سفر به همدان هیجان‌انگیز و ماجراجویانه خواهد بود به همین دلیل با ما همراه باشید و طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید.

طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر می‌‎خواهید سفری هیجان‌انگیز و متفاوت را تجربه کنید، پیشنهاد می‌دهیم به تماشای جاذبه‌های طبیعی و اعجاب‌آور استان همدان بروید و طبیعت‌گردی در این دیار را از دست ندهید. به همین منظور در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی همدان که امکان طبیعت‌گردی را فراهم می‌کند می‌پردازیم.

چند جاذبه طبیعی برای طبیعت‌گردی در همدان

دره امامزاده کوه

دره امامزاده کوه یا دره ماوشان‌رود یکی از دره‌های کوهستان الوند به شمار می‌رود. این دره از جاهای دیدنی همدان در شمال غربی الوند و در ۵ کیلومتری شهر همدان است و امتدادی شرقی-غربی دارد. طول آن حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن متغیر و در برخی نقاط به ۳ کیلومتر می‌رسد. شهر مریانج دروازه‌ی ورودی آن است. بعد از مریانج در جهت انتهای درخ به ترتیب روستاهای سولان، توییجین، موییجین، و وفرجین قرار دارند. ماوشان‌رود که از آب شدن برف‌های ارتفاعات و کوه‌های غربی دره و نیز چشمه‌های فراوانی که از جای‌جای دره می‌جوشد، تشکیل می‌شود در طول خط‌القعر آن جاری است.

طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید!

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه با وسعت ۸۵ هکتار، از جاذبه های گردشگری همدان در نزدیکی شهر است و در مرکز دهستان سنگستان قرار دارد. این تالاب در پشت سد آبشینه و روی رودخانه آبشینه ایجاد شده است.

چشمه ملک

چشمه ملک در روستایی با همین نام، در بخش مرکزی شهرستان همدان قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر، هفت کیلومتر است. این چشمه که از جاهای دیدنی همدان به حساب می‌آید، آبی گوارا دارد و با طبیعت دلپذیر اطرافش، یکی از استراحتگاه‌های کوهنوردان به شمار می‌رود. این چشمه در مسیر صعود ارتفاعات چهار قله و بخشی از خط الراس الوند واقع شده است. در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۸، چشمه ملک در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

دوزخ دره

دوزخ دره از جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی همدان در هشت کیلومتری غرب شهر است که عناصر زیبای طبیعی و چشم‌اندازهای بدیعی دارد و علاقه‌مندان زیادی را، به ویژه در فصل تابستان، به سمت خود جلب می‌کند. وجود بیشه‌زار و رودخانه در عمق دره‌های رشته کوه‌های الوند زیبایی دوزخ دره را دو چندان کرده است.

طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید!

طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز در همدان

دره عباس‌آباد یا دره تبنابر

دره عباس‌آباد یا دره تبنابر از مکان های دیدنی همدان در کوهستان الوند است. ابتدای آن در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد و در همان جهت تا محل کتیبه‌های گنجنامه ادامه پیدا می‌کند. پس از کتیبه‌ها مسیری جنوبی پیدا کرده و تاریک‌دره خوانده می‌شود. به همین جهت این دره در ابتدا به عباس‌آباد در میانه به دره گنجنامه و در سمت بالاتر به تاریک‌دره شهرت دارد.

یکی از راه‌های باستانی که همدان را به مناطق غربی کشور متصل می‌نموده، در داخل این دره قرار داشته که گویا راه‌ میان‌بُر نامیده می‌شده‌ است. این راه از مدخل دره شروع می‌شده پس از گذشتن از کتیبه از کنار رودی که در تاریک‌دره جاری است می‌گذشته و از نیمه‌های تاریک‌دره از دره‌ای فرعی که به گردنه تویسرکان منتهی می‌شده و جهتی شرقی-غربی دارد می‌گذشته و به شهرستانه و از آنجا به سایر مناطق غربی کشور می‌پیوسته‌است. وجود سنگ‌نبشته هخامنشی بر کنار این جاده و همچنین آتشکده بهرام در دره اهمیت این جادهٔ میان‌بر را نشان می‌دهد.

طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید!

غار علیصدر

غار علیصدر غاری زنده و تحکیم یافته است و در طی چند میلیون سال هیچ نوع ریزشی را تجربه نکرده است.

یکی از ویژگی‌های غار علیصدر که باعث تفاوت آن از سایر غارهای آبی جهان می‌شود، سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون آن است که به سبب وسعت غار به ‌راحتی می‌توان با قایق‌های معمولی از درون آن‌ها عبور کرد.

این غار شگفت‌انگیز به‌دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آن در مناطق مختلف از نیم‌متر تا ۱۴ متر متغیر است و همچنین، ارتفاع غار در برخی از تالارها به بیش از ۱۶ متر نیز می‌رسد. بیشترین ارتفاع از عمق آب تا سقف ۵۴ متر است و تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود.

غار علی صدر به‌دلیل برخورداری از دریچه‌های متعدد سلولی، نفس می‌کشد و نه‌تنها با وجود هزاران بازدیدکننده در طول روز از هوایی مطبوع برخوردار است، بلکه هیچ گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد.

از دیگر شگفتی‌های غار علیصدر، دمای داخل غار است که بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد و در طول سال ثابت است؛ بنابراین در تمام فصول سال برای گردشگران مناسب است.

طبیعت‌گردی در همدان را از دست ندهید!

در تابستان با ورود به درون غار آرامش مطبوعی را احساس می‌کنید و در فصل زمستان با وجود سردی هوای منطقه، احساس سرما نخواهید کرد. آب دریاچه‌های غار علی صدر به‌قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری با نور معمولی و چشم غیرمسلح به‌خوبی قابل دیدن است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی‌رنگ و بی‌بو است؛ به‌گونه‌ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می‌توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگ‌های زیبا و مرمرین است تماشا کرد و همچنین سقف، دیوارها و کف دریاچه نیز پوشیده از سنگ‌های بسیار زیبای بلورین است.

هوای غار علیصدر بسیار پاک و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است. همچنین هوای داخل غار سبک است و حالت سکون مطلق دارد؛ به‌طوری که چنانچه شمعی در آن جا روشن شود، هیچ‌گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید