تبریز زیبا پر از دیدنی‌های باورنکردنی است، در همین راستا با ما همراه باشید و از چند جاذبه تبریز که حتما باید دید بیشتر بدانید.

چند جاذبه تبریز که حتما باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر تاریخی تبریز،‌ قطب گردشگری شمال غرب کشور است که به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و تاریخی این شهر و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، در طول قرن‌های گذشته همواره یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت و بازرگانی آسیای غربی به‌شمار می‌رفته است. طبیعت زیبا، کوهستان‌های فوق‌العاده و خود شهر و بخش‌های اطراف آن، جزو مقاصد گردشگری آذربایجان به‌حساب می‌آیند. میراث فرهنگ غنی این شهر را می‌توان در مساجد، کلیساها و قلعه‌های خارق‌العاده‌ی تبریز مشاهده کرد؛ اما این همه‌ ماجرا نیست و در سفر به این خطه می‌توانید از جاهای دیدنی تبریز که تعدادشان کم نیست،‌ دیدن کنید.

بازار تبریز، دیدنی‌ترین جاذبه‌های تبریز

بازار تبریز به طول حدود یک کیلومتر، بزرگترین بازار سرپوشیده‌ی جهان است که در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد؛ اما طولی نکشید که معماران زبردست آن را بازسازی کردند و بازار کنونی مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است.

چند جاذبه تبریز که حتما باید دید

طاق‌ها و گنبدهایی با کاربندی‌های زیبا و ارتفاع بلند، سازه‌های آجری به‌ هم‌ پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها و وجود تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی جای گرفته‌اند، این بازار را به‌عنوان نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به یادگار گذاشته‌اند.

این بازار از سمت شرق به عالی‌قاپو (مجموعه کاخ‌های ولیعهدنشین)، از سمت غرب به مسجد جامع محدود شده و از شمال، بخش‌هایی از شمال رودخانه‌ مهران‌رود را شامل می‌شود و این دو بخش به‌وسیله‌ پل‌های چوبی که در امتداد راسته‌ بازار قرار دارند، به یکدیگر متصل می‌شوند.

اغلب تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار دارای سه طبقه هستند که طبقه‌ زیرین مخصوص انبار کالا، طبقه‌ دوم تجارتخانه و محل کار و طبقه‌ سوم جهت استراحت و آسایش طراحی شده‌ است. راسته‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی به هم متصل شده‌اند و در فضاهای بین آن‌ها تیمچه‌ها و سراها قرار دارد. تقاطع راسته‌ها در سه راهی‌ها و چهار راهی‌ها را طاق‌های آجری گنبدی پوشانده که بزرگ‌ترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و زیباترین نوع معماری آن تیمچه‌ی مظفریه است.

زمان بازدید: ۶:۳۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس: خیابان جمهوری اسلامی

چند جاذبه تبریز که حتما باید دید

ارگ علیشاه، جاذبه‌ای قدیمی و دیدنی

یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز، ارگ علیشاه است که ساخت آن به ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این بنای تاریخی، در ابتدا مانند مسجد ساخته شده بود که فرسایش، زلزله و جنگ چیزی جز یک دیوار بلند باقی نگذاشته است. ساخت ارگ علیشاه به توسط معماری به نام فلکی تبریزی و به سبک معماری آذری انجام شده است. همچنین باید بدانید که مصالح مورد استفاده در ساخت این بنا، ساروج است که در زمان ایلخانیان در ایران رواج پیدا کرد.

این بنای تاریخی، در نزدیکی برخی از جاهای دیدنی تبریز مانند خانه مشروطه و عمارت میدان ساعت قرار دارد و شما می‌توانید پس از بازدید از آن از سایر مکان های توریستی تبریز نیز دیدن کنید. قطعا یکی از بهترین مکان های تاریخی تبریز،ً ارگ علیشاه است که برای دوست‌داران تاریخ می‌تواند بسیار جذاب باشد.

ساعت بازدید: از ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس: تبریز، خیابان امام، چهارراه شریعتی، به سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام

میدان ساعت، جاذبه درجه یک تبریز

قطعا یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز، میدان ساعت است که در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

چند جاذبه تبریز که حتما باید دید

این میدان که به نام میدان شهرداری نیز شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگران خارجی به شهر تبریز است. بسیاری از گردشگران خارجی، پس از ورود به شهر تبریز، ابتدا از میدان ساعت بازدید می‌کنند و به عکس گرفتن از این بنا مشغول می‌شوند.

میدان ساعت که به عنوان نماد شهر تبریز نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۳۰ توسط آلمانی‌ها ساخته شده است. همچنین باید بدانید که این میدان به جاهای دیدنی تبریز و همچنین مراکز خرید بسیار نزدیک است و این یکی دیگر از دلایل محبوبیت این بنای تاریخی است. نورپردازی‌های انجام شده روی ساعت در شب، جذابیت بی‌نظیری را به آن می‌بخشد که شما را تا لحظاتی می‌تواند مات و مبهوت خود کند.

جالب است بدانید که ساعت موجود در میدان شهرداری، دقیقا مانند برج ساعت لندن است و این دو به عنوان تنها برج‌های ساعت در جهان شناخته می‌شوند. برج ساعت تبریز، قطعا یکی از زیباترین، بهترین، جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز است که بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

چند جاذبه تبریز که حتما باید دید

میدان برج ساعت به برخی از بهترین رستوران های تبریز نزدیک است و شما می‌توانید پس از بازدید از این مکان، برای میل کردن غذا به این رستوران‌ها مراجعه کنید.

آدرس و مسیر دسترسی میدان ساعت تبریز

در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز، در تقاطع خیابان‌های امام خمینی و خیابان ارتش، حوالی عمارت زیبای شهرداری، این میدان را می‌بینید. برای دسترسی به میدان ساعت، می‌توانید با اتوبوس‌های مسیر آبرسان و شریعتی، به اینجا برسید. از دو پایانه سه راهی امین یا خاقانی نیز می‌توانید استفاده کنید. از آن جایی که میدان ساعت در مرکزی‌ترین قسمت شهر قرار گرفته است، به راحتی می‌توانید با تاکسی خود را به آن برسانید. مترو میدان ساعت هم شما را در این مکان پیاده خواهد کرد.

البته توجه داشته باشید اگر با ماشین شخصی قصد بازدید از اینجا را دارید، چون در حوالی میدان، بازارهای اصلی تبریز قرار گرفته است، بنابراین پیدا کردن جای پارک چندان کار راحتی برایتان نخواهد بود. اما می‌توانید از پارکینگ‌ها یا خیابان‌های اطراف استفاده کنید.

هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر می‌توانید از این برج، بازدید کنید. زیبایی چشم‌نوار برج ساعت، در شب با نورپردازی‌های زیبا، دیدن دارد. جایی که فارغ از زمانی که مدام به شما یادآوری می‌کند، گویی ذهن و خاطرتان را در مکان دیگری پرواز می‌دهد. مکانی که معماری آلمانی این برج زیبا، برایتان رقم زده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یعقوب. اننده IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    سلام و درود بنظرم کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که از زادگاه خودش خوشش نیاید همه ما انسانها به وطن خود تعلق خاطر داریم. منم از اینکه تبریزی هستم بخودم میبالم آنقدر تبریز را دوست دارم که تقریبا" مرکز شهر خونه خریدم و ساکنم، یکی از بهترین تفریح های من تبریز گردی و بازار گردی با دوچرخه ام هست. یاشاسین قوجا تبریزم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید