۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸
کد خبر: 55415937

سفر به همدان در هر زمان از سال جذاب است به طور ویژه اگر از روستاهای آن نیز بازدید صورت بگیرد، با ما همراه باشید و از روستاگردی در همدان بدانید.

روستاگردی در همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: اطراف این شهر تاریخی با روستاهایی محاصره‌شده است که میزبانانی مهربان و دوست‌داشتنی دارد به همین جهت در ادامه به تعدادی از روستاهای همدان می‌پردازیم تا در صورت سفر به این دیار در برنامه خود روستاگردی را نیز بگنجانید و لذت سفر را دو چندان کنید.

روستاهای دیدنی در همدان

روستای سیلوار

خانه‌هایی که در دل یک جنگل انبوه سردرآورده‌اند، این بهترین توصیفی است که می‌توان از روستای سیلوار داشت. سیلوار در واقع یکی از روستاهای منطقه مرادبیگ است. به این روستا که بروید، با مردمی خونگرم روبه‌رو خواهید شد که از شما در خانه‌های سنگی و یا گلی‌شان پذیرایی می‌کنند. این روستا از جاهای دیدنی همدان در پاییز است؛ چراکه رنگ‌آمیزی حیرت‌آور جنگل دراین فصل باعث می‌شود مناظری خارق‌العاده به وجود بیاید.

روستای ورکانه

روستای ورکانه که معنی نام آن، در کنار آب است، یک روستای قدیمی با طبیعتی چشم‌نواز است که در مجاورت رودخانه قرار دارد. این روستا که در دامنه جنوب رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است، علاوه بر طبیعت زیبایش معماری تماماً سنگی آن نیز مسافران را به خود جذب می‌کند.

روستاگردی در همدان

روستای حیدره

این روستا به عنوان روستای معروف در همدان شناخته می‌شود که با آب و هوایی خوش در غرب شهر همدان و در دره‌ای وسیع و کم عمق به نام فخرآباد واقع شده است. این روستای خوش آب و هوا با منظره‌ای پلکانی، چشم اندازی زیبا و طبیعتی بکر مکانی مناسب برای استراحت و کسب آرامش به شمار می‌رود. در روستای حیدره رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آب جاری هستند و انواع گونه‌های گیاهی رایج و همچنین گونه‌های گیاهان کمیاب دارویی می‌رویند. سنگ‌های خاص و زیبایِ دامنه اطراف روستا، چشم اندازی تماشایی را خلق کرده‌اند. به علاوه انواع حیوانات در این روستا زندگی می‌کنند و از دوران قدیم در منطقه حیدره پرورش عسل صورت می‌گیرد و عسل طبیعی نابی از این کندوها استخراج می‌شود. ساختمان‌های مسکونی با استفاده از سنگ و خشت ساخته شده و معماری مغازه‌های روستا نیز بسیار خاص است. همه‌ی این عناصر در کنار آثار تاریخیِ چندین هزار ساله، روستای حیدره را به یکی از مکان‌های جذاب برای روستاگردی در همدان تبدیل کرده‌اند.

آدرس روستای حیدره همدان: استان همدان، ۳۰ کیلومتری شهرستان بهار

روستاگردی در همدان

روستای پری (پیروز)

در شهرستان و در دهستان کمازان روستایی به نام پری یا پیروز قرار دارد و طبق نظر کارشناسان قدمت آن به قرن چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد. روستای پری یکی از مکان های مناسب برای روستاگردی در همدان است که با طبیعت و چمنزارهای سرسبز و فضایی به دور از شهر، محیطی مناسب برای کسب آرامش و خلق تجربه‌ای نو شناخته می‌شود.

این روستا به جهت قرار گیری در منطقه‌ای کوهستانی چشم‌اندازی تماشایی دارد و باغ‌های فراوان، رودخانه‌های جاری، قنات‌های قدیمی و گیاهان کمیاب دارویی زیادی را در خود جای داده است. منطقه حفاظت شده لشگردر، زیستگاه حیات وحش روستای پری است که در آن انواع حیوانات مانند روباه، کبک، گرگ و خرگوش زندگی می‌کنند. در مرکز روستا قلعه پری بنا شده شده است که زمان ساخت آن را به قرن چهارم پیش از میلاد نسبت می‌دهند و مقبره مادر کریم خان زند را در آن یافته‌اند. از طرفی بر فراز آن قلعه کریم خانی قرار دارد و طبق نظر برخی از بومیان محل تولد کریم خان زند است.

روستاگردی در همدان

همچنین در خارج و اطراف روستا چندین تپه باستانیِ متعلق به زمان مادها واقع شده و از آن‌ها سفال و سکه‌های قدیمی پیدا کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های روستای پری همدان می‌توان امامزاده دو خواهران و حمام قدیمی را نام برد. در صورت سفر به این روستای معروف همدان، دست خالی برنگردید و انواع سوغاتی‌ها حوشمزه مثل شیره انگور، کشمش، بادام و گردو را برای عزیزانتان خریداری کنید.

آدرس روستای پری همدان: استان همدان، ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی ملایر

همدان و روستاهای اطراف آن

روستای قلعه جوق

این روستا واقع در ۳۰ کیلومتری همدان و در مسیر فامنین است. عمده‌ی مردم روستا کشاورز و دامدار میباشند. همچنین بیشتر گندم استان همدان و حتی ایران از این روستا تأمین می گردد. بهترین زمان سفر به روستای قلعه جوق همدان فصل‌های بهار و تابستان می باشد که گردشگران بسیاری به این روستای زیبا و تاریخی می آیند.

مهم‌ترین جاذبه توریستی روستا غار قلعه جوق و محوطه تاریخی به همین نام می باشد. کاوشگران و باستان شناسان بر این باورند، گرچه زمان دقیق حفر و ایجاد آن مشخص نمی باشد.

روستاگردی در همدان

ولی به ‌احتمال ‌قوی تاریخ ایجاد آن بنا به قبل از میلاد و دوره‌ی مادها یا پیش از آن بر می گردد. که در آن زمان به‌عنوان پناهگاه شاهان و شاهزادگان ایرانی مورد استفاده واقع شده است. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای قلعه جوق همدان می توان از گندم، گردو نام برد.

روستاگردی در همدان

روستای اشتران

روستای اشتران که یکی از روستاهای دیدنی و گردشگری استان همدان می باشد. و در ۲۲ کیلومتری تویسرکان و در مسیر گنجنامه‌ی همدان واقع شده است. اگر از روستای کرزان به سمت تویسرکان بروید. به روستای اشتران می رسید. جاذبه های گردشگری روستای اشتران جزو جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان همدان به حساب می آید.

این روستا دارای قلعه‌های قدیمی، کتیبه‌های کوی، مسجد معروف اشتران می باشد. از دیگر نکات جالب ‌توجه روستا برای گردشگران استان همدان، نوع پوشش زنان اشتران می باشد. لباس محلی زنان چارقت، کراس، پاچین و جلیقه است که بیشتر گردشگران را وادار به گرفتن عکس یادگاری با لباس‌های محلی اشتران کرده است. همچنین از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای اشتران همدان می توان به منبت‌کاری، معرق، قالی‌بافی و خوراکی‌های خوشمزه نظیر آش اوماج، قووت، باسلوق، تره حلوا اشاره کرد.

روستاگردی در همدان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید