همدان دیدنی‌های تاریخی بسیاری دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان بیشتر بدانید.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر همدان جزو قدیمی ترین شهرهای ایران و اولین پایتخت پادشاهی مادها در جهان است. این شهر در غرب کشور واقع شده است و در گویش اهالی به این شهر هِمِدان نیز گفته می شود، البته در گذشته دارای اسامی مختلفی مثل اَمدانه، هگمتانه، اکباتان، آمدانه، آنادانا و … نامیده می شده است. بعد از گذشت سال ها هنوز هم جاذبه های بسیار دیدنی شهر همدان گردشگران را سفر راغب می کند. شهر همدان به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب گردید.

جاذبه‌های تاریخی پرطرفدارتر همدان

گنبد علویان

گنبد علویان در بلوار علویان همدان و در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله واقع شده است. این گنبد به عنوان شاهکار معماری و تاریخی دوره سلجوقیان محسوب می شود. در ابتدا این گنبد توسط خاندان علویان به عنوان مسجد ساخته شد که بعدها قسمت سرداب این بنا به مقبره خاندان تبدیل شد. گنبد علویان دارای موقعیتی عالی و دسترسی آسانی دارد که همین امر سبب می شود تا بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

گنبد علویان با معماری اسلامی جزو نمونه ‌های منحصر به‌ فرد در معماری و گچبری بعد از اسلام است و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

آدرس: همدان،چهارباغ علویان، شمال شرق میدان امام زاده عبدالله

گورستان هگمتانه

گورستان هگمتانه نیز بخشی از شهر کشف شده هگمتانه است که در آن از چندین قبر باستانی با سنگ قبرهای ارزشمند نگهداری می‌شود. این گورستان در بخش شرقی کلیسای پروتستان قرار گرفته است.

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای دومین مکان زیارتی مهم برای یهودیان پس از بیت المقدس است. داستان از این قرار است که خشایار شاه ایرانی با دختری به نام استر که خواهرزاده مردخای است، ازدواج کرد. طی ماجراهایی خشایار شاه دستور کشتار یهودیان را می‌دهد که مردخای با کمک استر باعث لغو این دستور شد. این موضوع باعث شده که این آرامگاه برای یهودیان بسیار مقدس و ارزشمند باشد.

کلیسای گریگوری استفان

کلیسای گریگوری استفان همدان یکی از مکان های دیدنی همدان است که به عنوان پر بازدیدترین کلیسای شهر نیز به شمار می‌آید.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان یا کلیسای گریگوریان استپان در واقع یکی از نمادهای مهم و مذهبی اقلیت‌های دینی در ایران است که درهای خود را به روی عموم گشوده است.

این کلیسای تاریخی که به عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان به شمار می‌آید، در سال ۱۶۷۶ میلادی و توسط جمعی از ارامنه اصفهان، تجار روسی که در همدان ساکن شده بودند، ساخته شد. داخل کلیسای گریگوری چهار ستون مدور وجود دارد که با قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل شدند و منظره‌ای دل‌انگیز و بر گرفته از هنر مینیمال پدید آوردند. اطراف محراب اصلی کلیسا با گچ یک دست سفید پوشیده شده است. نمای خارجی کلیسا با آجر پوشانده شده و در نمای بیرونی نیز خشت به کار رفته است.

آدرس کلیسای گریگوری استفان همدان: اگر به دیدن تپه‌های هگمتانه رفتید، کلیسای گریگوری استان نیر در نزدیکی شماست.

همدان و چند جاذبه پرطرفدار تاریخی در آن

مسجد پیغمبر همدان

مسجد پیغمبر همدان محل دفن حضرت حجی از پیامبران بنی اسرائیل است. گفته می‌شود که حضرت حجی به عنوان اسیر به ایران آورده شد و در همنیجا نیز درگذشت. این مسجد در ابتدای بازار فلسطین و در راسته پیغمبر قرار گرفته است.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

خانه کشیش گریگوری هگمتانه

خانه‌ای کوچک و باستانی که در مجموعه هگمتانه قرار گرفته است. این خانه که حالا بخشی ناچیز از آن باقی مانده است، خانه‌ای متعلق به یکی از کشیش‌های دوران باستان ایران است. عمده مصالح این خانه چوب و خشت است و حالا قسمتی از آن تخریب شده است.

حمام قلعه همدان

از دیگر اماکن تاریخی همدان، حمام تاریخی قلعه است. این حمام که در این روزگار بازسازی‌شده است دیگر کاربرد اصلی خود را ندارد و به عنوان یکی از موزه‌های تاریخی شهر همدان به شمار می‌آید.

حمام قلعه درست در زمان‌هایی که به عنوان خزینه از آن استفاده می‌شده است، دو بخش سرد و گرم داشته است. پیش از ورود به این بخش باید از هشتی می‌گذشتید که شما را ابتدا با حمام سرد آشتی می‌داده و سپس به حمام گرم راهنمایی‌تان می‌کرده. بعد از بازسازی و مرمت‌هایی که این بنا در سال ۱۳۸۷ به خود دید، نام و کاربری‌اش تغییر کرد به موزه مردم‌شناسی همدان. جالب است بدانید که داخل حمام هم سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی بعضی وقت‌ها می‌آیند و در آن برنامه اجرا می‌کنند.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

آدرس حمام قلعه همدان: در همدان باید به سراغ محله قلعه یا قاشق‌تراشان سابق بروید. به محض ورود به خیابان شریعتی، تابلوهای راهنما شما را به سمت حمام هدایت می‌کنند.

شیر سنگی

شیر سنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. این شیر در یکی از میادین اصلی همدان، یعنی میدان سنگ شیر قرار دارد. این مجسمه جزء قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در دوران اسکندر مقدونی، این شیر را به یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر با نام هفایستیون ساخته شد. این یادبود را به دستور مستقیم شخص اسکندر مقدونی ساختند. شیر سنگی همدان جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

البته بر اساس اسناد تاریخی، در ابتدا دو شیر سنگی آن هم در کنار دروازه اصلی شهر قرار داشت. متأسفانه در حال حاضر یکی از این شیرها به‌صورت کامل تخریب شده است و شیر دیگر نیز پنجه‌ای شکسته دارد. صورت شیر در طی این سال‌های طولانی آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم می‌توان شمایل شیر را از آن متوجه شد.

پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی همدان

محل امروزی شیر سنگی همدان توسط مهندس هوشنگ سیحون آماده شده است تا از گزند دست مردم در امان بماند.

آدرس: همدان، میدان سنگ شیر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید