۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 55415938

سفر به همدان با گشت و گرد در آن درخشان و لذت‌بخش می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره چند آرامگاه خاص در همدان بدانید.

چند آرامگاه خاص در همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: همدان یکی استان‌هایی است که کسانی که مثل بابا طاهر عریان، شاعر دوبیتی‌سرا و ابوعلی سینا، دانشمند ایرانی در خاک آن آرمیده‌اند. این نشان می‌دهد استان همدان روزگاری یکی از مهم‌ترین مناطق ایران بوده و دانشمندان، هنرمندان و شاعران را در خود جمع می‌کرده است. اگر نگاهی به تاریخ این منطقه بیندازید، حتما این حرف را تایید خواهید کرد. اما در مطلب معرفی آرامگاه های همدان قصد داریم فقط به معرفی برخی از آرامگاه‌های این استان بپردازیم که چه از نظر تاریخی و چه از نظر جاذبه گردشگری از اهمیت بالایی برخودارند.

بازدید از آرامگاه‌های خاص همدان

آرامگاه باباطاهر عریان

دو بیتی‌های باباطاهر، مرهم دل‌های آزرده است. چنان روح و روان شما را زلال و پاک می‌کند که گویی سری به دیارش زدید. یکی از جاهای دیدنی همدان که باید حتما سری به آن بزنید، آرامگاه باباطاهر است. آرامگاه این شاعر با کاشی‌کاری‌های ظریف و ۲۴ دوبیتی زیبا مزین شده است که روحی تازه به شما می‌بخشد؛ اما چیزی که این آرامگاه را از دیگر همتایان خود متمایز می‌کند، وجود شاعر عارفی است که زندگی‌اش از نامش پیداست.

چند آرامگاه خاص در همدان

باباطاهر ساده‌زیست بوده و از تمامی تعلقات دنیوی بریده بوده و این دنیای مملو از هوس، نمی‌توانسته اثری بر وی بگذارد. در گذشته به پیران وارسته لقب بابا و به کسی که از تعلقات دنیوی بریده است و معترض به اوضاع جامعه زمان خود بود، لقب عریان را نسبت می‌دادند. با وجود گذشت سده‌ها ما به این دلیل به ایشان همچنان لقب باباطاهر عریان را دادیم.

آدرس آرامگاه باباطاهر: آرامگاه باباطاهر نیز مانند آرامگاه ابوعلی سینا در میدانی معروف به نام همین شاعر قرارگرفته است. پس از هر کس در همدان نشانی آرامگاه را بپرسید، به طور دقیق و سر راست به شما می‌گوید که باید از چه راهی بروید.

هزینه بلیت ورود به آرمگاه برای هر نفر، ۱۵ هزار تومان است.

برج قربان همدان

تاریخچه برج قربان به قرن ۷ یا ۸ برمی‌گردد. این برج در محله چهار باغ و پشت دبیرستان ابن سینا واقع شده است. علت اهمیت این برج، علاوه بر قدمت و معماری آن، وجود قبر تعدادی از امیران دوران سلوجقی است.

چند آرامگاه خاص در همدان

این برج را قربان نامیده‌اند؛ زیرا اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان با سنگر گرفتن در این برج با شورشیان افغان مبارزه کرد و از مردم محل دفاع کرد.

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای دومین مکان زیارتی مهم برای یهودیان پس از بیت المقدس است. داستان از این قرار است که خشایار شاه ایرانی با دختری به نام استر که خواهرزاده مردخای است، ازدواج کرد. طی ماجراهایی خشایار شاه دستور کشتار یهودیان را می‌دهد که مردخای با کمک استر باعث لغو این دستور شد. این موضوع باعث شده که این آرامگاه برای یهودیان بسیار مقدس و ارزشمند باشد.

همدان و آرامگاه‌های مشاهیر آن

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا از مشهورترین جاهای دیدنی همدان است. ابوعلی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب ایرانی بوده که در سال ۳۵۹ هجری شمسی در بخارا زندگی می‌کرد. وی که به عنوان بزرگترین فیلسوف و دانشمند جهان شناخته می‌شود در شهر همدان به خاک سپرده شد و سالیانه تعداد بسیاری از گردشگران دوستدار علم و تاریخ را به سوی خود می‌کشاند.

چند آرامگاه خاص در همدان

بنای آرامگاه بوعلی سینا تلفیقی از معماری ایران باستان و معماری اسلامی است و در طراحی آن از برج گنبد قابوس، باغهای ایرانی، حوض خانه‌های سنتی و کاخهای باستانی ایرانیان الهام گرفته شده است.

جالب است بدانید که برج مقبره دارای ۱۲ ستون بلند است که نمایان‌گر ۱۲ دانشی است که بوعلی سینا در آن تبحر داشته است. مقبره ابوعلی سینا به عنوان یکی از دیدنی های همدان، مکانی است که هر ایرانی باید یک بار از آن بازدید کند تا به ایرانی بودن خود ببیالد و خود را دست کم نگیرد.

امامزاده حسین

در ابتدای شهر همدان و در ابتدای خیابان شهدا قرار دارد. یکی از آثار ممتاز معماری شهر همدان است که گنبد آجری زیبایی دارد. امامزاده حسین ، از نوادگان امام حسن مجتبی یا امام حسن عسکری است. مطابق با شواهد موجود بنای این امامزاده حداقل مربوط به دوران صفویه است. البته در طول زمان در این بنا تغییراتی ایجاد شده است.

آرامگاه خضر

بقعه یا آرامگاه خضر، یکی دیگر از آرامگاه‌های موجود در شهر همدان است. البته شاید جالب باشد بدانید یک آرامگاه دیگر منسوب به خضر در شهر آمل قرار دارد.

چند آرامگاه خاص در همدان
امامزاده حسین

بقعه خضر همدان در کوه خضر واقع شده و در سال ۱۳۵۴ نیز آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌اند. این آرامگاه که در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر همدان است، از یک نقشه ساده به شکل چهار ضعلی با یک گنبد ساده روی آن تشکیل شده. به نظر طراحی ساده می‌آید اما داخل آرامگاه با محراب زیبای گچی و کتیبه‌هایی به خط ثلث و کوفی تشکیل شده است. به نظر می‌رسد تزئینات این بنا مربوط به دوره ایلخانی است و آرامگاه خضر یا به قول بومی‌ها امامزاده خضر پیشینه‌ای مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید