تبریز تماشایی و حیرت‌انگیز است، از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز بیشتر بدانید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی تبریز ، جاذبه های تاریخی تبریز و مکان های طبیعی تبریز و خود شهر تبریز دیدنی هستند و هر گردشگری دوست دارد تبریز را ببیند. جاذبه های گردشگری تبریز در فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست دیدنی تر و جذاب تر به نظر می رسند و راحت تر می توان از آنها بازدید کرد. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های زیبای گردشگری این دیار می‌پردازیم.

چند جاذبه گردشگری در تبریز

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مسجدهای تاریخی تبریز مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری است و تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط و نقش‌های به‌کار رفته در آن و نیز زیبایی و هماهنگی رنگ‌ها به‌ویژه رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق سبب شده است تا به فیروزه‌ اسلام شهرت یابد. این مسجد با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، انواع خطوط عالی مانند ثلث، نستعلیق، نسخ و طرح‌های بدیع هندسی و اسلیمی مورد توجه ارباب ذوق و هنر است و یکی از آثار ارزشمند معماری ایرانی به‌شمار می‌رود که به لحاظ شیوه‌ معماری از سایر نمونه‌های معماری مسجد متمایز است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز

این بنا با نام‌های مختلف از جمله گوی مسجد (به ترکی همان مسجد کبود)، مسجد شاه جهان، عمارت و مسجد مظفریه معروف و مشهور بوده است. مسجد کبود در اصل، عضوی از یک مجموعە معماری بزرگ‌تر به نام «مجموعە مظفریه» بود. این مجموعه عبارت بود از مسجد، خانقاه، صحن، کتابخانه و جز آن که اکنون از آن همه، تنها ویرانه‌های مسجدی به نام مسجد کبود بازمانده است.

بنای مسجد کبود بر اثر زلزله سال ١١٩٣ هجری قمری دچار آسیب فراوان شده و گنبدهای آن فرو ریخته است. اگرچه امروزه از این بنا جز سردر و چند پایه، چیزی باقی نمانده؛ ولی این باقی‌مانده اندک نیز شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد از قرن ۸۷۰ هجری قمری است.

آدرس: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه و جامع کبیری نیز مشهور است، از جمله قدیمی‌ترین عمارت‌های تبریز محسوب می‌شود. موقعیت مکانی این عمارت شگفت‌انگیز به گونه‌ای است که بازار تبریز آن را احاطه کرده است. طبق اسناد تاریخی موجود، قدمت این بنای زیبا و باشکوه را به دوران حکومت پادشاهان سلجوقی (قرون پنجم تا ششم هجری) تخمین زده‌اند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز

متأسفانه به‌دلیل زمین‌لرزه‌ای که در سال ۱۱۹۳ هجری در شهرستان تبریز به وقوع پیوست، قسمت‌هایی از این اثر تاریخی از جمله چندین طاق آن، دچار تخریب و آسیب‌دیدگی شد.

البته مدت زمانی پس از زلزله و مصادف با دوران آغازین پادشاهی قاجار، فردی به نام حسینقلی خان دنبلی که از حاکمان وقت این دیار به‌شمار می‌آمد، این مسجد کهن را مورد ترمیم و بازسازی قرار داد و مسجد کنونی را احداث کرد. به‌هرحال حضور طاق‌های بلند و آجرهای بسیار بزرگی که در ساخت آن استفاده شده است و همچنین پایه‌های قطور مسجد، به‌وضوح نشان‌دهنده‌ پیشینه‌ طولانی و قدمت بسیار این عمارت ایران کهن هستند

قدیمی‌ترین بخش آن شبستان وسیعی شامل طاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری است که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ دوره‌ روادیان (مقارن سلجوقیان) است. در بخشی از محراب (بر فراز طاق محراب)، کتیبه‌ای با تزئینات گچبری به خط کوفی وجود دارد که مستندات تاریخی نشان از قدمت این کتبیه به دوران فرمانروایی ایلخانان مغول دارد. دو مناره‌ بلند سه لایه و آثار فوق‌العاده کاشی‌کاری در ورودی مسجد نیز در همان بدو ورود توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه و در حد فاصل مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی

جاذبه‌های گردشگری زیباتر تبریز

باغ ائلی گلی از بهترین جاهای دیدنی تبریز

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به وسی خود جلب می‌کند. این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله

خانه مشروطه

اگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم گیری سران مشروطه کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر از آیینه کاری و گچبری.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز

آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

بازار تبریز از قدیمی ترین جاهای دیدنی تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر به دیدن بازار تبریز رفتید از تیمچه مظفریه که با سقف بلند خود و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش، قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز است دیدن کنید.

آدرس: خیابان جمهوری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید