۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 55415917

با رفتن به همدان کوله‌بار سفر خود را پر از تجربه می‌کنیم اگر از ۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان دیدن کنیم.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: سفر به همدان پر از تجربه‌های ناب و شگفت‌انگیز است به همین جهت بسیاری نه تنها از آثار به جای مانده از دوره‌های متفاوت تاریخی همدان بازدید می‌کنند که تمایل دارند از جاذبه‌های طبیعی و کم‌نظیر آن نیز دیدن کنند به همین منظور در ادامه به سه جاذبه شگفت‌انگیز همدان می‌پردازیم.

تخت نادر همدان، یک شگفتی تمام عیار

تخت نادر یکی از دشت‌های مهم کوهستان الوند است که در مسیر صعود به قله الوند و کلاغ لانه قرار دارد. این دشت دارای مساحتی حدود ۱٫۵ هکتار با شیب کم است و پوشش گیاهی چمنزار کوهستانی دارد. تخت نادر در ارتفاع ۲,۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

پیش از آسفالت‌شدن جاده عباس‌آباد به گنجنامه و تردد وسایل نقلیه موتوری در آن، علاقه‌مندان صعود به قله الوند از مسیر کوچه باغ‌های عباس‌آباد به فخرآباد راهی میدان میشان می‌شدند. این مسیر از انتهای کوچه‌باغ‌ها به قله، به هفت قسمت تقسیم می‌شود که هر قسمت با نام تخت مشخص شده است: تخت اول و تخت دوم تا تخت هفتم. آخرین تخت، تخت نادر است که تخت هفتم نامیده می‌شود و قله الوند در ضلع جنوب غربی آن خودنمایی می‌کند.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

کوهستان الوند دارای دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمنزارها و قله‌های متعددی است. علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشتک‌هایی در این منطقه وجود دارد که سطح آن‌ها از چمنزار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آن‌ها جاری است. مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارت‌اند از: میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم. دورتادور تخت نادر، یال‌ها و قله‌هایی از جمله قله الوند، قله رعد، یال ارسباران، یال منتهی به گردنه کلاغ‌لانه وجود دارند که در هر فصلی زیبایی تخت نادر را دوچندان می‌کنند.

کوه‌های صخره‌ای: این کوه‌ها در تخت نادر یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به ورزش سنگ‌نوردی هستند.

چشمه‌ تخت نادر: این چشمه‌ از چشمه‌های پرآب کوهستان الوند است که در ابتدای تخت نادر قرار دارد.

چمنزار: تخت نادر در زمستان کاملا سفید و پوشیده از برف است؛ اما در بهار تبدیل به چمنزار وسیعی شده و گزینه مناسبی برای گشت‌وگذار می‌شود.

بهترین زمان بازدید از تخت نادر از نظر طراوت طبیعت و چشمه‌سارها، ماه‌های اردیبهشت و خرداد در فصل بهار است. قله الوند در فصول بهار، پاییز و تابستان، آب‌وهوای مساعدی برای صعود دارد؛ اما در زمستان مسیر صعود برفگیر می‌شود و خطر بهمن دور از انتظار نیست.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

درمجموع از اواخر فروردین تا اوایل پاییز صعود به تخت نادر دلچسب است.

ایران، استان همدان، همدان، میدان گنجنامه، مسیر صعود به قله الوند

دره مرادبیگ، جاذبه شگفت‌انگیز و تاریخی همدان

دره مرادبیگ که ۸۰۰ هکتار وسعت دارد، به‌صورت شمالی-جنوبی کشیده شده است و از غرب و شرق به ارتفاعات محدود می‌شود. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند همچون دره گنجنامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشت، در منطقه بسته‌ای واقع شده که تردد در آن بسیار اندک بوده است. در نتیجه تنها راه ارتباطی آن، راه مالروی انتهای دره است که از طریق دره چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه ارتباط دارد.

دره سبز و خرم مرادبیگ از دیربار به‌خاطر شرایط مساعد آب‌وهوایی موردتوجه بسیاری از حاکمان بود و ییلاق آن‌ها به حساب می‌آمد. اولین سکونتگاه دره حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش مقارن با حکومت ایلخانیان شکل گرفت. بنا به نظر افراد قدیمی روستا، «مرادبیگ» و دو برادر او به نام‌های «نظربیگ» و «اله‌بیگ» در دوران مزبور در سه نقطه از همدان حکومت می‌کردند. جالب اینکه عارف قزوینی، شاعر نامدار مشروطه‌خواه، در دوره رضاخان به این دره تبعید شد و در بهمن‌ماه ۱۳۱۲ در این محل درگذشت.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

بر اساس مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی مورخ چهارم مهرماه ۱۳۶۷، روستای دره مرادبیگ به محدوده‌ خدمات شهری افزوده شده و جزو شهر همدان محسوب می‌شود. فعالیت‌های اصلی مردم این منطقه باغبانی، دامداری و صنایع دستی است. مردم بومی به زبان‌های آذری، فارسی و کردی صحبت می‌کنند و اقوام گوناگون با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند.

از نظر گردشگران، چشم‌انداز بی‌نظیر دو طرف دره مرادبیگ بزرگ‌ترین جاذبه‌ منطقه و مهم‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود؛ اما به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی جامعی برای بهره‌برداری از این جاذبه‌ طبیعی وجود ندارد و همین امر موجب تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری آن‌ها شده است. مشکل دیگر این منطقه و کوهستان الوند را می‌توان تردد موتورسواران در دل کوه دانست که پوشش گیاهی را از بین می‌برند و باعث رعب و وحشت حیوانات منطقه می‌شوند. برخی از اهالی دره مرادبیگ نیز بر اثر ناآگاهی، سنگ‌های کوه را برای ساخت‌وساز جابه‌جا کرده‌اند تاحدی که هم‌اکنون زیر چشمه ملک، دیگر سنگی وجود ندارد و این قضیه باعث سیلاب منطقه خواهد شد.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

دشت میشان، دشتی به وسعت آسمان همدان

در نزدیکی قله پرصلابت الوند، دشت سرسبز میشان با چشمه‌های آب خنک قرار دارد. در واقع، وجود برف و یخ، چمنزار و گل‌های کوچک زردرنگ دست‌به‌دست یکدیگر داده‌ و منظره‌ای آرام و دوست‌داشتنی خلق کرده‌اند. صدای آب روان در کنار آواز پرندگان، آرامش وصف‌ناپذیری را برایتان به ارمغان می‌آورند.

دشت میشان یا میدان میشان حدود یک هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲,۷۰۰ متر می‌رسد. در گذشته عشایری که ییلاق خود را در دامنه شمالی الوند می‌گذراندند، در این محل چادر می‌زدند و در حال حاضر نیز به‌صورت محدودتر در منطقه حضور دارند. امروزه این دشت مسطح محلی ایدئال برای استراحت و اتراق کوهنوردان است.

دشت میشان از چندین قسمت تشکیل شده است و هر قسمت طرفداران خاص خود را دارد. برای رسیدن به دشت میشان باید پیاده‌روی نسبتا طولانی داشته باشید که شاید برای بعضی افراد سخت باشد. در طول راه از میان دو دره زیبا عبور می‌کنید که مملو از باغ‌های میوه هستند.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

سنگ نوشته‌های باستانی گنجنامه: دو کتیبه از پادشاهان هخامنشی در پنج کیلومتری غرب شهر همدان وجود دارد که به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو هستند. این دو کتیبه به دستور دو پادشاه مهم هخامنشی، داریوش اول و بعد از آن پسرش خشایارشا روی یکی از صخره‌های کوهستان الوند حک شدند و علاوه بر ستایش اهورامزدا و جلال و جبروت نیاکانشان، اندیشه و باورهای قلبی خود را به رهگذران نشان می‌دادند.

آبشار گنجنامه: در کنار کتیبه گنجنامه، آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر وجود دارد که یکی از جاهای دیدنی اطراف همدان محسوب می‌شود. گنجنامه آبشاری دائمی است که در فصل زمستان به‌دلیل سرمای هوا یخ می‌زند و مورداستفاده یخ‌نوردان قرار می‌گیرد. از تفریحات رایج در فصول بهار و تابستان در کنار آبشار می‌توان به سنگ‌نوردی و آبشارنوردی اشاره کرد. آبشار گنج‌نامه به‌عنوان بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

کوهستان الوند: این کوهستان علاوه بر دشت‌های بسیار، قله‌های مرتفع و شیب‌دار زیادی دارد و این امر سبب شده ‌است که این کوهستان مکانی مناسب و موردعلاقه برای کوهنوردان باشد.

۳ جاذبه شگفت‌انگیز همدان

دره عباس آباد: دره زیبا و خرم عباس‌آباد با درختان بلندش در انتهای دشت هزاررنگ میشان قرار گرفته است که ارزش یک بار بازدید را دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید