همدان با اقلیم بی‌نظیر خود دارای طبیعتی مثال‌زدنی است، با ما همراه باشید تا بدانید محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان کجاست.

چشمه فرشه

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر همدان دارای آب و هوای کوهستانی است و در فصل های زمستان و پاییز آب و هوای سردی دارد. برای سفر به این شهر تاریخی بهتر است در دو فصل بهار و تابستان اقدام کنید تا آب و هوای معتدل و بی نظیری را تجربه کنید. با انتخاب این فصل ها برای سفر دشت‌ ها و باغ ‌های همدان را در بهترین حالت ممکن بازدید خواهید کرد. با توجه به کوهستانی بودن این شهر به یاد داشته باشید که همراه خود چند دست لباس گرم داشته باشید تا در هوای کوهستانی و بهاری همدان احساس سرما نکنید. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و محبوب همدان می‌پردازیم.

جاذبه‌های طبیعی و محبوب همدان

دره مراد بیگ همدان

دره مرادبیگ به عنوان بزرگترین دره در قسمت کوهستانی الوند است که در جنوب شهر همدان قرار گرفته است. این دره در منطقه ای کم رفت و آمد واقع شده و همین دلیل دست نخورده و بکر باقی مانده و آرامش زیادی در این منطقه حاکم است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان کجاست؟

برای ورود به این دره باید از باریک راهی معروف به مال رو عبور کنید و هنگام وارد شدن به این دره می توانید آثار باقی مانده از یک روستای قدیمی را در قسمت چپ این دره ببینید. همچنین آب شدن برف ها باعث به وجود آمدن چشمه ها و رودهای زیبایی مانند رود الوسجرد شده است که به این منطقه سرسبزی و طراوت بخشیده است. همچنین در این دره برخی از جاذبه های دیدنی همدان مانند قزوله ‌دره، سردوش، دره بهشت، پیررحمان، دره گرگ و… وجود دارند که در مسیرتان می توانید بازدید داشته باشید.

آدرس: ۳ کیلومتری همدان، دامنه کوه های الوند

دشت میشان

حال که به در دامنه ‌های کوه الوند می روید، بهتر است از یکی دیگر از جاذبه ‌های طبیعی در این منطقه بازدید کنید. دشتی سرسبز که با مناظر زیبای خود حس آرامش خاصی به گردشگران منتقل می کند. سالانه افراد زیادی در فصل تابستان برای استراحت و گردش به این منطقه مسافرت می کنند. برای رسیدن به دشت میشان باید کمی کوه نوردی کنید و در مسیر کوهنوردی از طبیعت و نحوه زندگی عشایر دامنه کوه لذت خواهید برد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان کجاست؟

توجه داشته باشید که قبل از رسیدن به مسیر کوهپیمایی باید از جاده ‌ای عبور ‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس آباد قرار گرفته است و شامل باغ ‌ها و درختان بلندی است و در هر فصل زیبایی های مخصوص خود را دارد. وقتی به انتهای این جاده رسیدید، قبل از اینکه مسیر کوه‌ پیمایی را شروع کنید، در نزدیکی آبشاری با ۱۲ متر ارتفاع کتیبه باستانی گنجنامه قرار دارد. مسیری که در ادامه طی خواهید کرد در واقع همان راه کاروان‌ رویی است که در زمان هخامنشیان نیز پادشاهان و همراهانش از آن عبور می کردند.

آدرس: گنج نامه، ایستگاه دوم تله کابین گنج نامه

طبیعت همدان، محبوب و دیدنی

سد اکباتان همدان

سد اکباتان همدان جزو جاذبه های‌ طبیعی استان همدان است که باید برای رفتن به این سد در ابتدا وارد مسیر همدان - ملایر شوید، بعد از حدودا ۱۰ دقیقه به مسیر دریاچه سد اکباتان می رسید و بعد از گذشتن از روستای سنگستان به سد اکباتان خواهید رسید. سد اکباتان یا سد یلفان که قبل از انقلاب نام سد شهناز داشته در سال ۱۳۴۲ بر روی رودخانه آبشینه و یلفان احداث شده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان کجاست؟

این سد با ارتفاع ۵۴ متری برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و تامین آب آشامیدنی احداث شده است. محیط اطراف این سد سرسبز و زیباست و همه ساله دوستداران طبیعت را به سوی خود جذب می کند. همچنین علاقه مندان به ورزشهای آبی مانند قایق سواری، غواصی و اسکی روی آب می‌توانند از دریاچه پشت این سد استفاده کنند.

آدرس: ۱۰ کیلومتری جاده همدان به ملایر

غار علیصدر

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به استان همدان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا ۲,۱۰۰ متر است و محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد.

بازدید از این غار با قایق امکان‌پذیر است. دمای داخل غار ثابت و همواره ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران آن را ثبت کرده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان کجاست؟

ساعت بازدید از غار در ۶ ماهه اول سال از ۸ تا ۱۷ و در ۶ ماهه دوم سال از ۸ تا ۱۵ است.

ایران، استان همدان، شهر کبودرآهنگ، غار علیصدر

چشمه فرشه

چشمه فرشه یکی از چشمه های پرآب الوند است و از جمله مکان های دیدنی همدان به شمار می‌رود. آب چشمه در امتداد دره مرادبیگ به مسیر خود ادامه می‌دهد و در این مسیر، چشمه‌های بزرگ و کوچک دیگر به آن می‌پیوندند.

چمنزارهای منطقه از آب فرشه سیراب می‌شوند و گل‌های وحشی در مسیر آن می‌رویند. در نهایت نیز آب چشمه به روستاهای سیلوار و دره مرادبیگ می‌رسد و از آن برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌شود. در ۱۷ دی ۱۳۹۸، چشمه فرشه در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

ایران، استان همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید