.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت هستند؟

اگر علاقه مند هستید بیشتر در مورد ایمپلنت اطلاعات کسب کنید پیشنهاد میکنیم مقاله ایمپلنت چیست و چقدر طول میکشد ؟ هزینه ایمپلنت چقدر است؟ را مطالعه کنید.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت هستند؟

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

شاید اینطور به نظر برسد که مراحل کاشت ایمپلنت دندان، مراحل مشخص و ثابتی هستند. اما اینطور نیست. این مراحل بسته به وضعیت دندان میتواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد. نکاتی که در ادامه بیان شده است روی کاشت ایمپلنت تاثیر گذار هستند.

  • تعداد دندان هایی که نیاز به ایمپلنت دارند؛
  • محل ایمپلنت ها در داخل فک؛
  • کیفیت و کمیت استخوان در محل ایمپلنت؛
  • سلامت دهان و دندان فرد.

بسته به این عوامل، ممکن است اقدامات اضافی لازم باشد. با توجه به این موارد میتواند شرایط کار تفاوت داشته باشد. در ادامه مراحلی که معمولا بین افراد مشترک هستند آورده شده است.

مرحله اول ایمپلنت دندان؛ معاینه

در ابتدا، دندانپزشک با تخصص ایمپلنت، دهان شما را معاینه می کند. برای تشخیص بهتر و انتخاب روش های درمانی مناسب تر، معمولا رادیوگرافی دندان و عکس سه بعدی و دیجیتال از دندان های شما گرفته می شود. پزشک این عکس ها را نگاه کرده و سپس مراحل مربوط به درمان را انتخاب میکند.

مرحله دوم ایمپلنت ؛ اندازه گیری تراکم استخوام

در مرحله دوم ، تراکم استخوان بیمار اندازه گیری میشود. علاوه بر تراکم استخوان، ساختار دندان و فک او بررسی می شود. حال سوال اینجاست که اگر این تراکم مناسب نبود تکلیف چه میشود؟ اگر تراکم و مقدار استخوان برای ایمپلنت مناسب نبود، باید پیوند استخوان انجام شود تا زیر ساخت مناسب برای ایمپلنت ها فراهم شود.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت هستند؟

مرحله سوم  ایمپلنت دندان؛ کشیدن دندان در صورت لزوم

قدم بعدی کشیدن دندان است که در صورت نیاز و لزوم انجام میشود. بلافاصله بعد از کشیدن دندان یک سوکت در جای دندان کشیده شده قرار داده می شود. یک سوکت ایمپلنت در استخوان فک زیر لثه ایجاد می شود.

این شکاف به اندازه ای پهن است که ریشه یا همان پیچ ایمپلنت در داخل آن قرار گیرد. همانطور که میدانید بخش پیچ ایمپلنت مهم ترین قسمت داستان است که در نهایت در این شکاف قرار داده میشود. برای انجام این مرحله همزمان از داروی بی حسی موضعی و داروی آرامبخش استفاده میشود.

مرحله چهارم ایمپلنت؛ قرار گیری اباتمنت

در این مرحله باید فک و استخوان ها، ایمپلنت را بپذیرند. این پذیرش چیزی در حدود ۳ تا ۵ ماه زمان نیاز دارد.

بعد  از ادغام ایمپلنت، با یکی شدن پست با استخوان فک شما، یک اباتمنت برای حمایت از اتصال بین تاج و ایمپلنت مورد نیاز است. این مرحله با اعمال بی حسی موضعی  انجام می شود.

از جمله معایب اباتمنت این است که از خط لثه امتداد می یابد.  با توجه به این موضوع اگر دهان خود را باز کنید می توانید آن را ببینید. اباتمنت تا زمانی که جایگزین دندان شما نصب نشود، باقی خواهد ماند. بعد از قرار گیری اباتمنت، حدود دو هفته طول می کشد تا لثه ها خوب شوند و سپس روکش دندان قرار می گیرد.

مرحله پنجم ایمپلنت دندان؛ قالب سازی و ساخت تاج

در قدم بعدی نوبت به ساخت تاج دندان میرسد. برای این کار پزشک با قالب گیری از دندان ها، دندان شما را میسازد.

حال سوال این است که این روکش چه زمانی وصل میشود؟ این روکش زمانی نصب می‌شود که استخوان فک به اندازه کافی قوی شده باشد تا بتواند دندان جدید را تحمل کند. در واقع تمام تلاش ها برای این است که دندان ایمپلنت شده در برابر نیروی گاز گرفتن مقاوم باشد.

نکته مهم بعدی رنگ ایمپلنت و همخوانی آن با سایر دندان هاست. هنگام انتخاب دندان ایمپلنت، رنگ تاج شما باید با دندان های اصلی شما مطابقت داده می شود تا لبخندی زیبا و  طبیعی تر داشته باشید.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت هستند؟

سوالات متداول

در این بخش به سوالات شما پاسخ داده ایم.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد ؟ مدت زمان لازم برای این درمان چقدر است؟

عوامل متعددی بر پاسخ به این سوال تأثیر می گذارند. پروسه ایمپلنت دندان اساسا یک فرآیند سه فازی است که برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. به طور معمول کل فرآیند از ۵ تا ۸ ماه طول می کشد.

فاز یک : ارزیابی و آماده سازی

این فاز شامل تمام مراحل از کشیدن دندان گرفته تا پیوند استخوان (در صورت نیاز) می شود. ابتدا عکسبرداری انجام می شود و پزشک دندان های موجود را همراه با ساختار استخوان در محل ایمپلنت دندان ارزیابی می کند.

اگر نیازی به پیوند نباشد، می‌توانیم مستقیماً وارد فاز دوم شویم. در صورتی که پیوند استخوان لازم باشد، فاز ۱ ۳ تا ۶ ماه طول خواهد کشید. اگر دندانی برای مدت طولانی از دست رفته باشد، معمولاً پیوند استخوان مورد نیاز است. در سال اول از دست دادن دندان، استخوان با سرعت دو برابر از دست دادن طبیعی استخوان تحلیل می رود.

این امر باعث می شود که قرار دادن ریشه مصنوعی در مراحل اولیه برای کاهش هزینه ایمپلنت دندان و کاهش مدت زمانی که فرآیند ایمپلنت دندان طول می کشد بسیار مهم باشد.

فاز دوم: قرار دادن ریشه مصنوعی

در فاز دوم، ریشه مصنوعی در استخوان قرار می گیرد و به ساختار دهان و فک زمان داده می شود تا بهبود یابد. خود عمل ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد و زمان بهبودی ۳ تا ۶ ماه است. در طول این مدت، آلیاژ تیتانیوم ایمپلنت با بافت استخوانی فک سازگار می شود.

فاز سوم : قرار دادن تاج

در فاز سوم، یک تاج روی ریشه مصنوعی که قبلاً در فک شما جایگذاری شده است، قرار می گیرد. یک قالب از دهان شما ساخته می شود و دندان یا دندان های جدید شما به گونه ای ساخته می شوند که اندازه، شکل و رنگ مناسب دهان شما را داشته باشند. این مرحله معمولاً دو یا سه جلسه دندانپزشکی و با فاصله حدود دو هفته طول می کشد.

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان به بیمار بی حسی موضعی و در برخی موارد بیهوشی عمومی داده می شود. بنابراین بیمار در حین جراحی، هیچ گونه دردی را احساس نمی کند. در بیمارانی که تحت بی حسی موضعی قرار می گیرند، درد خفیف ممکن است در طول روز پس از از بین رفتن اثر بی حسی ایجاد بود.

این دردها طبیعی تلقی می شوند. پس از عمل، این وضعیت با مصرف از مسکن های تجویز شده توسط دندانپزشک برطرف می شود. وقتی از بیمارانی که ایمپلنت انجام داده اند سؤال می شود، می گویند که این درد مشابه درد در کشیدن دندان طبیعی است.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم؟

پس از حدود ۳ تا ۷ روز، احتمالاً همچنان مقداری درد و حساسیت در اطراف محل ایمپلنت احساس خواهید کرد.

طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت های دندانی به عنوان راه حلی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته طراحی شده اند و می توانند بین ۲۰ تا ۳۰ سال دوام بیاورند. با این حال، طول عمر آن ها کاملاً به میزان مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان ها توسط فرد، بستگی دارد.

منبع » ثمین دنتال ، badanema.com

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید