سفر به همدان بازدید از بناها و دیدنی‌های تاریخی را طلب می‌کند، در این میان با ما همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان بدانید.

بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: همدان، قدیمی‌ترین شهر ایران و از آن دست شهرهاست که در تابستان هوای خوش و خنکی دارد، به طوریکه دمای هوای همدان در خنکترین ساعت روز به ۱۶ درجه می‌رسد. انگیزه‌های سفر به همدان چیست؟ همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران یعنی مادها بوده و جدای از این وجود ده ها آرامگاه و جای تاریخی در این شهر ما را با یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران و دنیا روبه رو می‌کند. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان می‌پردازیم.

چند جاذبه‌ تاریخی و گردشگری همدان

بازار سنتی همدان

این بازار تاریخی از جاهای دیدنی همدان است و در محدوده خیابان های باباطاهر ،اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده ی بناهای آن مربوط به دوره ی قاجاریه است. بازار سنتی همدان مسقف است در بخش هایی از آن پوشش گنبدی شکل وجود دارد. به دلیل وجود اصناف مختلف در این بازار ، دارای معماری ویژه ای است.

آرامگاه باباطاهر عریان

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان آرامگاه باباطاهر عریان است. شاعر و عارف اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم.

بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان

در کاشی‌کاری معرق و تزئینات ظریف محوطه‌ داخلی آرامگاه و۲۴ دوبیتی حک شده روی ۲۴ قطعه سنگ محوطه داخلی مزار، جلوه خاصی به این مجموعه بخشیده. در کنار این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان قرار گرفته که نباید دیدنش را از دست داد.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب

آدرس: میدان باباطاهر

حمام قلعه

یکی از دیدنی های همدان حمام قلعه است. حمامی در ۱۵۰۰ متر که حال تبدیل به موزه شده و در بازسازی آن سعی شده دوران گذشته پیش چشم بیننده زنده شود. حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی-شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته . بعد از بازسازی سال ۱۳۸۷ حمام تغییر کاربری پیدا کرد و امروز به عنوان موزه مردم شناسی همدان، شناخته می‌شود. داخل حمام هم سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی بعضی وقت‌ها می‌آیند و در آن برنامه اجرا می‌کنند.

ساعت بازدید ۹ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: محله قلعه یا قاشق تراشان واقع در خیابان شریعتی

بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان مسجدی تاریخی است که در دوره های مختلف تاریخی ساخته شده است. به طوری که ساخت این مسجد در دوره فتحعلی شاه قاجار آغاز شد و چندین سال بعد تکمیل گردید. شبستان، مناره ها و کاشی کاری زیبای این مسجد جزو نمونه های هنر معماری ایرانی اسلامی است. بنای مسجد جامع همدان با طرحی مستطیلی شکل و چهار ایوانی ناقص است. امروز مسجد جامع دارای سه ایوان، دو شبستان و گنبدی آجری است، همچنین در صحن وسیع‌ این مسجد حوض بزرگی نیز به چشم می خورد. در سال های اخیر چندین مورد مرمت در این مسجد انجام گرفته است و تزیینات گچ‌ بری ایوان جنوبی از بین رفته و با سیمان و کاشی های جدید بخش‌ هایی از صحن و شبستان بازسازی شده اند.

آدرس: همدان، ابتدای خیابان اکباتان، کمی بالاتر از میدان امام

بهترین کلیساهای تاریخی همدان

کلیسای گریگوری استپان

کلیسایی ۳۳۵ ساله یادگار از دوران صفوی در قسمت شرقی تپه هگمتانه شهر همدان ساخته شده است و متعلق به مذهب پروتستان است.

بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان

در داخل این کلیسا چهار ستون مدور با قوس های جناغی به یکدیگر متصل شده اند. نمای داخلی این کلیسا از جنس آجر است و در نمای بیرونی طاق نماهایی با قوس هلالی برای تزئین استفاده شده اند، همچنین در نمای بیرونی خشت نیز بکار رفته است و برج ناقوس به شکل مدور با سبک گنبدهای رک بنا شده است.

آدرس: تپه هگمتانه

کلیسای حضرت مریم

کلیسای مشهور دیگری نیز در قسمت شرقی تپه هگمتانه به نام کلیسای حضرت مریم وجود دارد که متعلق به مذهب ارتدوکس و مربوط به دوره قاجار است. این کلیسا در سال ۱۳۷۷ به ‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است. این کلیسا با بنایی آجری و طاق و قوس هایی به سبک طاق رومی ساخته شده و شامل یک سالن اصلی و یک کتابخانه است. بعد از ساخته شدن این کلیسا در دوره قاجار بقیه کلیساهای قدیمی تر متروکه شدند.

آدرس: قسمت شرقی تپه هگمتانه

کلیسای آنجلی

کلیسای زیبای به یادگار مانده از دوره قاجاریه توسط شخصی به نام رابی اسحاق ساخته شده است. این کلیسا دارای بنایی مستطیلی شکل با لاشه سنگ و به صورت خشکه‌ چین است.

بهترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان

ورودی اصلی کلیسا در قسمت جنوبی بر روی دو ستون چوبی قرار گرفته است و در پیش ‌ورودی دارای شیروانی است. در قسمت شمالی کلیسا نیز محلی برای اجرای مراسم مذهبی وجود دارد که دارای ورودی اختصاصی و جداگانه است. در فضای داخلی کلیسا کلاف ‌بندی ‌های چوبی به صورت خرپاهای هلالی به چشم می خورد و شیروانی سقف به صورت شیب ‌دار بر روی خرپاها قرار داده شده است. این کلاف ‌بندی ‌های چوبی از زیباترین مشخصات فضای داخلی این کلیسا محسوب می‌شود.

آدرس: خیابان طالقانی، داخل محوطه بیمارستان اکباتان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید