نه تنها درون تبریز پر از جاذبه‎های گردشگری است که اطراف آن نیز روستاهای دیدنی دارد، همراه باشید و از محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید بدانید.

محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان آذربایجان شرقی، آنقدر غرق در زیبایی و شگفتی است که تماشای هر تکه از آن، شما را به حیرت و تعجب وا می‌دارد. به همین جهت در ادامه به معرفی تعدادی از روستاهای محبوب اطراف تبریز می‌پردازیم.

روستای زنوزق، از محبوب‌ترین روستاهای تبریز

روستای زنوزق یکی از جاهای دیدنی تبریز است که هر گردشگری را در بدو ورود ترغیب می‌کند تابرای یک بار هم که شده آنجا را ببیند. این روستای کوهستانی و شگفت‌انگیز در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر زنوز در شهرستان مرند قرار دارد. زیبایی و جلوه بی‌پایان این روستای تاریخی، با سنگفرش‌های منظم خانه‌ها و در و پنجره‌های چوبی به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز کامل می‌شود.

معماری روستایی در زنوزق به گونه‌ای است که آن را به چهار محله مجزا و مهم با نام‌های بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌لر تقسیم کرده و دیدن هر یک از این محله‌ها با خانه‌های پلکانی، شما را با بافت سنتی روستا و مردم میهمان‌نواز آنجا آشنا می‌کند.

محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید!

از جمله دیدنی‌های روستا می‌توان به گورستان قدیمی آن، با قدمتی در زمان قرن نهم هجری، قلعه زنوزق و مسجد زنونق اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از گردشگران نیز هستند. سوغاتی‌های زیبا، یادگاری و یا خوشمزه زیادی از روستای زنوزق می‌توانید تهیه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به زردآلو، قیصی، برگه زردآلو، لواشک و گردو و همچنین انواع سبزی‌های کوهی اشاره کرد. صنایع دستی زیبا و هنرمندانه‌ای که در زنوزق تهیه می‌شود و برای یک سوغات به یادماندنی مناسب است، گلیم، جاجیم و جوراب‌های دست‌بافت هستند.

سفر به شهر اصیل تبریز و بازدید از روستای تاریخی زنونق، شما را به کوچه باغ‌های خشت و گلی با درختان سرافراز می‌برد که بیشتر شبیه به راه رفتن در یک تابلوی نقاشی است! تماشای این روستای بی‌نظیر را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از روستای زنوزق :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعت

قیمت بلیت: رایگان

آدرس روستای زنوزق : تبریز، شهرستان مرند، روستای پلکانی زنوزق

روستاهای محبوب‌تر در تبریز

کندوان

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی (۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر تبریز) در شهرستان اسکو است که پیشینه‌ تاریخی هفت هزار ساله دارد.

محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید!

عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند. آنچه کندوان را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، جریان زندگی و سکونت بالغ بر ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها است و اهالی آن به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. این روستا به دلیل معماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از نکته‌های جالب توجه در مورد این معجزه طبیعی این است که روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است؛ مواد مذاب و گدازه‌های حاصل از فعالیت کوه‌های آتشفشانی به بیرون پرتاب شده و در طول سال‌ها روی هم انباشته شده‌اند. همچنین این توده‌ها بر اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران دچار تغییر شکل و تبدیل آن‌ها به کران‌هایی شده‌ است که امروزه در منطقه قرار دارند. هر چند کران‌های ناحیه ورودی روستا به دلیل عوامل جوی دچار آسیب شده‌اند، ولی کران‌های ناحیه شرقی و انتهایی روستا به دلیل وجود تپه‌های مرتفع نسبتا سالم‌تر باقی مانده‌اند.

محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید!

در طول زمستان به خاطر بارش برف مناظر خیره‌کننده‌ای در این منطقه به‌وجود می‌آید که ارزش دیدن دارند.

روستای دستکند حیله ور تبریز

در هر گوشه و کناری از شهر آذربایجان، مکان های دیدنی و زیبایی را مشاهده می کنید. در این میان، روستای دستکند حیله ور تبریز یکی از شگفت انگیزترین و معروف ترین روستاها و جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود.

روستای دستکند در نزدیکی روستای کندوان واقع شده است و کمتر از کندوان شگفتی ندارد. بر اساس نظر پژوهشگران زندگی در روستای دستکند آغازی برای زندگی در دل صخره ها و روستاهای زیرزمینی است.

روستای دستکند حیله ور، با معماری فوق العاده، ابهامات بسیاری را برای پژوهشگران به وجود آورده است. روستایی مجهول و شگفت انگیز با خانه هایی که در دل زمین حفاری شده اند!

آدرس روستای دستکند تبریز: آذربایجان شرقی- ۴۴ کیلومتری تبریز- ۱۸ کیلومتری شهر اسکو

روستای لیقوان تبریز

در دامنه کوه های سهند و دره ای زیبا و بکر، روستایی قدیمی واقع شده است. این روستا با نام روستای لیقوان مشهور است. روستای لیقوان که آوازه پنیرهایش به همه جا رسیده، یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین روستاهای آذربایجان شرقی محسوب می شود.

محبوب‌ترین روستاهای اطراف تبریز که باید دید!

چشمه های آب گرم، آب و هوای فوق العاده و پوشش گیاهی بی نظیر این روستا سبب شده است آن را دره بهشت نام گذاری کنند. روستای لیقوان، به دلیل شرایط جغرافیایی خاص، بیشتر محل زندگی عشایر و ایلات است. خانه های روستای لیقوان روی صخره های حاشیه زمین بنا شده و حالت پلکانی دارند.

آدرس روستای لیقوان تبریز: آذربایجان شرقی- بعد از شهر باسمنج و روستای هروی بیروق

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید