همدان دیدنی‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوانی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و از مهم‌ترین موزه‌های همدان که باید رفت بدانید.

موزه هگمتانه

سلام نو _ سرویس گردشگری: تحقیقات انجام شده بر قدیمی‌ترین تپه‌های موجود در همدان از جمله تپه گیان نهاوند از قدمت ۶ هزار ساله این شهر خبر می‌دهد و برخی پیشینه زندگی در این شهر را به هزاره سوم قبل از میلاد نیز مرتبط می‌کنند. به نظر می‌رسد که شهر همدان از نظر تاریخی نقش بسیار پر رنگی در دوره‌های‌ مختلف ایفا کرده و همیشه مورد لطف پادشاهان هر دوره قرار گرفته است.

موزه های مهم‌تر همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخی طبیعی مجموعه کم نظیر از انواع گونه های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و سرتاسر دنیاست که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. این موزه متعلق به دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان است و در انتهای چهار باغ آزادگان در مساحت ۲۰۰۰ متر مربع واقع شده است.

موزه ابوعلی سینا

نام همدان را که می‌شنویم، همه ما به یاد ابوعلی سینا و تمام کارها و آثار ارزشمند او می‌افتیم. حالا برای بزرگداشت ابن سینا در کنار مقبره او، موزه‌ای ساخته شده است که تمامی آثار او را به نمایش گذاشته. این موزه در آرامگاه بوعلی و در میدان بوعلی سینا قرار گرفته است.

مهم‌ترین موزه‌های همدان که باید رفت

موزه هگمتانه

حالا که با شهر پر رمز و راز هگمتانه آشنا شدید و تا اینجا آمدید، سری هم به موزه هگمتانه بزنید. این موزه که چندین بخش متفاوت دارد، در محوطه شهر هگمتانه ساخته شده است.

حود ۲۰۰ شی تاریخ کشف شده از شهر هگمتانه و سایر اشیای باستانی در اینجا به نمایش درآمده‌اند. در گذشته از این مکان به عنوان مدرسه استفاده می‌شود. در سال ۱۳۷۲ با برداشتن تیغه‌هایی که کلاس‌ها را از هم جدا می‌کرد، این محل به موزه‌ای وسیع تبدیل شد.

باغ موزه دفاع مقدس

نشانی: بلوار کولاب

این موزه که در یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین مناطق همدان بنا شده و بودجه خوبی هم خرج آن شده به جز مبحث دفاع مقدس دارای یک آبنمای موزیکال زیبا نیز میباشد که در ابتدای مسیر گنجنامه و عباس آباد قرار دارد.

موزه سفال

نشانی: خیابان شهدا، خانه صمدی

قطعا علاقمندان به سفال و صنایع دستی از دیدن سفال های قدیمی و سنتی لذت میبرند و بدون شک دیدن این موزه از نزدیک میتواند برای کسانی که علاقمند به سفال و تاریخ آن هستند جالب توجه باشد.

مهم‌ترین موزه‌های همدان که باید رفت

چند موزه مهم و ارزشمند همدان

باغ موزه نظری

نشانی: میدان جهاد، چهارراه نظری، عمارت باغ نظری

این باغ موزه در کنار سازمان گردشگری همدان هست و یکی از عمارت های خاص دوران قاجاری بوده که به نوع خود بسیار زیبا ساخته شده این عمارت زیبا میتواند برای گردشگرانی که از آن بازدید میکنند جاذبه توریستی جذابی باشد.

موزه حمام قلعه

نشانی: خیابان شریعتی، کوچه مهر، جنب حمام قلعه

این موزه که در داخلش یک رستوران نیز قرار دارد حمامی قدیمی را با استفاده از سبک و سلیقه ای خاص به یک رستوران بدل کرده اند که میتواند برای کسانی که غذا خوردن در یک مکان قدیمی و خاص را میپسندند جذاب باشد. (اگر برایتان جالب بود که یک وعده غذایی در یک فضای سنتی واقعا سنتی و باستانی میل کنید این گزینه مناسب شماست) البته شاندیز حاجی هم همین هست که در محله حاجی واقع شده است.

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

نشانی: خیابان شریعتی، داخل خانهٔ بیژن

این موزه که در سال ۸۸ در داخل خانه بیژن بنا شده مجسمه هایی از مفاخر و مشاهیر شهر همدان را میتوانید ببینید که در این موزه هستند و سرگذشت آن ها نیز برای شما میتواند جذاب و جالب باشد.

مهم‌ترین موزه‌های همدان که باید رفت

موزه صنایع دستی همدان

موزه صنایع دستی همدان در سال 1388 به دست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تأسیس شده است. این موزه همدان نگهدارنده بیش از 200 اثر ارزشمند از رشته‌های متنوع صنایع‌دستی شامل صنایع سفال و سرامیک، نقاشی سرامیک، مصنوعات چرمی و چوبی، قلم‌زنی روی مس ونقره، سازهای سنتی، فرش و گلیم، پیکرتراشی، گیوه‌بافی، مرواربافی و… است. بنای موزه صنایع دستی همدان 200 مترمربع وسعت دارد و آثار نفیس خود را در 30 ویترین مجزا به نمایش گذاشته است.

نشانی: همدان، میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

موزه مشاغل سنتی همدان

مالک موزه مشاغل سنتی همدان یک مجموعه‌دار خصوصی است که توانسته ابزارآلات و وسایل سنتی و قدیمی مربوط به 60 شغل ایران را در این موزه جمع‌آوری کند. از جمله شغل‌هایی که در این موزه به معرفی آن‌ها پرداخته شده عبارت‌اند از کفش‌دوزی، طبابت، حجامت، دندانپزشکی، مسگری، قفل و کلیدسازی، آشپزی، کمربندسازی، ساعت‌سازی، ادوات سماورسازی، آهنگری، آب‌بندی، مقنی‌گری، ابزار ریسندگی، رمالی و دعانویسی، خراطی، صحافی، سراجی و چرم‌سازی، سلاخی و قصابی و انگشترسازی.

مهم‌ترین موزه‌های همدان که باید رفت

در این موزه علاوه بر معرفی مشاغل سنتی، انواع سکه و پول، عقدنامه‌ها و اسناد قدیمی و کتاب‌های درسی متعلق به مدرسه دارالفنون نیز به نمایش عموم گذاشته شده است. این موزه دسترسی آسان و راحتی به هتل های همدان دارد؛ پس به‌راحتی می‌توانید از هتل محل اقامتتان برای بازدید از آن رهسپار شوید.

نشانی: همدان، بلوار علویان، راسته حسینخانی- گوهریان

موزه مردم شناسی آمادای

موزه آمادای استان همدان از موزه های شهر همدان است که در مساحت حدودی ۱۲۰۰ مترمربع و در چهار سالن مجزا طراحی و اجرا شده است. دلیل اهمیت موزه همدان را فسیل‌های قدیمی و سنگ‌های زینتی می‌دانند که در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه آمادای شامل ۴هزار شیء نفیس از دوران صفویه تا دوران معاصر و ۳هزار گونه حشره و پروانه تاکسیدرمی‌شده از حیات‌وحش استان همدان است. همچنین بخش مردم‌شناسی این موزه به معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم اهالی همدان طی دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد.

نشانی: همدان، دانشگاه آزاد اسلامی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید