سفر کردن به مقصدی نظیر همدان، تجربه درجه یکی خواهد بود با ما همراه باشید و درباره چند جای درخور توجه در همدان که باید دید، بدانید.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

سلام نو_ سرویس گردشگری: همدان، از اصلی ترین مقاصد گردشگری برای سفر تابستان است، اما در بهار و پاییز هم بسیار دیدنی است. سفر به همدان در هر فصلی قشنگی های خود را دارد. حتی در زمستان هم با داشتن پیست اسکی و داشتن امکانات جهت ورزش های زمستانی، به اندازه کافی برای سفر جذابیت دارد.

جاذبه‌های دیدنی و درخور توجه در همدان

آرامگاه حیقوق نبی

آرامگاه حیقوق نبی همدان یکی از بناهای دیدنی این استان به شمار میرود که در شهرستان تویسرکان قرارگرفته است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد. ساختمان این آرامگاه مربوط به دوره‌ سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری است.

این بنا، بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ آجری به‌عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی شکل دارد. ارتفاع از سطح زمین، ۱۲ متر بوده و سقف آن‌که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ آجری برجسته به شکل مثلث دارد. آرامگاه حیقوق نبی (ع) به شماره‌ی ۹۶۹ در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

دشت میشان

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرارگرفته و یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی شهر همدان به شمار می‌آید. حرکت به سمت دشت میشان، یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است. دشت میشان همه‌روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان بی شماری پذیرایی می‌کند.

قبل از رسیدن به مسیر کوه‌پیمایی، از جاده‌ای عبور می‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس‌آباد قرارگرفته و پر است از منظره باغ‌ها و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ای خاص دارند. در انتهای این جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه‌پیمایی، در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر، کتیبه باستانی گنج‌نامه قرار دارد که متعلق به عصر داریوش و خشایارشاه، دو پادشاه بزرگ هخامنشی است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهیانشان از آن عبور می‌کرده‌اند.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای، دشت میشان را برای کمپ انتخاب می‌کنند. بازدید از دشت میشان در فصل بهار پیشنهاد می‌شود. یعنی زمانی که تمام بوته‌های گل‌های وحشی دشت را رنگارنگ کرده‌اند و صدای پرندگان از دور و نزدیک شنیده می‌شود. برای بازدید از دشت میشان حتما لباس گرم و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

سراب گیان

سراب گیان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند قرارگرفته است؛ بهشتی گمشده با درختان چنار کهن‌سال که نشان از قدمت طولانی این منطقه دارد. سراب گیان با آب جوشان و فراوان خود، این طبیعت زیبا را پدید آورده است. در ۲ کیلومتری سراب گیان، تپه‌ باستانی گیان قرار دارد که از قدمتی چند هزارساله برخوردار است و آثار بسیاری از میان این تپه، کشف‌شده است.

جاهای درخور توجه همدان

غار علیصدر

نام همدان که شنیده می‌شود، دو جاذبه دیدنی در ذهن تداعی پیدا می‌کند. یکی از این جاذبه‌ها غار علی‌صدر است. غار علیصدر یکی از جاهای دیدنی همدان است که اگر ترس از فضای بسته ندارید، حتما در سفر به همدان باید سری به آن بزنید.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

این غار زیبا به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی دنیا شناخته می‌شود و میزبان گردشگران فراوانی است که از آن سر دنیا توشه برمی‌دارند برای دیدنش به ایران سفر می‌کنند.

داستان نام‌گذاری این غار نیز جالب است. اهالی روستا غار در زمان‌های دور از این علیصدر به عنوان سد استفاده می‌کردند و نمی‌دانیم از کی اما در شناسنامه‌هایشان با اسم غار و علی و سد شد و از سال ۱۳۵۰ نام علیصدر بر این غار زیبا ماند اما قدمت این غار به روزگارهای قبل‌تر از این روستا بازمی‌گردد و باستان‌شناسان سنگ‌هایی در آن‌جا یافته‌اند که از دوران ژوراسیک به‌جامانده است.

اگر به سراغ این غار می‌روید، حتما با خود البسه گرم ببرید زیرا در چله تابستان و درست زمانی که گرما بی‌داد می‌کند؛ غار سرد و بسیار خشک است.

آدرس غار علیصدر: برای دیدن غار علیصدر، ۷۵ کیلومتری را از همدان به سمت غرب بروید.

قیمت بلیط بازدید از غار علیصدر ۵۰ هزار تومان برای هر فرد ایراین و ۱۵۰ هزار تومان برای گردشگر خارجی است. بهترین زمان بازدید از غار علیصدر فصول گرم سال است.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

باغ ایرانی

باغ ایرانی همدان یک باغ مدرن است که با استفاده از سبک معماری ایرانی و با توجه به طبیعت ایران ساخته شده است. این باغ به نام باغ حکمتی نیز شناخته می‌شود. ماجرای باغ ایرانی این است که در ساخت تک‌تک عناصر آن از معماری ایرانی استفاده شده است.

ساختار باغ علیرغم سرسبزی و جاری بودن آب در سرتاسر باغ، سازگار با طبیعت کم‌آب و خشک ایران است. در این باغ علاوه بر درختانی که در خود همدان یافت می‌شوند، درختانی نیز کاشته شده است که متناسب با اقلیم‌های متفاوت ایران است. این باغ در بلوار فلسطین قرار گرفته است و هزینه‌ ورودی ندارد.

دوزخ دره

دوزخ دره یکی از دره‌های کوهستان الوند است که در ۸ کیاومتری غرب همدان قرار گرفته است. دوزخ دره، منطقه طبیعی وسیعی است که ۵ دهکده را در خود جای داده است. این منطقه طبیعتی بکر و زیبا دارد که یک گردش پرنشاط برایتان فراهم می‌کند. از تفریحاتی که در این منطقه انجام می‌شود، می‌توان به اسکی و کوهنوردی اشاره کرد. بیشه‌زارها و کوهستان‌های اطراف نیز هم آب و هوا و هم زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

چند جای درخور توجه در همدان که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید