تبریز روستاهای کم‌نظیری دارد و اقلیم این دیار در شکل‌گیری این روستاها مؤثر بوده است همراه باشید تا بدانیم توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: از مزیت های تبریز گردی و سفر به این شهر قدیمی آب و هوای فوق العاده خنک آن است. فرقی نمی کند در تابستان به تبریز بروید یا زمستان؛ جاذبه های گردشگری این شهر در هر فصلی دیدنی است. روستاهای بکر تبریز یکی از این دیدنی ها هستند. این روستاها حکایت های تاریخی زیادی درون خود جای داده اند که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه به دو روستای توریستی تبریز می‌پردازیم.

روستای صخره‌ای کندوان، جذاب برای هر گردشگر

روستای صخره‌ای کندوان، یکی از ده جاذبه برتر استان آذربایجان شرقی ست؛ روستایی از توابع شهرستان اسکو با قدمتی بسیار و معماری خاص که هر ساله گردشگران زیادی را برای کشف جذابیت‌هایش به سوی خود می‌کشاند. این روستا در دامنه کوه سلطان داغی، از کوه‌های رشته کوه سهند، جای خوش کرده و روزگار می‌گذراند؛ روستایی که در گذر زمان و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

کندوان از معدود روستاهای صخره‌ای ایران و جهان محسوب می‌شود و تنها سه روستای دیگر در دنیا به شکل صخره‌ای هستند؛ منطقه کاپادوکیه در ترکیه، روستایی در ایالت داکوتای آمریکا و روستای صخره ای میمند کرمان. هر چند امروزه تنها در دو روستای میمند و کندوان ایران زندگی جریان دارد و دو منطقه دیگر خالی از سکنه هستند.

کندوان روستایی با ارتفاع 2200 متری از سطح دریاست که رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد و جزوی از دهستان سهند به شمار می‌آید. خوب است بدانید کندوان به دلیل ویژگی‌های معماری صخره‌ای و سبک زندگی خاص مردمان آن به شماره 1857 و در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گشت و گذار در روستا و عکاس

گشت‌وگذار و پیاده‌روی در کندوان به سبب بافت خاص معماری سنگی و صخره‌ای روستا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. قدم زدن بر پله‌های سنگی و دستکند که سال‌ها و قرن‌هاست به همان شکل باقی مانده، در کنار آشنایی با شیوه خاص زندگی مردم این روستا در خانه های صخره‌ای، می‌تواند خاطره یک روز متفاوت را برای‌تان به یادگار بگذارد. البته از عکاسی از مناظر مختلف روستای کندوان در این سفر غافل نشوید.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

خرید سوغاتی و صنایع دستی

شما در کندوان می‌توانید از مغازه‌های روستا انواع سوغات و صنایع دستی این منطقه مانند عسل تازه، آب معدنی درجه یک، خشکبار و لواشک‌، دوشاب محلی، میوه‌های تازه، داروهای گیاهی، گلیم، ورنی و لباس‌های سنتی دست‌دوز مانند روسری‌های کلاقه‌ای و ... تهیه کنید.

پیک نیک

برای پیک نیک و کمپ کردن باید به پارک نزدیک روستا یا دامنه کوه‌ها و تپه‌های اطراف آن بروید.

زنوزق، روستایی توریستی و سرخ رنگ

زنوزق نام روستایی در استان آذربایجان شرقی و در حوالی شهر زنوز است. با پشت سر گذاشتن شهر تبریز، در میانه جاده شهر زنوز، باغ‌های رنگارنگی خودنمایی می‌کنند و کمی آن طرف‌تر روستای سرخ رنگی خودش را از میان باغ‌ها نشان می‌دهد. درختان سپیدار در کنار روستا قد علم کرده و گویی آن را به محاصره خویش درآورده‌اند. آنچه لذت قرار گرفتن در این فضا را چندین برابر می‌کند سنگ‌فرش مرتب و منظمی است که شما را به گشت‌وگذار در میان روستای زنوزق دعوت می‌کند.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

با نگاهی گذرا به روستا، متوجه خانه‌هایی می شوید که از پایین تا بالا پیش رفته و پلکانی رو به آبی آسمان ساخته‌ شده‌اند. آنچه پیش روی شماست بزرگترین روستای پلکانی ایران است که چهره ماسوله گیلان را در ذهن‌تان تداعی می‌کند و به دلیل سرخی خانه‌هایش، به ابیانه اصفهان شباهت دارد. زنوزق به خاطر همین ساختار و رنگش به ماسوله سرخ مشهور است. کوه‌های سلطان سنجر از شرق، روستای درق از غرب و شهر زنوز از جنوب غرب و کوه‌ها از شمال روستا، آن را محدود کرده‌اند.

دیدنی ها و تفریحات روستای زنوزق

گشت و گذار در روستا: قدم زدن در روستا و دیدن جلوه‌های آن حال و هوایی خاص دارد. خانه‌های سرخ در این روستا بر دوش یکدیگر سوار شده و تا بالاترین نقطه ادامه دارند و بافت متراکم روستا به عنوان راهی برای حفظ امنیت و دوری از خطرات برای ساکنانش شناخته می‌شود. همه مسیرهای روستا سنگفرش هستند و قسمت‌هایی از آن ساباط (معبر سرپوشیده) دارد. در گذر از مسیرهای پلکانی و پر شیب، چشم‌تان به پنجره‌های خانه‌ها می‌افتد که با رنگ‌های آبی، سبز و قرمز رنگ‌آمیزی شده‌اند.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

خانه‌های قدیمی با استفاده از مصالح بومی همچون چوب، خشت، گل و سنگ ساخته شده؛ اما در ساخت خانه‌های جدید آجر، سیمان و آهن نیز راه پیدا کرده‌اند. اتاق، دهلیز، آشپزخانه، انبار، آغل، دالان، سرویس بهداشتی و حیاط فضاهایی است که در این خانه‌ها به چشم می‌خورد و فضاهای موجود در خانه‌ها حکایت از حرفه صاحب آنها دارد.

تماشای پشت بام‌های خوشمزه: اگر در تابستان گذرتان به زنوزق بیفتد سینی یا طبق‌های بزرگ چوبی به رنگ نارنجی بر روی پشت‌بام‌ها توجه شما را جلب می‌کند. این طبق‌های رنگین قصه خوشمزه‌ای را برای شما روایت می‌کنند. تابستان فصل جلوه‌گری زردآلوهای رسیده بر درختان روستاست و رسیده شدن زردآلوها رسیدن زمان خشک کردن میوه‌ها و درست کردن برگه را به ساکنان خبر می‌دهد.

شاید وجود این برگه‌های لذیذ کافی باشد تا زنوزق را به عنوان روستایی با پشت بام‌های خوشمزه بر سر زبان‌ها بیاندازد. بازدید از قلعه زنوزق: روستای زنوزق یک قلعه هم دارد که هنوز کاوشی برای تعیین قدمت آن انجام نشده است. البته انتظار دیدن برج و باروی بلند را نداشته باشید.

توریستی‌ترین روستاهای تبریز کجاست؟

در انتهای مسیر شمالی روستا یک دیوار عمودی را می‌بینید که شاید شباهتی به قلعه نداشته باشد؛ اما تماشای روستا از ارتفاع را برای‌تان فراهم می‌کند. در کتاب‌های تاریخی از قلعه‌ای به نام قلعه دیزه در منطقه زنوز-زنوزاق (نام قدیمی روستای زنوزق) به عنوان یکی از مهم‌ترین و مستحکم‌ترین پناهگاه‌های نظامی مرند یاد شده است.

گورستان و مسجد تاریخی: گورستان قدیمی با سنگ نوشته‌های مربوط به قرن نهم هجری قمری و مسجد زنوزق نیز تاریخی تماشایی را برای شما به نمایش در می‌آورند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید