تبریز مملو از زیبایی و شکوه است، در همین راستا با ما همراه باشید و بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: از جنبه های شهرت جهانی تبریز، زیبایی غیر قابل وصف این شهر چهارفصل است. در هر فصل سال، تبریز زیبایی های خاص خود را دارد. فراموش نکنید در شهر تاریخی و زیبای تبریز، مردم مهمان نواز هستند و شما با قدم زدن در نقطه نقطه آن حظ وافر می‌برید. در ادامه به تعدادی از دیدنی‌های بهتر تبریز می‌پردازیم.

دیدنی‌های بهتر تبریز که نباید از دست داد

شاه گلی یا ائل‌ گلی

شاه گلی یا ائل‌ گلی یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در هفت کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌ و به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده است. این مکان در ابتدا استخری بود که در زمان آق قویونلوها ایجاد شد و در دوران صفویه نیز گسترش یافت. پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود.

در فصل زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و نمای متفاوتی به محیط اطرافش می‌بخشد. در این مدت ماهی‌هایی که در آب آن زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به بخش بالایی آب برسند و در نتیجه روند رشدشان آرام‌تر می‌شود.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

در وسط استخر ائل گلی بنایی به شکل هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده است. مسیری در وسط استخر ائل گلی وجود دارد که انتهای آن به این بنا متصل می‌شود و در واقع عمارت مذکور در وسط استخر و به‌صورت شبه‌جزیره قرار گرفته است که بر حس و حال جالب آن می‌افزاید.

عمق دریاچه‌ شاه‌ گلی ۱۲ متر برآورد می‌شود و در محوطه‌ آن می‌توان قایقرانی کرد. همچنین شهربازی (لوناپارک)، غذاخوری، فست‌فود و کافی‌شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارند و دارای هتل، مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال است.

آدرس: تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

کندوان

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی (۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر تبریز) در شهرستان اسکو است که پیشینه‌ تاریخی هفت هزار ساله دارد که عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند. آنچه کندوان را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، جریان زندگی و سکونت بالغ بر ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها است.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

اهالی آن به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. این روستا به دلیل معماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از نکته‌های جالب توجه در مورد این معجزه طبیعی این است که روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است؛ مواد مذاب و گدازه‌های حاصل از فعالیت کوه‌های آتشفشانی به بیرون پرتاب شده و در طول سال‌ها روی هم انباشته شده‌اند.

همچنین این توده‌ها بر اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران دچار تغییر شکل و تبدیل آن‌ها به کران‌هایی شده‌ است که امروزه در منطقه قرار دارند. هر چند کران‌های ناحیه ورودی روستا به دلیل عوامل جوی دچار آسیب شده‌اند، ولی کران‌های ناحیه شرقی و انتهایی روستا به دلیل وجود تپه‌های مرتفع نسبتا سالم‌تر باقی مانده‌اند. در طول زمستان به خاطر بارش برف مناظر خیره‌کننده‌ای در این منطقه به‌وجود می‌آید که ارزش دیدن دارند.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

تبریز و بهترین جاذبه‌های دیدنی آن

خیابان تربیت تبریز

یکی از جذاب‌ترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تبریز، خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خیابان‌ها در گسترش شهرها و پیش از آن در شکل‌گیری آن‌ها، همیشه نقش مهم و موثری داشته‌اند. خیابان تربیت تبریز، یکی از این خیابان‌های مهم و تاریخی است که حالا با نام پیاده راه تربیت نیز شناخته می‌شود.

خیابان زیبای تربیت در گذشته در حد فاصل دروازه نوبر و دیک باشی گسترده شد و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایی تلقی می‌شد که میدان ساعت را به بازار متصل می‌کرد.

این خیابان و پیاده راه بی‌نظیر که امروز با سنگفرش پوشیده شده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به همین دلیل در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنچه در خیابان تربیت می‌بینید، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و مراکز خرید است. این خیابان آنچنان جاذبه‌ای دارد که کسی را پیدا نمی‌کنید که به تبریز سفر کرده و خیابان تربیت-پیاده راه تربیت را از نزدیک ندیده باشد.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

بسیاری از خانه‌های تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی مانند خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» ، بازارهایی مانند بازار «شیشه‌گر خانه» و کوچه‌های تاریخی مشهوری همچون کوچه «انجمن» و «پناهی» در پیاده راه تربیت قرار دارند. در این خیابان تماشایی که حالا چند سالیست برای تردد خودرو بسته شده و به یک پیاده راه جذاب و رویایی تبدیل شده است، می‌توانید تاریخ را نفس بکشید و در میان سنگفرش‌های آن ردی از گذشته را بیابید.

اطلاعات بازدید از خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت : تبریز، میدان ساعت، خیابان تربیت.

دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی

دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که با قدمت طولانی، امروزه به عنوان یکی مرکز علمی _ فرهنگی استفاده می‌شود. مساحت این دانشکده چیزی در حدود ۳۶ هزار متر مربع است و ۸ ساختمان سه طبقه و یک طبقه در آن قرار دارد. پردیس دانشگاهی دانشکده معماری تبریز در سال ۱۳۷۶ مرمت و بازسازی شد و ساختمان قدیمی، جای خودش را به ساخت و ساز جدید داد.

بهترین دیدنی‌های تبریز را از دست ندهید!

ساختمان‌های فرسوده دانشکده در جریان مرمت به سالن آمفی‌تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی، سلف سرویس و کتابخانه تغییر کاربری دادند. این دانشکده قدیمی و زیبا در تبریز در ضلع جنوبی چهارراه حکیم نظامی و در محل سابق کارخانه چرم‌سازی خسروی قرار گرفته و بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و جذاب را در خودش جای داده است. ساختمان بهنام، گنجه‌ای و قدکی از جمله این ساختمان‌های تاریخی و کهن هستند.

اطلاعات بازدید از دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی:

ساعات بازدید: ساعات اداری دانشکده

قیمت بلیت: رایگان

آدرس دانشکده معماری تبریز- دانشکده هنر اسلامی: تبریز، خیابان آزادی، میدان حکیم نظامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید